Mobilní telefony
PRAHA (tpk) – Zasílání textových a multimediálních zpráv (messaging) prostřednictvím mobilního telefonu není, co se týče tržeb, ve střední a východní Evropě ani na polovině svých možností. Studie analytické společnosti IDC, která zahrnula jedenáct zemí regionu (Bulharsko, Chorvatsko, Česko, Estonsko, Maďarsko, Litvu, Lotyšsko, Polsko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko), uvádí, že do roku 2008 by v nich měly výdaje na mobilní messaging dosáhnout celkem 2,9 miliardy dolarů. V loňském roce se přitom na tomto trhu dostaly těsně nad 1,2 miliardy, přičemž se o ně postaralo asi 45 milionů uživatelů.
Výdaje by měly růst zejména kvůli častějšímu zasílání MMS a SMS s přidanou hodnotou a zvyšování penetrace mobilů ve státech, jako je Polsko. V této zemi loni využila nějakou formu SMS méně něž polovina populace. „V zemích, kde se posílání SMS zdá být na vrcholu, je však rovněž dost prostoru pro rozšíření obchodních aktivit operátorů. SMS hlasování do televizních reality show a služby SMS s přidanou hodnotou, jako zasílání obrázků a personalizace handsetů, neustále vytvářejí nové zdroje příjmů,“ tvrdí analytik IDC Artur Ludwiczynski.
Zprávám MMS zatím brání v rozletu nedostatečné rozšíření mobilních přístrojů, které jejich rozesílání umožňují. Do roku 2008 by se už ale měly na tržbách z tohoto byznysu podílet 40 procenty. O jejich úspěch by se měly podle IDC zasloužit hlavně mobily s vestavěnými fotoaparáty. „Posílání obrázků z dovolených, cest a oslav bude v dalších letech stále populárnější,“ soudí Ludwiczynski.