Udržitelnost berou jako svou životní filozofii a mottem jejich značky, příznačně pojmenované TvaLaska, je vztah k přírodě a k sobě navzájem. Manželé Ctirad a Nikola Sárovi v Beskydech vyrábí ekologické sportovní oblečení ze sítí a odpadků vytažených z moře.
Pár vloni rozšířil svůj partnerský vztah o obchodní a založil rodinnou firmu. Protože ohled k planetě považují za jednu z nejdůležitějších věcí v životě, začali výrobou podložek na jógu ze stoprocentně recyklovaných materiálů. Postupem času jim to ale nestačilo, a tak během osmi měsíců vývoje vymysleli, jak vyrobit legíny a sportovní topy ze starých sítí, jež bez užitku plují mořem a znečišťují ho. Aby svůj podnik mohli pořádně nastartovat, spustili na HitHitu crowdfunding, který by jim měl v ideálním případě přinést částku 280 000 korun. Nyní, čtyři dny před jeho ukončením, se dostali na 86 % potřebných financí.
„Upřímně bychom rádi využívali místní recyklovaný odpad a také to aktivně od vzniku značky řešíme. Bohužel výroba a zpracování odpadů do podoby nového funkčního materiálu je technologicky velice náročná a musíme v této oblasti spolupracovat se společnostmi z jižní Evropy. V České republice jsme na předních příčkách v rámci třídění odpadu, ale jen jeho malá část se poté aktivně zpracovává. Proto využíváme materiál z moře,“ vysvětluje Ctirad Sára, proč se rozhodli nechat si dovážet odpadky ze zahraničí, místo aby používali zdejší vyhozené plasty. „Myslíme, že jakýkoliv odpad, který se promění v nový produkt a ulehčí tak přírodě, je správný krok,“ dodává jeho žena Nikola.
Cesta ke změně
Samotné navrhování legín zabralo manželům osm měsíců, ale předcházelo mu hledání vhodných materiálů, které se prokážou jako dostatečně praktické a zároveň udržitelné. Konkurz na nejlepší surovinu vyhrál ekologicky získaný plast, neboli 78% econyl. Z něj se vyrábí láskolegíny a topy. Ačkoliv použitá rybářská síť nevypadá zrovna vábně, během recyklace se mění na kvalitní textil, z něhož se pak ručně šije oblečení v beskydské dílně. Trička a šaty v nabídce e-shopu se pak vyrábí z biobavlny. „TvaLaska je značka vyjadřující lásku k sobě a ke světu kolem nás skrze naši práci, produkty i komunikaci,“ říká Ctirad.
Spolu s manželkou chtějí do svého e-shopu přilákat zákazníky, kteří si uvědomují, že jediná cesta vedoucí ke změně je začít používat ekologické a přírodní materiály. To však neznamená, že by se lidé měli vzdát stylu, a proto si manželé dávají záležet i na vzhledu oblečení. Klientů měli Sárovi za první rok od založení značky více než tisíc. „TvaLaska je pro nás osobní projekt, kde nemáme úplně obří číselné cíle,“ přiznává Ctirad. Zájemci jsou však ochotni na výrobu jógových podložek z korku čekat i týdny.
Dřevěný design pro červený koberec
Sára má s designem z přírodních materiálů a udržitelným podnikáním už bohaté zkušenosti z budování značky BeWooden. Na výrobě dřevěných motýlků, hodinek, dekorací a šperků se podílí od roku 2013. Za osm let se tým tří zakladatelů Ctirada, Patrika a Jakuba rozšířil na celou stolařskou dílnu v Rychalticích. Dnes BeWooden exportuje do Německa, Skandinávie a jejich motýlky nosí i celebrity. Značka vytvořila například limitovanou kolekci pro kapelu Mirai a přes slovenského známého Borise Prša podnikatelé darovali motýlky Anně Kendrick a Benu Affleckovi. Herci si je vzali na premiéru filmu Zúčtování v Londýně. Dosud BeWooden spolupracovalo s vinaři, několika útulky a značkou Jack Daniels. V nabídce na stránkách firmy se najdou zvířecí brože, přívěsky, prsteny včetně snubních, medailonky a další dřevěné dekorace. Ikonické motýlky nesmí chybět.
