Potíže automobilového koncernu vychylují index a dopadají na investory
Když Charles H. Dow vytvořil v roce 1896 Dow Jonesův standardní průmyslový index, přirovnal ho k holi zaražené do písku na pláži – stabilnímu referenčnímu bodu, podle něhož pozorovatelé mohou měřit pokles a vzestup akciového trhu ve Spojených státech.
Soudě podle nedávného chování indexu, dřevěná hůl nejspíš potřebuje přemístit. Akcie General Motors, které patří mezi pouhých 30 bezpečných cenných papírů indexu Dow Jones, spadly loni na třiadvacetileté minimum, čímž index připravily bezmála o 200 bodů. Následkem toho k 23. prosinci 2005 index Dow Jones hodně pokulhával za druhým obecně sledovaným ukazatelem, indexem Standard & Poor's 500. S&P 500 byl výše o 6,5 procenta, kdežto zvýšení indexu Dow Jones bylo menší než jedno procento. (Standard & Poor's patří podobně jako BusinessWeek do skupiny The McGraw-Hill Companies.)
Chabý výkon by nevadil, kdyby index Dow Jones byl pouhou statistikou uváděnou v novinách. Avšak od roku 1998 jej mohou investoři „kupovat“ prostřednictvím Diamonds Trust, fondu obchodovaného na burze (ETF), který se pohyby indexu řídí. A Diamonds Trust představuje téměř 7,5 miliardy dolarů. Od jara, kdy se akcie GM začaly propadat, investoři do ETF orientujícího se podle indexu S&P 500 snadno porazili vyznavače indexu Dow Jones.
V současnosti by téměř nikdo neoznačil akcie General Motors za bezpečné cenné papíry. Někteří veteráni z Wall Street se proto ptají, proč jsou akcie GM pořád součástí indexu Dow Jones. „Už je to dlouho, co přestaly být barometrem americké ekonomiky,“ poznamenává Jeffrey N. Kleintop, šéf pro strategické investování ve filadelfské poradenské firmě PNC Advisors. Pouze General Electric je součástí indexu Dow Jones déle než koncern GM, který se do něj dostal v roce 1915. Dávno už zmizely přízraky průmyslových podniků, jako U. S. Steel a National Lead.
General Motors je stále obrovskou společností s ročními prodeji ve výši téměř 200 miliard dolarů, avšak její podíl na celosvětovém automobilovém trhu spadl z rekordních 51 procent v roce 1962 na dnešních 26 procent. Je dokonce možné, že ji letos na postu světové jedničky vystřídá Toyota Motor. Horší ale je, že GM má obrovské penzijní závazky a v prvních třech čtvrtletích minulého roku činila její pasivní platební bilance 3,8 miliardy dolarů. V řeči ratingových agentur se objevuje slovo začínající písmenem „B“: bankrot. „Kdyby se měly zhoršovat výsledky dosahované v posledních několika kvartálech, není to za vlasy přitažená možnost,“ prohlásil analytik agentury S&P Scott Sprinzen při konferenčním rozhovoru uspořádaném 12. prosince s reportéry a analytiky. Ten den agentura S&P snížila korporátní úvěrový rating GM na B, pět stupňů pod investiční rating. (Firma GM se ke svému postavení v indexu Dow Jones odmítla vyjádřit.)
Někteří z hlavních akcionářů General Motors se akcií zbavují. Společnost Capital Research & Management Co., která spravuje skupinu American Funds, prodala ve třetím čtvrtletí 15,5 milionu akcií. Firma Tracinda miliardáře Kirka Kerkoriana, která začátkem roku 2005 získala v GM velký podíl, oznámila 20. prosince, že už dvanáct milionů akcií zase prodala.
Společnost General Motors byla v loňském roce přítěží mnoha burzovních indexů, ale zvlášť výrazný byl její účinek právě na Dow Jones. Indexy Wilshire 5000 a S&P 500 posuzují akcie podle jejich tržní hodnoty, ale index Dow Jones vždy hodnotil každou společnost podle ceny jejích akcií. Z tohoto hlediska je GM, jejíž akcie jsou těsně pod 19 dolary za kus, téměř stejně významná jako Microsoft, jehož akcie se obchodují zhruba po 26 dolarech. Jenže Microsoft má pětadvacetkrát větší tržní hodnotu. Kdyby akcie GM spadly na nulu, investoři S&P 500 by přišli o méně než desetinu procenta, zato investoři indexu Dow Jones by ztratili patnáctkrát víc. „Dow Jones je tak divný index, že jako investice vzbuzuje strach,“ uvádí Peter Ricchiuti, profesor finančnictví na Tulanské univerzitě.
Málo lidí očekává, že se Dow Jones změní, dokud u GM nedojde k obratu k horšímu. Index vybírají editoři deníku The Wall Street Journal, kteří se během let stali opatrnými, pokud jde o úpravu indexu. Ke slavné změně došlo v listopadu 1999, kdy vrcholila technologická bublina a do indexu Dow Jones přibyly společnosti Microsoft, Intel a SBC Communications. John Prestbo, výkonný ředitel firmy Dow Jones Indexes, uvádí, že současnou situaci pozorně sleduje. „Každý den hledám v tisku zprávy o GM,“ přiznává. Poslední dobou toho má ke čtení hodně.
Spadlý hřebínek
Kvůli General Motors nedosáhl index Dow Jones psychologicky významné hranice 11 000 bodů
11 052, 73
Závěrečná hodnota standardního průmyslového indexu Dow Jones dne 23. 12. 2005, kdyby v roce 2005 akcie GM bývaly neklesly o polovinu
10 883,27
Skutečná závěrečná hodnota standardního průmyslového indexu Dow Jones dne 23. 12. 2005
Pramen: Dow Jones & Co.
Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl