Podniku radí Faltýnkův advokát a mezi kandidáty do vedení firmy je kupec „umělcova“ obrazu.
První místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek se může hájit v kauze mýto a už minimálně několik měsíců má zákaz „řešit“ dopravu a pražské záležitosti, ale stopy jeho vlivu stále přetrvávají. Na konci března získal v pražském dopravním podniku zakázku na externí právní poradenství advokát Jakub Štilec. Ten loni úzce spolupracoval s Faltýnkovým nejbližším právníkem Květoslavem Hlínou. Štilec se v dopravním podniku podílí na rámcové smlouvě do konce tohoto roku s hodinovou sazbou 2200 korun a vydělat si může až několik milionů korun.
Měl by Jaroslav Faltýnek odejít z politiky?
Dopravní podnik na angažmá Štilce nic závadného nevidí. „Uvedená advokátní kancelář byla vybrána na základě toho, že splnila kvalifikační kritéria a nabídla odpovídající cenu. Bude s ní uzavřena rámcová smlouva stejně jako se všemi dalšími uchazeči, kteří splnili podmínky výběrového řízení,“ uvedla na dotaz Hana Pohanová z kanceláře vedení pražského dopravního podniku.
„Konkrétní požadavky na právní služby mají pak být zadávány advokátním kancelářím s uzavřenou rámcovou smlouvou dle volby dopravního podniku buďto přímým zadáním, nebo soutěží,“ upřesnil sám Štilec. Mladý advokát už loni získal v DPP dvě smlouvy. První se týkala zastupování dopravního podniku v soudním sporu se společností Koruna Palace Assets, která patří do skupiny Saflchem podnikatele Tomáše Plachého. A tato smlouva byla na konci loňského března rozšířena dodatkem, za který byl dopravní podnik ochoten vyplatit další tři miliony korun.
Jaroslav Faltýnek a advokát Jakub Štilec
Hlína stále kvete
Ačkoli se na této zakázce Štilec podílel ve spolupráci s Květoslavem Hlínou, dopravní podnik posílal odměny výhradně na účet advokátní kanceláře teprve pětatřicetiletého Štilce. Podle smlouvy měla Hlínova kancelář ve spolupráci se Štilcem během čtyř týdnů zpracovat právní analýzu problematiky vlastnických práv k několika vstupům a výstupům z pražského metra (v přízemí Paláce Koruna se nachází jeden z výstupů ze stanice metra Můstek). Obsahem analýzy měl být mimo jiné „obecný rozbor problematiky“ nebo „určení rozhraní staveb metra a objektů jiných vlastníků“. Dále měli Hlína se Štilcem navrhnout právní obranu ve sporu o vlastnictví těchto vstupů a výstupů z metra.
Čtěte komentář: Faltýnek a Ťok, společné sbohem
Podle Jakuba Štilce nakonec na právním poradenství pro dopravní podnik pracovali „několik měsíců“. Štilec měl v té době v seznamu advokátů a koncipientů České advokátní komory zapsanou pouze jedinou koncipientku.
Ani Hlína z pražského dopravního podniku úplně nezmizel. Ačkoliv s ním nové vedení zejména kvůli jeho spojení s Faltýnkem řadu smluv postupně ukončilo, některé zůstávají účinné. Hlína stále zastupuje dopravní podnik například v již zmíněném sporu o výstupy z metra. Podle generálního ředitele Petra Witowského by bylo nyní „nestrategické a nákladné“měnit v rozběhlých soudních sporech právního zástupce. To ale není vše. Těsně před koncem loňského roku, tedy už za nového vedení, si dopravní podnik u Hlínovy advokátní kanceláře napřímo objednal další právní služby za 400 tisíc korun.
Advokát Štilec není s místopředsedou hnutí ANO spojen jen zprostředkovaně přes Květoslava Hlínu. Loni Faltýnka doprovázel na policii při podání vysvětlení v kauze sportovních dotací. Faltýnek nicméně tvrdí, že ho Štilec nezastupoval. Z policejních odposlechů tehdy vyplynulo, že Faltýnek lobboval na ministerstvu školství za financování konkrétních projektů, mimo jiné za Národní olympijské centrum v Prostějově nebo za sportovní halu v Jeseníku. „Nemohu potvrdit ani vyvrátit, že jsem konkrétní osobu zastupoval, jelikož jsem jako advokát vázán mlčenlivostí,“ reagoval Štilec na dotaz, zda Faltýnka v kauze sportovních dotací hájil.
