Menu Zavřít

Mediální revue

27. 4. 2011
Autor: Euro.cz

Zajímavosti ze zahraničního tisku

Financial Times Barbie zbyly oči pro pláč Společnost Mattel, výrobce panenek Barbie, zaplatí svému konkurentovi, firmě MGA Entertainment, odškodné ve výši 88,4 milionu dolarů (1,5 miliardy korun). Federální soud tak rozhodl ve sporu o původ panenky Bratz, který se táhne už od roku 2004.
Historie však sahá ještě dál. Společnost Mattel začala protestovat okamžitě poté, co se panenka Bratz objevila na trhu. Firma Mattel už před deseti lety, v roce 2001, tvrdila, že jde o její vlastnictví, o nápad, který si z firmy odnesl její bývalý zaměstnanec. A právě na základě tohoto nápadu pak vznikl v jeho novém působišti, firmě MGA Entertainment, obchodně úspěšný koncept panenky Bratz. Společnost Mattel, největší výrobce hraček na světě, v první instanci dokázala přesvědčit soud. Podle rozhodnutí poroty z roku 2008 jí měl její konkurent – MGA Entertainment – zaplatit 100 milionů dolarů a okamžitě skončit s výrobou řady Bratz. Mnohem menší společnost MGA, která nyní celou kauzu prezentuje jako válku Davida proti Goliášovi, se proti tomuto verdiktu úspěšně odvolala. V pokračování sporu navíc obvinila Mattel z průmyslové špionáže. A její panenky Bratz se po nucené roční odstávce znovu vrátily na trh. Společnost Mattel přišel prohraný spor od roku 2004 na 400 milionů dolarů. Gazeta.ru Gazprom čeká rekordy Ruský plynárenský gigant Gazprom tento rok předpovídá rekordní tržby. Pokud bude ropa i nadále drahá, vyšplhá se prý cena za tisíc krychlových metrů plynu ke konci roku na rekordních 500 dolarů. Tedy o 150 dolarů více, než je aktuální hodnota. „Na duben máme nasmlouvány větší dodávky než v zimních měsících. A myslím, že to není jediný rekord, kterého na evropských trzích letos dosáhneme,“ tvrdí šéf Gazpromu Aleksej Miller. Také ministr financí Aleksej Kudrin plánuje, že díky rekordním tržbám Gazpromu potečou peníze do vyprázdněného rezervního fondu. Ekonomové ale upozorňují na skutečnost, že vyšší cena za ruský plyn může vést k nižším objednávkám. „Klienti mohou dát přednost jednorázovým dodávkám před dlouhodobými kontrakty. Navíc je tu konkurence ze severní Afriky nebo Blízkého východu,“ varuje analytik Alor Investu Dmitrij Ljutjagin. Vyšší prodejní ceny plynu mohou být jen iluzí, protože podle predikcí půjde dolů i ropa. Zatímco Miller ve svých odhadech vychází pro letošek z průměru 113 dolarů za barel, Alor Invest předpovídá, že ropa klesne na 105 dolarů. Der Standard Nová švédská elita Legendární král Gustav Vasa nebo botanik Carl von Linné už netáhnou. Švédská Říšská banka se proto rozhodla, že postupně vymění portréty nejslavnějších Švédů na papírových bankovkách, které bude vydávat zřejmě od roku 2014. Mezi nejnovější šestici elitních mužů a žen, kteří budou reprezentovat severskou zemi, patří spisovatelka a stvořitelka Pippi Dlouhé punčochy Astrid Lindgrenová (dvacetikoruna), filmový režisér Ingmar Bergman (nově emitovaná dvousetkoruna) nebo herečka Greta Garbo (stokoruna). Vůbec nejvyšší pozici zastane na švédské tisícikoruně politik a někdejší generální tajemník OSN Dag Hammarskjöld. Elitní sestavu doplní ještě operní pěvkyně Birgit Nilssonová a skladatel lidových písní Evert Taube. Vyvážené genderové zastoupení není jen náhodné. „Od začátku jsme se snažili o to, abychom na bankovkách měli stejný počet mužů i žen,“ vysvětlil Johan Gernandt, předseda bankovní komise, která o nových platidlech rozhodovala.

