Menu Zavřít

Metro D do P….e

10. 10. 2013
Autor: Redakce

Výstavba nové trasy z Pankráce do Písnice za 24,7 miliardy korun, kterou schválili pražští radní v uplynulém týdnu, je výplodem chorého mozku.

Ač již nemladého věku, přiznám se bez mučení, že mnoha věcem na hospodaření města, v němž žiji od svých pěti let, v podstatě málo rozumím. Anebo se vzpírám tomu, abych rozuměl.

Kdysi se udělaly investice, které se z hlediska „společenské ekonomické návratnosti“, tedy se započtením všech „pozitivních externalit“, budou vracet déle než cokoli, v co mohu z hlediska dožití doufat. Namátkou prodloužení metra do Letňan s jeho zoufale prázdnými vagóny a nenulovými náklady na převážení vzduchu a provoz a údržbu tratí i stanic. Už v té době musel nezaujatý pozorovatel dospět k závěru, že rozhodování o infrastrukturních investicích v hlavním městě je podřízeno základnímu principu, jimž je „numizmatismus“, tedy sbírání mincí z veřejných zakázek a pozemkových obchodů. V opačném případě musíme hovořit o ekonomickém idiotství.

Opakování stejné chyby

Praha by si neměla dovolit zopakovat stejnou chybu podruhé, v tomto případě prodloužením metra na jiné lince do Motola. Ta povede na konečnou do nemocnice (proboha, dejte mi frekvenci příjezdů a odjezdů, aby nákladově ospravedlnila výstavbu metra!), ačkoli několik set metrů od ní jezdí modernizovaná a pohodlná tramvajová linka ze Smíchova s celosvětově mimořádnými intervaly svozu na páteřní síť, tedy stanici metra Anděl. Ze Smíchova na stejné místo jezdí metrobus v trase kromě pár set metrů přesně kopírující linku tramvaje. Navíc všichni imobilní pacienti jsou samozřejmě dováženi sanitkou, a to bezplatně.

Kdokoli z Marsu, kdo se po otevření linky metra do Motola podívá na tento zdravotnický uzel levobřežní části Vltavy, musí dospět k závěru, že Praha je nejbohatším městem na této planetě. Voličům se to možná líbí, ale každopádně nebyli upozorněni na náklady obětované příležitosti. Výstavba metra z Pankráce do Písnice za 24,7 miliardy korun, které schválili pražští radní v uplynulém týdnu, je výplodem podobně chorého mozku. Že má metro a celá veřejná doprava v Praze úzké hrdlo na Nuselském mostě, projekt v téhle fázi vůbec neřeší.

Město Praha…
1. …je zadlužené až po uši vinou vlastních politických reprezentací; čest výjimkám, které si to uvědomovaly, ale nikdo to nezabrzdil
2. …nemá disciplínu ani vizi toho, jak bude vypadat jeho hospodaření za pět, deset, dvacet nebo třicet let, pokud HDP Prahy poroste o 1,5 až dvě procenta ročně; populace přitom bude mnohem rychleji stárnout a s tím porostou i sociální výdaje města
3. …v zásadě neví, jak zvyšovat produktivitu a atraktivnost pro investory jako globálního nebo alespoň evropského byznysového centra; soustředit se na náplavky a „pofel“ na nábřeží je neuvěřitelně špatná odpověď na výzvu ekologicky udržitelného, a přitom dynamického růstu města
4. …má na krku obsluhu ohromnou zděděnou kapitálovou zásobu infrastruktury, kterou nezastaví; přitom ji mnoho desítek let nebude potřebovat, ale bude ji muset za nemalé peníze provozovat a udržovat (metro do Letňan a Motola)
5. …kriticky důležitou dopravní infrastrukturu a její uzly zanedbává z hlediska obnovy (jděte na Florenc); jako bychom nevěděli, co je opravdu důležité v časech finanční nouze, a to udržovali v dobrém standardu
6. …nemá dodělanou kriticky důležitou silniční infrastrukturu typu obchvatu města a místo toho proponuje nic dopravně neřešící investice v intravilánu, které ovšem masivně zatíží město dluhem; k tomu linky metra, která nemusí nikdy stavět
7. …musí nakoupit tramvaje, které nepotřebuje, což je problém, ale nikoli největší pouze ilustrace minulého, současného a budoucího numizmatického blbnutí
8. …provozuje linky autobusů a tramvají, které kopírují metro; všichni mimo špičku vozí vzduch v míře mezinárodně neobvyklé, ale politicky tyto ekonomicky neúnosné až absurdní souběhy nedovede omezit a racionalizovat
9. …nedokáže regulovat prostřednictvím ROPID a následně svého dopravního podniku svoji nákladově nejdražší rozpočtovou položku, která vždy měla podléhat každoročnímu optimalizačnímu cvičení ROPID (nejnižší náklady versus rychlý dojezd ve špičkách na kritické uzly)
10. …politicky není schopno vysvětlit obyvatelstvu princip dynamického jízdného (je cenový rozdíl, kdy jezdím), a už vůbec ne, jakou dopravní síť si může Praha dovolit včetně toho, že dosavadní nadstandard je neudržitelný

Všichni, kteří v Praze žijeme, platíme daně a tohle tolerujeme, jsme hanba. A budoucí bankrot pro občanskou neangažovanost si zasloužíme.


Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka:

Makat v lesích

Paskov

bitcoin školení listopad 24

Před volbami je třeba zapnout mozek


  • Našli jste v článku chybu?