Menu Zavřít

METAL PROGRES ČEKÁ NA POBÍDKY

17. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Investoři z Francie se začínají v Česku zabydlovat

Do České republiky zřejmě v červnu přijde další velká francouzská investice. Jedná se o průmyslovou skupinu EurALcom, která hodlá ve Strakonicích stavět závod na výrobu automobilových součástek za téměř dvě miliardy korun. Nová továrna s názvem Metal Progres by měla zaměstnat v průběhu pěti let zhruba 450 zaměstnanců. Ti budou vyrábět odlitky pro Fiaty, Citroe¨ny, Renaulty, Fordy a auta skupiny Volkswagen. Celková rozloha nového areálu, pro který Metal Progres vykoupil pozemky už v roce 1999, bude představovat 20 tisíc čtverečních metrů. Zatím však není jisté, zda společnost obdrží od státu investiční pobídky. „Žádali jsme o pětileté daňové prázdniny, rozhodnutí o jejich přidělení čekáme každý den, říká ředitel firmy Bohumil Vrhel. Raketový nástup. Závod Metal Progresu nebude ve Strakonicích novinkou – tuto firmu zde založila skupina sedmi českých podnikatelů už v roce 1994. O dva roky později ji převzala lyonská firma Florence et Peillon, která patřila francouzské společnosti Suez. Ta ji později prodala skupině EurALcom. Původně malou českou firmu čekal pod křídly Francouzů prudký vzestup. Jestliže její obrat činil v roce 1995 zhruba 22 milionů korun, v roce 1999 už to bylo 173 milionů korun. Loni majitelé investovali do výroby takzvaných tlakových odlitků, jejich opracování, povrchové úpravy a montáže osmdesát milionů korun a firma vykázala za loňský rok prodeje ve výši 280 milionů korun. „Pracujeme téměř výhradně z domácích surovin, minulý rok jsme exportovali 97 procent výroby, říká ředitel firmy Bohumil Vrhel. Až na konci letošního roku vyroste ve strakonické průmyslové zóně první část nového závodu, výroba Metal Progresu by se měla nejen rapidně zvýšit, ale také zefektivnit: „Podnik bude vybaven nejmodernější technologií zpracování lehkých slitin, veškeré hlavní operace budou automatizovány, uvádí se v podnikatelském záměru společnosti. Poptávka by přitom měla přijít od rozvíjejícího se automobilového průmyslu v regionu: „Strategická poloha České republiky dává dobré předpoklady pro tržní zacílení na státy střední Evropy, tvrdí dokument. Česko podle něj leží prakticky v těžišti budoucí očekávané spotřeby. „Zvolená strategie souvisí s úspěchem na západních trzích, takže výroba z nového závodu půjde k současným zákazníkům i na nová odbytiště, říká Bohumil Vrhel. Našli si sem cestu. Zdá se, že po nešťastných devadesátých letech, kdy se Francouzi neúspěšně ucházeli o mladoboleslavskou Škodovku a zkrachoval také projekt vstupu Air France do ČSA, si investoři ze země galského kohouta našli definitivně cestu na český trh a dohánějí úspěšnější Belgii. Se sumou 946,2 milionu dolarů do roku 2000 (4,3 procenta ze zahraničních investic celkem) je Francie nyní sedmým investorem v České republice za Nizozemskem (28,9 %), Německem (25,6 %), Rakouskem (12,3 %), Spojenými státy (6,3 %), Spojeným královstvím (4,6 %) a výše zmíněnou Belgií (4,5 %). „Přímé zahraniční investice v posledních dvou letech stouply částečně díky vládním pobídkám a podíl Francouzů na nich se skutečně zvyšuje, říká francouzský obchodní rada v ČR Dominique Mauppin. Mezi francouzskými firmami jsou podle jeho slov nejvíce vidět automobilka Renault s podílem v Karose, skupiny Vivendi a Suez Lyonnaise des Eaux, Saint–Gobain ve stavebnictví, dále obchodní řetězec Carrefour či společnost Danone. V plánu pro nejbližší budoucnost je přitom několik velkých projektů – Framatom by mohl být pověřen modernizací elektrárny v Dukovanech a Thomson–CSF se uchází o dodávku tiskárenského systému pro tisk pasů. Z investic Francouzů do České republiky lze, jak uvádí Dominique Mauppin, vysledovat tři tendence: nová dynamika investic, diverzifikace a účast menších firem. Příležitosti vidí také v pojišťovnictví, o které má zájem například pařížská pojišťovací skupina Axa.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).