THE GUARDIAN Protiobézní nakupování Novou strategii v bitvě s obezitou vyzkouší program v britském Manchesteru. Když se doktorům nedaří pacienty s nadváhou přesvědčit ke změně stravování při pohovorech v ordinacích, zaměří se nová iniciativa přímo na supermarkety. Až třicet rodin s nejméně jedním obézním dítětem ve věku sedmi až třinácti let se bude moci zúčastnit desetitýdenního kurzu „zdravého“ nakupování. Za poradenství a účast na workshopech zaplatí 400 liber. Rodinám, které si školu zdravého životního stylu nebudou moci dovolit, pomůže s placením účet, který založila radnice města spolu s místní pobočkou National Health Service.
Program se zaměří na změnu jídelníčku od sladkých a tučných jídel k ovoci a zelenině a také na celkové složení stravy. Rodiče se například naučí, jak dětem pomocí her přiblížit výhody a význam zdravých potravin. „Žijeme tak hektické životy, že zdravé stravování v žebříčku priorit často upadá. Děti ale hry milují, podobně jako se rodiče zajímají o informace o zdravém životním stylu a o výměnu zkušeností. Děti kromě úbytku váhy navíc opustí program s vyšším sebevědomím i s větším množstvím energie,“ říká koordinátor projektu Daniel Brown.

THE AUSTRALIAN Společná žaloba na síť Kvůli problémům s výkonem sítě se má australská odnož operátora Vodafone na co těšit. Už 22 tisíc uživatelů se přihlásilo k žalobě připravované advokátní kanceláří Piper Alderman. Na záměru posvítit si na operátora, který není schopný zajistit potřebný výkon, a navíc neplní sliby, se pracuje už od ledna. Tehdy se však k iniciativě hlásilo „jen“ 9000 zákazníků. Od té doby se jejich řady významně rozrostly a podle partnera kanceláře Sashy Ivanstoffa zahrnují jak běžné uživatele, tak malé i velké firmy.
„Návrh obžaloby se opírá o prokazatelně klamavé a podvodné jednání. Firma prohlašovala, že v určitých oblastech bude její síť fungovat ve 3G, a přenášet tak hlas i data. Jenže zákazníci měli obrovské potíže s výpadky i chybějícím signálem. Díváme se však i na doplňkové služby, jako jsou voicemail, data a e-mail,“ uvedl Ivanstoff.
Vodafone, který se předloni spojil s Hutchison Telecom Australia v telekomunikační firmu Vodafone Hutchison Australia (VHA), vydal oficiální omluvu už během loňského prosince. Nesplněné sliby spolu s agresivní cenovou politikou přesto vedly k potížím v náboru nových uživatelů – těch je oproti předchozím měsícům sotva třetina. K většímu počtu nepomohla ani nabídka neomezeného volání a textových zpráv za 45 dolarů měsíčně. Teď se operátor snaží zachránit zbytky dobrého jména tím, že nespokojeným klientům umožnil předčasné ukončení smlouvy bez penalizace.

