Jak omezit plýtvání vodou, ale i mnohým drogistickým zbožím, které máte naskládané v koupelně? Americký startup Akamai vyhlásil válku nadměrnému mytí, koupání a umývaní vlasů.
Pokud lezete do vany a pokaždé zvrhnete několik šampónů, kondicionérů, tekutých mýdel, gelů a dalších hygienických potřeb, možná byste se měli zamyslet, zda tolik produktů vůbec potřebujete.
Současné přebujelé hygienické návyky západní civilizace chce omezit firma Akamai. Na poličce v koupelně byste podle ní měli mít maximálně tři věci. Mýdlo, zubní pastu a olej pro vůni, který zároveň zvlhčuje i pokožku a vlasy, takže se nemusíte mýt tak často.
Americká firma chce prorazit na trhu v duchu rčení „méně znamená více“. Můžete u nich objednat tři produkty, které mají dostatečně zajistit čistotu vašemu tělu.
Spoluzakladatel firmičky Akamai Vincent Cobb, který dříve prodával na internetu tašky pro opětovné použití, tvrdí, že nápad přišel jako výzva drogistickému průmyslu, který nutí zákazníky nadměrně používat hromadu hygienických potřeb.
„Firmy, které produkují výrobky pro osobní hygienu, chtějí, abyste jich spotřebovávali co nejvíce, proto vám říkají, myjte si tělo i vlasy každý den,“ prohlásil Cobb v britském Guardianu.
Kosmetický průmysl v nás má vytvořit falešnou představu, jak vypadá ideální péče o tělo, pokožku, vlasy a zuby. A daří se mu to. Podle poradenské společnosti Euromonitor tento segment poroste. V Británii má trh s rychloobrátkovým zbožím denní hygieny hodnotu 17 miliard liber ročně.
Masové používání různých přípravků od mýdel, přes šampóny a různé druhy kondicionérů ale má negativní dopady na životní prostředí. Kromě spotřeby vody to je uvolňování chemikálií do koloběhu vody na Zemi. Také při výrobě vznikají větší nároky na potřebu vody i plastů pro obaly. Ty často skončí na skládkách, špatně se vyplachují, a proto se nerecyklují, dodal Dustin Benton z organizace Green Alliance.
Cobb tvrdí, že časté omývání a drhnutí mýdlem tělu neprospívá. Když lidé používají méně mýdla a šampónů, tělo začne samo sebe regulovat a člověk se přestane tolik potit.
Hlavně nikdy "nesmrdět"
Kanadská spisovatelka Katherine Ashenburgová, jež napsala knihu o mytí v dějinách - Clean: An Unsanitised History of Washing, tvrdí, že teprve nedávno západní civilizace dospěla do stádia, že člověk musí být tak čistý, aby nikdy nezapáchal.
Přitom moderní člověk se často za den ani nezapotí, jako to bývalo běžné dříve, ale používá daleko více produktů na mytí. Vliv reklamy je v tomto ohledu zejména na ženy obrovský, podotkla Ashenburgová.
Naše koupelny zůstávají přes všemožné výzvy různých aktivistů přeplněné produkty drogistických řetězců. Západní spotřebitel má přitom nekonečnou škálu možností, z jakých produktů si vybírat. Některé jsou více šetrné k životnímu prostředí, jiné méně, upozorňují zástupci Greenpeace.
Například značky Johnson&Johnson nebo Colgate-Palmolive používají palmový olej z Indonésie, kde mizí původní prales a s ním i orangutani.
Akamai není jedinou firmou, která apeluje na omezení konzumu. Dříve to byl výrobce oděvů Patagonia, který v reklamě z roku 2011 vybízel k tomu, aby si lidé nekupovali novou bundu, ale spravili si tu starou. Lidé výzvu pochopili po svém - po kampani firmě stouply tržby.
Další články z rubriky Light. Čtěte: