Velký sedan s nádrží na stlačený zemní plyn (CNG) umí být výrazně úspornější než diesel a na jedno tankování urazí kus světa. Má to však i svá „ale“.
Foto: Mercedes
Největší „ale“ se naštěstí netýkají auta samotného, to funguje vážně dobře. Stačí urazit pár kilometrů a hned je jasné, že řídíte poctivý, důstojný mercedes, který si nehraje na něco, co není. A to všechno i přesto, že použitá technika nevypadá na papíře zrovna oslnivě.
Starší, ale funguje
Automobilka pro sedan, který umí jet na benzín nebo na stlačený zemní plyn, použila starší techniku. Čtyřválec o objemu 1,8 litru si zachoval přeplňování mechanickým kompresorem, jejž u běžných benzínových verzí už nahradila turbodmychadla. Ještě více ale jistě překvapí automatická převodovka s pouhými pěti stupni. Jiná volba pro plynové „éčko“ neexistuje.
Není se ale čeho bát. Přestože výkon 163 koňských sil a 240 N.m točivého momentu nevypadají u takhle velkého sedanu nijak oslnivě, v poklidu stačí. Převodovka mění rychlosti hladce a téměř neznatelně. Tedy pokud jedete klidně. Rychlost se jí příliš nezamlouvá a v nějakém závodění vás rozhodně nepodpoří.
Na sportovce si nehraje
Myslím ale, že to nikomu nebude vadit. Testovaný mercedes je totiž důstojné auto, kterému o sportovnost nejde a ani se nesnaží ji předstírat. Stačí se podívat na kola. Jsou jen šestnáctipalcová a s velkými pneumatikami, což dnes není u aut této kategorie zrovna obvyklé. Výhody jsou ale zřejmé – tenhle sedan z vás nevytřese duši. Naopak i díky komfortnímu podvozku, který si hravě poradí s nerovnostmi, je posádka jako v bavlnce. A to i v zatáčkách, v nichž se vůz chová více než přesvědčivě. Řízení sice neposkytuje řidiči zpětnou vazbu, působí ale komfortně, poměrně přesně a pokud se to tak dá říct, i elegantně. Potěší také příkladně odhlučněná kabina.
Mercedes-Benz E 200 NGT
motor | zážehový čtyřválec |
objem | 1 796 cm3 |
max. výkon | 120 kW (163 k) |
max. toč. moment | 240 N.m |
max. rychlost | 224 km/h |
z 0 na 100 km/h | 10,4 s |
spotřeba | 5,5 l/100 km |
cena zákl. verze | 1 308 168 Kč |
Kilometr za korunu
Již zmíněnou nejvýraznější zvláštností testovaného vozu je možnost použít k jeho pohonu kromě benzínu také stlačený zemní plyn, což by mělo mít výrazně pozitivní vliv na výši majitelovy útraty. Je to skutečně tak?
Po skončení testu mercedes ukazoval průměrnou spotřebu šest kilogramů stlačeného plynu na 100 kilometrů, což po zaokrouhlení odpovídá nákladům zhruba 1,30 koruny na jeden kilometr. Plynulá jízda a delší trasa přitom může toto číslo ještě snížit, reálné je i dosažení hranice jedné koruny na kilometr. Pro srovnání, průměrná spotřeba osmi litrů benzínu dnes odpovídá zhruba třem korunám na kilometr.
Nevýhodou však je, že kvůli konstrukci vozu musí být nádrž na plyn poměrně malá, její kapacita dosahuje necelých 20 kilogramů. Plyn tak dojde už po ujetí zhruba 300 kilometrů a na řadu se dostane tradiční benzín. Tady je třeba pochválit skutečnost, že změnu paliva poznáte jen na displeji palubního počítače, vůz samotný se chová stále stejně.
I když přechodem na benzín tento mercedes ztrácí svou největší výhodu, náhlý nedostatek zemního plynu rozhodně není důvodem k zoufání. I na benzín totiž umí být úsporný, dlouhodobě se dá jezdit se spotřebou osmi litrů na 100 kilometrů, i když reálně raději počítejte s litrem navíc. Díky příplatkové objemnější nádrži (80 litrů) tak lze na jedno natankování urazit i tisíc kilometrů. V součtu s nádrží na plyn se tak bez jakéhokoli doplňování paliva a při troše soustředění dá urazit i 1 300 kilometrů. To je obdivuhodné.
Špatné zprávy
Výhodnější využívání stlačeného plynu však zatím bohužel sráží malá kapacita čerpacích stanic, které nabízejí možnost tankovat CNG. V současné době by se jich na území České republiky mělo nacházet 30. Druhou špatnou zprávou je poměrně vysoká cena, která do jisté míry maže výhodnost nižších provozních nákladů. Mercedes-Benz E 200 NGT totiž stojí 1,15 milionu korun, což je víc než na kolik přijdou diesely E 200 CDI i E 250 CDI.