Hospodárske noviny
Tabule hanby před obchody Ministr zemědělství Slovenské republiky Zsolt Simon se domnívá, že o prodeji jogurtů a sýrů po záruce, zkaženém masu či shnilé zelenině a ovoci nestačí informovat veřejnost prostřednictvím médií. Výsledky kontrol inspektorů by rád okamžitě zveřejňoval na „tabulích hanby“ umístěných přímo před prodejnami, kde by zůstaly nejméně sedm dnů. Nedostatky byly při nedávných kontrolách zjištěny téměř u třetiny prodávaných potravin. Podle ministra je takto vysoký podíl závad „alarmující“. „Připravujeme změnu zákona o potravinách. Obchodníci tak budou muset při vstupu do prodejen informovat zákazníky o výsledcích kontrol,“ uvedl Simon. Od zákona, který by měl vstoupit v platnost v lednu příštího roku, si slibuje především zlepšení kvality prodávaných potravin. Myšlenka s umísťováním tabulí se líbí organizacím na ochranu spotřebitelů, prodejci jsou však proti. „Proč nejsou cedule také na chodnících, které jejich správci v zimě neodhrnuli? Anebo před úřadem, který zbytečně šikanuje občany?“ ptá se prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Pavol Konštiak. Podle něj by se Slovensko díky podobným tabulím hanby stalo Kocourkovem, protože nic podobného nikdo v Evropě nemá. Nicméně podle ministra Simona mají zákazníci právo dozvědět se o prohřešcích, a to i dříve, než viník dostane pokutu. Právník Viliam Karas však vidí v podobném postupu riziko. Po zveřejnění jména na tabulích by podle něj už bylo udělení pokuty problematické. Za jeden skutek totiž nemůže být podle evropských předpisů nikdo potrestán dvakrát. Wall Street Journal
Mluvte s námi přímo Devadesát procent lidí, kteří se obracejí na firmy s dotazy, dává přednost přímé komunikaci. Své problémy chtějí řešit prostřednictvím hovoru s někým v call centru nebo přímo s „živým člověkem“. Podle průzkumu společnosti American Express to neznamená, že by se zákazníci neuměli vypořádat s novými technologiemi nebo si neuměli najít potřebnou informaci na webové stránce společnosti. Přímý hovor však považují za pohodlnější, než když jim odpoví automat nebo jsou odkázáni na e-mailový kontakt. American Express provedla průzkum letos v únoru, odpovědi týkající se komunikace s klienty získala od 1018 lidí.
Co je však pro firmy důležitější, zákazníci si podle servisu v call centrech často udělají příznivý nebo nepříznivý obrázek a podle toho se také rozhodují pro její služby. Za ty dobré, včetně komunikace, jsou navíc ochotni si připlatit. Zatímco ještě vloni byla úroveň komunikace s firmou podstatná pro 58 procent respondentů, v letošním průzkumu už to bylo 70 procent. „Zákazníkům vadí, když je servis špatný, nebo dokonce vůbec žádný,“ říká Jim Bush, viceprezident American Express. Krácení rozpočtu právě u těchto položek, k němuž mnohé firmy přistoupily v době krize, tak může mít časem pro dané společnosti nepříznivé důsledky.

bitcoin_skoleni

AP
Namátková a demonstrativní Japonské automobilky zahájily namátkové kontroly radiace vozidel určených na export. Smyslem tohoto opatření je uklidnit zahraniční zákazníky, u nichž by mohly vzniknout z podobného rizika obavy. „Výrobci provádějí měření interiéru aut a pneumatik, a to před jejich vyexpedováním,“ uvedl Hirokazu Furukawa, mluvčí japonské automobilové asociace. Jak dodal, „doposud nebyla ani na jednom vozidle zjištěna žádná radioaktivita“. Japonsko se obává o osud svého exportu – informace o úniku radiace z jaderné elektrárny Fukušima, nacházející se na severovýchodě země, oblétly od katastrofy z 11. března celý svět. Automobily se kontrolují před naloděním, a to v osmi japonských přístavech. Důkladné prověrce se podrobují náhodně vybrané vozy – v průměru je jich deset ze zhruba pěti tisíc. Automobilky chtějí v této praxi pokračovat až do uklidnění situace. Toyota Motor Corp. uvedla, že nechala prověřit 30 aut před jejich vývozem do Spojených států. Firma tam vloni vyvezla 46 procent své japonské produkce. Honda Motor Co. vyváží do zahraničí přibližně 30 procent toho, co vyrobí v Japonsku. Společnost Nissan Motor Co. dokonce více než polovinu.

BOX: Až 200 miliard dolarů (cca 3,3 biliony korun),
hodlá nalít čínská vláda ze svých rezerv do suverénního fondu China Investment Corp. Ten může investovat i do rizikovějších zahraničních aktiv. Financial Times

  • Našli jste v článku chybu?