Bylo z toho před rokem poměrně velké pozdvižení. K depu v Jindřichově Hradci přijela dvojice jeřábů a během 120 minut naložily lokomotivu U47.001 na těžkotonážní šestinápravový přívěs. Tak skončilo několikaleté období, kdy si úzkokolejnou Malletku od Národního technického muzea (NTM) pronajímaly Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD). „Intenzivně jsme se snažili o prodloužení nájemní smlouvy, ale nebyli jsme úspěšní“ prohlásil tehdy Boris Čajánek, ředitel dopravní společnosti.
I když by se příběh mohl uzavřít odvozem lokomotivy do chomutovského depozitáře, celé je to mnohem komplikovanější.
Národní technické muzeum se dokonce s JHMD soudí a mluví o negativních zkušenostech. Ty se prý promítly i do toho, že jihočeská dopravní firma odmítala zaplatit za poškození Malletky. „Lokomotiva U47.001 je od srpna 2014 odstavena z provozu. Během provozování vozidla nájemcem (společností JHMD - pozn. red.) od října 2013 do srpna 2014 došlo k vážnému poškození jeho pojezdu, které brání dalšímu provozu“ zlobí se Michal Novotný, šéf železničního odboru Národního technického muzea.
V jižních Čechách to ovšem neskončilo.
V poslední době nedošlo k prodloužení výpůjček dalších lokomotiv odstavených u jiných spolků. Loni v červenci třeba poměrně vyhrocené emoce provázely předání 78 let staré parní mašiny 464.102 na pražském Masarykově nádraží. Společnost Růžolící Chrochtík, která se o ni starala od roku 2012, ji musela vrátit chtě nechtě.
Nejde tolerovat
Národní technické muzeum dnes stahování svých lokomotiv do depozitáře obhajuje vysvětlením, že řada provozovatelů nechtěla akceptovat podmínky výpůjček. Největším zádrhelem prý byla podmínka stanovující odpovědnost za škody a pojištění půjčených mašin.
Na jedné straně si sice muzeum jednotlivců i spolků pečujících o historické vozy váží a říká, že bez nich by to nešlo, jedním dechem však upozorňuje na ne vždy ideální spolupráci. „Je třeba si uvědomit, kolik vozidel se nám vrátilo po mnoha letech rozebraných a v daleko horším stavu, než v jakém jsme tato vozidla spolkům zapůjčili,“ reaguje Michal Novotný.
To je i případ 145 let staré lokomotivy Conrad Vorlauf, jež už od roku 1992 odpočívala u Společnosti železniční výtopna Jaroměř. Spolek ji nejdříve kompletně rozmontoval a poté začal postupně rekonstruovat.
Jenže Národnímu technickému muzeu se práce zdály příliš pomalé.
„Další setrvání takto cenného stroje v rozebraném stavu nelze již nadále tolerovat,“ oznámilo v prohlášení, proč exponát na konci roku 2017 odvezlo do svého depozitáře. „Je to neskutečná nespravedlnost a neúcta k naší práci. Je to naše láska, věnovali jsme její opravě několik let práce,“ kontroval tehdy Pavel Černý z jaroměřské výtopny.
Ani v Šumperku to nešlo
Když muzeum začalo převážet své lokomotivy zpátky do chomutovského depa, hájilo se tím, že do oprav se pustí samo.
Co konkrétně to znamená, ukázal konec loňského listopadu. Tehdy NTM oznámilo, že chce zhruba za třicet milionů z evropských fondů do roku 2021 zprovoznit jak stroj 464.102, tak dokonce i Conrada Vorlaufa připomínajícího v tuto chvíli spíš jen kostru původní mašiny.
Zachráněna a znovu sestavena bude i malá lokomotiva Serenyi z roku 1905, jež kdysi vozila lázeňské hosty mezi Luhačovicemi a blízkým Újezdem.
První naděje na opravu jí sice blikla už před 26 lety, kdy se dostala do Šumperku, jenže pro tamější nadšence představovala rekonstrukce příliš veliké sousto, které nezvládli. Rozebraná se pak vrátila do muzejního depozitáře. 0
Historické lokomotivy v majetku NTM V současnosti vypravuje Národní technické muzeum devět lokomotiv z vlastních sbírek, z toho pět je parních. Další dvě má vypůjčené nezisková organizace a o dalších šest se starají obchodní společnosti. Záchrany se v příštích letech dočkají tyto nepojízdné lokomotivy: 227 tisíc korun bez DPH stál Národní technické muzeum přesun nekompletní lokomotivy Conrad Vorlauf na tahači z Jaroměře do chomutovského depozitáře.
O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz