Ač již nemladého věku, přiznám se bez mučení, že mnoha věcem na hospodaření města, v němž žiji od svých pěti let, v podstatě málo rozumím. Anebo se vzpírám tomu, abych rozuměl.
Kdysi se udělaly investice, které se z hlediska „společenské ekonomické návratnosti“, tedy se započtením všech „pozitivních externalit“, budou vracet déle než cokoli, v co mohu z hlediska dožití doufat. Namátkou prodloužení metra do Letňan s jeho zoufale prázdnými vagóny a nenulovými náklady na převážení vzduchu a provoz a údržbu tratí i stanic. Už v té době musel nezaujatý pozorovatel dospět k závěru, že rozhodování o infrastrukturních investicích v hlavním městě je podřízeno základnímu principu, jimž je „numizmatismus“, tedy sbírání mincí z veřejných zakázek a pozemkových obchodů. V opačném případě musíme hovořit o ekonomickém idiotství.
Opakování stejné chyby
Praha by si neměla dovolit zopakovat stejnou chybu podruhé, v tomto případě prodloužením metra na jiné lince do Motola. Ta povede na konečnou do nemocnice (proboha, dejte mi frekvenci příjezdů a odjezdů, aby nákladově ospravedlnila výstavbu metra!), ačkoli několik set metrů od ní jezdí modernizovaná a pohodlná tramvajová linka ze Smíchova s celosvětově mimořádnými intervaly svozu na páteřní síť, tedy stanici metra Anděl. Ze Smíchova na stejné místo jezdí metrobus v trase kromě pár set metrů přesně kopírující linku tramvaje. Navíc všichni imobilní pacienti jsou samozřejmě dováženi sanitkou, a to bezplatně.
Kdokoli z Marsu, kdo se po otevření linky metra do Motola podívá na tento zdravotnický uzel levobřežní části Vltavy, musí dospět k závěru, že Praha je nejbohatším městem na této planetě. Voličům se to možná líbí, ale každopádně nebyli upozorněni na náklady obětované příležitosti. Výstavba metra z Pankráce do Písnice za 24,7 miliardy korun, které schválili pražští radní v uplynulém týdnu, je výplodem podobně chorého mozku. Že má metro a celá veřejná doprava v Praze úzké hrdlo na Nuselském mostě, projekt v téhle fázi vůbec neřeší.
Město Praha… | |
---|---|
1. | …je zadlužené až po uši vinou vlastních politických reprezentací; čest výjimkám, které si to uvědomovaly, ale nikdo to nezabrzdil |
2. | …nemá disciplínu ani vizi toho, jak bude vypadat jeho hospodaření za pět, deset, dvacet nebo třicet let, pokud HDP Prahy poroste o 1,5 až dvě procenta ročně; populace přitom bude mnohem rychleji stárnout a s tím porostou i sociální výdaje města |
3. | …v zásadě neví, jak zvyšovat produktivitu a atraktivnost pro investory jako globálního nebo alespoň evropského byznysového centra; soustředit se na náplavky a „pofel“ na nábřeží je neuvěřitelně špatná odpověď na výzvu ekologicky udržitelného, a přitom dynamického růstu města |
4. | …má na krku obsluhu ohromnou zděděnou kapitálovou zásobu infrastruktury, kterou nezastaví; přitom ji mnoho desítek let nebude potřebovat, ale bude ji muset za nemalé peníze provozovat a udržovat (metro do Letňan a Motola) |
5. | …kriticky důležitou dopravní infrastrukturu a její uzly zanedbává z hlediska obnovy (jděte na Florenc); jako bychom nevěděli, co je opravdu důležité v časech finanční nouze, a to udržovali v dobrém standardu |
6. | …nemá dodělanou kriticky důležitou silniční infrastrukturu typu obchvatu města a místo toho proponuje nic dopravně neřešící investice v intravilánu, které ovšem masivně zatíží město dluhem; k tomu linky metra, která nemusí nikdy stavět |
7. | …musí nakoupit tramvaje, které nepotřebuje, což je problém, ale nikoli největší pouze ilustrace minulého, současného a budoucího numizmatického blbnutí |
8. | …provozuje linky autobusů a tramvají, které kopírují metro; všichni mimo špičku vozí vzduch v míře mezinárodně neobvyklé, ale politicky tyto ekonomicky neúnosné až absurdní souběhy nedovede omezit a racionalizovat |
9. | …nedokáže regulovat prostřednictvím ROPID a následně svého dopravního podniku svoji nákladově nejdražší rozpočtovou položku, která vždy měla podléhat každoročnímu optimalizačnímu cvičení ROPID (nejnižší náklady versus rychlý dojezd ve špičkách na kritické uzly) |
10. | …politicky není schopno vysvětlit obyvatelstvu princip dynamického jízdného (je cenový rozdíl, kdy jezdím), a už vůbec ne, jakou dopravní síť si může Praha dovolit včetně toho, že dosavadní nadstandard je neudržitelný |
Všichni, kteří v Praze žijeme, platíme daně a tohle tolerujeme, jsme hanba. A budoucí bankrot pro občanskou neangažovanost si zasloužíme.
Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka:
Před volbami je třeba zapnout mozek