„V BeWooden se poslední roky zaměřujeme stále více na šperky a doplňky, které bychom rádi z Česka a okolních států rozšířili do dalších zemí. Zároveň bychom chtěli pokračovat s naší podznačkou BeWooden Home a zvětšit nabídku designových doplňků do domácnosti,“ vysvětluje Ctirad. BeWooden je pro Sáru stále hlavním zdrojem příjmu a práce v něm mu zabere většinu času. Značku TvaLaska založil se ženou proto, aby si po večerech a o víkendech mohl odpočinout od vedení relativně velké společnosti. „Osobně mi to pomáhá ‚přepnout hlavu‘, jelikož v BeWooden mám na starosti celou strategii a řízení firmy. Poslední měsíce, především s covidem, to bylo poměrně náročné období,“ přiznává Sára. Hodnoty obou firem se však podobají.
BeWooden už dávno není jen o dřevě, ve výrobcích se používají i textilní materiály. Vývoj oblečení tak představoval pro Ctirada spíše drobné rozšíření činnosti než skok do neznáma. V obou firmách se prý snaží celému procesu porozumět do detailu, proto pečlivě kontroluje každou fázi výroby. „Tak jako v BeWooden je pro mne i ve TvaLaska osobně důležité vyrábět produkty, ze kterých budou mít lidé skutečnou radost. Ať už jsou to věci z přírodních materiálů, recyklované nebo ekologicky vyrobené, chci lidem nabídnout alternativu. Mít možnost vybrat si mezi běžným produktem vyrobeným ze syntetických látek z ropy, které znečišťují planetu, a produktem, vyrobeným s láskou a úctou k přírodě,“ říká podnikatel.
S láskou
Mnoho lidí při nákupu nového outfitu na jógu ovlivňuje skutečnost, že ekologické značky prodávají oblečení za čtyřnásobek ceny obdobného produktu v řetězcích. Podle Ctirada Sáry však udržitelné výrobky drahé nejsou, lidé mají pouze zkreslenou představu o tom, kolik stojí jejich výroba. Ctirad přiznává, že za cenu legín značky TvaLaska lze v nákupním centru pořídit několik kusů, které ale vydrží mnohem kratší dobu a navíc u nich nikdy nevíte, kdo, kde a za jakých podmínek je ušil. Oba s Nikolou věří, že mohou konkurovat levným produktům z Asie kvalitou, příběhem a lokální ruční výrobou z udržitelných materiálů.
Manželé se rozhodli vnést ekologii právě do módního průmyslu, protože ten patří dlouhodobě mezi největší znečišťovatele planety. Podle statistik Evropské unie se z textilního průmyslu uvolní do oceánu každý rok půl milionu mikrovláken, tedy 35 % všech mikroplastů v životním prostředí. Kromě toho, že na jediné tričko se vypotřebuje 2700 litrů pitné vody, uvolňuje výroba textilu do ovzduší více skleníkových plynů než světová lodní a letecká doprava dohromady. Vědci zároveň varují, že do roku 2050 bude v oceánu víc plastů než ryb. Proto, jak říká Nikola, se Sárovi rozhodli jít opačnou cestou a využívat výhradně odpadní materiály.
„Každý kus oblečení, co se vyrobí udržitelně, je malý krůček ke změně. Využíváme materiály, které čistí naši přírodu, protože chceme mít to dobré nejen v sobě, ale i na sobě,“ tvrdí Nikola Sárová. „Je to o nastavení hodnot, které máme ve značce TvaLaska a BeWooden prakticky stejné. Se svou ženou a kolegy chceme vyrábět smysluplné produkty, které budou dělat lidem radost, podporovat lokální výrobu a udržitelnost. A stejně tak se snažím přistupovat k věcem v běžném životě. Baví mě všichni lidi a značky, které smýšlejí podobně, a rád je podporuji,“ dodává Ctirad a oba uzavírají rozhovor slovy, že chtějí svou firmu rozvíjet především s radostí a láskou.