Kupec obrazu
Kromě Štilce by se mohl v pražském dopravním podniku angažovat také další Faltýnkův známý, bývalý generální ředitel Výzkumného ústavu železničního František Bureš. Výzkumný ústav železniční je nejziskovější dceřinou firmou Českých drah a v právě na drahách měl až do loňska Faltýnek značný vliv, a sice prostřednictvím několika lidí, kteří řídili drážní dozorčí radu. Mimo jiné skrze olomouckého poslance Milana Ferance či bývalého manažera Agrotecu Milana Kucharčíka.
O kauzách Jaroslava Faltýnka čtěte více:
Faltýnkova devítka. Proti druhému muži ANO se může obrátit jeho největší zbraň
Bureš na sebe loni upozornil tím, že byl přítomen na známé dražbě Faltýnkových amatérských obrazů, ovšem Faltýnek tvrdí, že jej zná pouze jako „člena představenstva ČD“. Teď má Bureš každopádně našlápnuto do vedení pražského dopravního podniku. „To jméno jsem zaznamenal v souvislosti s lidmi, kteří by mohli doplnit management či představenstvo dopravního podniku. V představenstvu je ještě jedno místo volné,“ uvedl člen dozorčí rady pražského dopravního podniku a šéf pražských Starostů a nezávislých Petr Hlubuček. Týdeník Euro oslovil v souvislosti s jeho možným novým angažmá také Bureše, ale ten se nevyjádřil.
Burešovo jméno už v minulých týdnech bylo slyšet v pražských politických kuloárech v souvislosti s dosud neobsazeným postem investičního ředitele pražského dopravního podniku. Tuto funkci prozatím vykonává generální ředitel Petr Witowski. Jakékoliv personální otázky jsou teď velmi citlivé, jelikož dopravní podnik je jedním z největších bojišť mezi členy vládnoucí pražské koalice. Na jedné straně stojí zástupci Prahy sobě a Pirátů a na druhé straně lidé ze Spojených sil pro Prahu, tedy z TOP 09 a Starostů.
Metro ano, Břevnovská radiála ne. Adam Scheinherr vybírá, na které stavby pošle Praha miliardy
Na konci března vedení dozorčí rady na návrh jejího předsedy a radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) rozhodlo o zrušení právě diskutovaného investičního úseku a o jeho rozdělení mezi jiné ředitele. S tím nesouhlasil šéf pražských Starostů Petr Hlubuček. „Pokud se ptáte na můj názor, vzhledem k investicím, které dopravní podnik nyní čekají, včetně metra D, by v rámci investičního úseku měla být odpovědnost jednoznačně definovaná,“ řekl Hlubuček, který je považován za jednoho z nejvlivnějších politiků pražské vládnoucí koalice. O obsazení postu konkrétním uchazečem prý on sám ale s nikým nejednal. „K tomu teď nemám dostatek relevantních informací, abych se pro nějakého kandidáta dokázal rozhodnout,“ dodává.
Scheinherr a další zástupci Prahy sobě podle informací týdeníku Euro od členů dozorčí rady navrhli zrušit investiční úsek mimo jiné i kvůli tomu, že si nepřejí angažmá Františka Bureše v dopravním podniku. „Pan předseda dozorčí rady dopravního podniku nebude v této věci chtít reagovat,“ sdělila tisková mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková poté, co se chtěl týdeník Euro zeptat na dění v dopravním podniku přímo Adama Scheinherra.
Současné spory o personální obsazení dopravního podniku souvisejí s velkými investicemi, které městská firma v příštích letech plánuje. Dopravní podnik totiž chystá nejen výstavbu metra D a rozvoj stanic a jejich okolí, ale také rekonstrukci a rozvoj mnoha dalších dodnes nevyužitých stanic metra, například v Holešovicích či na Vltavské.
Čtěte dále: