Menu Zavřít

Martin Schulz: Silná EU potřebuje silný rozpočet

22. 11. 2012
Autor: ČTK

Začínající zasedání Evropské rady bude zkouškou odhodlání poskytnout Evropské unii ambiciózní rozpočet na období 2014 až 2020. Evropský parlament, který musí navrhovaný rozpočet schválit, nechce přijmout nižší finanční rámec EU, než byl ten stávající. Dá se namítnout, že tento postoj je nezodpovědný vzhledem k politice úsporných opatření, která převládá v částech unie. Opak je však pravdou.

Rozpočet jako řešení

Hlasité volání po škrtech v rozpočtu EU může být populární, z ekonomického hlediska však není rozumné. Znamenalo by totiž omezení nejvýkonnější ekonomické hnací síly, jež je v unii k dispozici. V době krize potřebujeme tuto hnací sílu více než kdy dříve k podpoře růstu a zaměstnanosti.

Rozpočet EU není velký, je však důležitý. Tvoří přibližně jen dvě procenta celkových veřejných výdajů v unii. Je přitom především rozpočtem investičním a 94 procent jeho celkových výnosů je investováno v samotných členských státech nebo na vnější priority unie. V mnoha regionech by veřejné investice bez příspěvku z rozpočtu EU byly minimální nebo žádné.

Rozpočet EU představuje část řešení problému, jak Evropu vymanit ze stávající krize podporou investic do růstu a zaměstnanosti. A také poskytnutím pomoci členským státům, aby se vypořádaly se strukturálními problémy: ztrátou konkurenceschopnosti, růstem nezaměstnanosti, chudobou. Chceme-li vypracovat dlouhodobý plán růstu, je třeba, abychom na něj poskytli potřebné peníze. Rozpočet EU je investičním nástrojem, který podporuje růst a vytváří pracovní místa. Financuje například klíčové celoevropské dopravní a energetické sítě. Napomáhá při podpoře inovací a výzkumu a vývoje.

Vlastní zdroje

Strategie Evropa 2020, jejímž cílem je oživení evropské ekonomiky a kterou schválily všechny členské státy, vyžaduje, aby se EU více prosazovala na evropské úrovni. Předsedové vlád však nemohou dávat EU stále více úkolů a zároveň snižovat její rozpočet. To by prostě znamenalo chtít nemožné.

Jednoduše řečeno, ambiciózní EU potřebuje ambiciózní rozpočet. Všechny členské státy unie i Evropský parlament se zavázaly ke společné strategii růstu. Víceletý finanční rámec je jedním z hlavních nástrojů, jak strategii Evropa 2020 naplnit. Nemůžeme neustále hovořit o tom, že je zapotřebí růstu, a poté se při navrhování investičních prostředků nezachovat logicky.

A co strana příjmů? Evropský parlament je přesvědčen, že spory mezi znepřátelenými tábory členských států, které vedou čistí plátci proti čistým příjemcům, jsou pro evropské občany nesrozumitelné a nepřitažlivé. Financování rozpočtu unie by se mělo vrátit ke skutečnému systému vlastních zdrojů. Vítáme návrhy na daň z finančních transakcí a na novou evropskou DPH, které mají být vlastními zdroji, jejichž cílem je snížit podíl příspěvků členských států do rozpočtu EU. Daň z transakcí zde není pouze pro společnost, ale mohla by představovat nový zdroj příjmů, který by snížil příspěvky členských států do rozpočtu EU.

Plnit sliby

Jednání o víceletém finančním rámci jsou zkouškou schopnosti EU jednat v zájmu evropských občanů i toho, zda je unie schopna plnit své sliby. Pokud navrhnou předsedové vlád EU na nastávající vrcholné schůzce ambiciózní rozpočet, neučiní jen to správné pro Evropu a nezískají pouze podporu Evropského parlamentu, ale ukážou celému světu, že Evropa je schopna přijímat obtížná rozhodnutí.


Čtěte také:

Češi svedou boj o eurofondy

Debata o rozpočtu EU zkrachovala, Česku může stoupnout deficit

MM25_AI

Británii hrozí ztráta pozic. Brusel ji chce obejít při sestavování rozpočtu EU


Autor je předsedou Evropského parlamentu

  • Našli jste v článku chybu?