O pozici, která by mi byla „přidělena“ pouze v zájmu naplnění povinné kvóty, bych v žádném případě nestála, říká členka představenstva Pivovarů Staropramen
První žena, která se dostala do vedení Českého svazu pivovarů a sladoven, je zároveň členkou představenstva společnosti Pivovary Staropramen. Editě Šilhánové se podařilo uspět, přestože pro ni začátky v tradičně mužském světě nebyly zrovna ideální. Nižší počet žen ve vedeních společností podle ní nevyřeší kvóty a nejde jen o diskriminaci mužským elementem. „Pevně věřím, že časy, kdy ženy byly ‚diskriminovány‘ čistě z toho důvodu, že jsou ženami, jsou dávno za námi,“ tvrdí Šilhánová, která v Pivovarech Staropramen zároveň vede oddělení právní a vnějších vztahů.
* Jak se díváte na zavádění kvót, které společnostem nařizují, jaký mají mít poměr mužů a žen ve firmě? Nebyl by lepší přirozený proces?
Mluvíte mi z duše. Obecně jsem nepřítelem každého zásahu do osobních svobod a regulací existujících pravidel tam, kde to není nezbytně nutné. Pravdou je, že velkých společností, jako je ta naše, s vysokým zastoupením žen v managementu asi moc není. Nicméně si myslím, že je pro to řada nejrůznějších důvodů včetně neochoty některých žen podstoupit nepohodlí, které je nutně spojeno s kombinací role matky a manažerky budující svoji kariéru. Osobně bych o pozici, která by mi byla „přidělena“ pouze v zájmu naplnění povinné kvóty, v žádném případě nestála. Jsem od přírody bojovnice a svoje místo na slunci si chci vybojovat sama.
* Podle odborníků na management firmám prospívá, když mají v týmech „namixovány“ muže i ženy, jaké s tím máte zkušenosti?
Účastním se řady projektů a z vlastní zkušenosti tedy můžu říct, že práce v kombinovaném týmu, kde každý zná svou roli, ale zároveň jsou všichni rovnocennými partnery a respektují svoje názory, je opravdu radostí. Rovnováha, kterou přináší kombinace mužského a ženského pohledu na svět a řešení problémů, je ideální, pokud dobře funguje a je dobře využíván veškerý potenciál.
* Mezi vaše zodpovědnosti spadá i péče o CSR projekty. Staropramen letos získal v soutěži Top Odpovědná firma druhé místo v kategorii Firma a město, čím jste si to zasloužili?
Oceněni jsme byli za dlouhodobé projekty realizované pro dobro komunit, ve kterých působíme. Konkrétně za projekt Sbírej víčka, postavíme hřiště, v rámci kterého se nám podařilo nasbírat víčka od PET láhví a přetvořit je do dvou hřišť, která od nás dostala mateřská škola v Ostravě a městská část Praha 5. Pozitivně byl hodnocen i dobrovolnický projekt Dny, kdy pomáháme. Během pěti let jeho existence jsme odpracovali téměř 5000 hodin, kdy jsme zvelebovali veřejná prostranství a pomáhali neziskovým organizacím.
* V čem se liší pojetí filantropie ve Staropramenu od jiných firem?
Naši CSR strategii máme postavenu na čtyřech pilířích – péče o životní prostředí, odpovědný přístup ke komunitám, kde působíme, odpovědný přístup k zaměstnancům a odpovědnost nás jako výrobce piva, tedy alkoholického nápoje. Naší základní myšlenkou je, že rozdávat peníze umí každý, a tak se vedle finanční pomoci snažíme dělat věci chytře. Aktivity v jednotlivých pilířích promyšleně propojujeme, aby co nejlépe fungovaly jako celek. Hodně dáme na zapojení zaměstnanců do těchto aktivit. Rozdíl od jiných, zejména nadnárodních společností vidím také v tom, že nekopírujeme aktivity a modely mateřské společnosti. Máme to štěstí, že naše mateřská firma Molson Coors nám dává velkou míru svobody.
* Co chystáte pro rozvoj CSR strategie do budoucna?
Určitě budeme pokračovat v cestě, kterou jsme se vydali, a rozvíjet aktivity ve všech čtyřech pilířích. Budeme pokračovat v úspěšné minimalizaci naší „stopy“, kterou po sobě jako výrobní firma nutně zanecháváme na životním prostředí. Nechceme se však spokojit pouze s tím, co děláme nyní. Jsme inovativní firma, která hledá nové možnosti ve všech směrech. Vždy je zajímavé porovnat vlastní zkušenosti s ostatními a dozvědět se tak něco více a odhalit třeba i nový směr, kterým se můžeme vydat. Proto si též hodně slibuji od našeho členství v platformě Byznys pro společnost, která poskytuje skvělé zázemí a možnost výměny zkušeností a nápadů s lidmi z jiných firem a oborů.
* Pijete pivo? Co říkáte na populární piva s ovocnou příchutí? Čekala jste jejich úspěch na konzervativním českém trhu?
Pivo piju velmi ráda! Musím se přiznat, že tak velký úspěch, jaký jsme zaznamenali v loňském roce, kdy jsme na trh uvedli Staropramen Cool Lemon, jsem nečekala. Lidé dnes rádi zkoušejí novinky a mají rádi pestrost nabídky. Dorůstají noví dospělí spotřebitelé, kterým je svět klasického pivaře, jak ho známe z minulosti, cizí. Zároveň stále více žen pije pivo pravidelně, a to i díky zlepšující se pivní kultuře v gastronomii. Jsem vděčná za to, že můžu být u toho, jak s našimi inovacemi a novinkami měníme pivní trh v České republice.
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz