Menu Zavřít

Metropolis

19. 6. 2003
Autor: Euro.cz

Staroměstské náměstí změní 18. července svou podobu

Zpráva by mohla znít: Na Staroměstském náměstí se objeví projekční plocha o velikosti šest krát čtyři metry a neshromáždí se před ní padesát tisíc hokejových fans. Videostěna by tentokrát měla poskytnout průhled do vnitřností velkoměsta, a to skrze senzualitu tvůrců digitální fotografie.

Unikátní projekt nazvaný In Out 2003 uspořádá od 18. července do poloviny srpna agentura Fotograf v zahradě za podpory společnosti PPF. Zahrnuje jedenáct dní projekce digitálních fotografí na videostěnu na Staroměstském náměstí (celkem 130 hodin projekce), počítá se i s celonočními projekcemi a součástí prostoru bude kavárna. Kromě toho na tři sta metrech výstavní plochy pod širým nebem nabídne projekt několik set fotografií v materiální formě. V prostorách Staroměstské radnice budou probíhat permanentní projekce na plazmových obrazovkách a návštěvníkům se nabídne možnost interaktivního prohlížení na počítačových terminálech. Vybraných pět desítek fotografií vystaví autoři na Pražském hradě.
Připočteme-li doprovodné koncerty, přednášky a panelové diskuse, je zřejmé, že In Out 2003, Mezinárodní festival digitálního obrazu, bude událostí nebývalého rozsahu. Proč to všechno?

Jak chápat digitální fotografii

Je třeba nejprve porozumět pojmu digitální fotografie a případným rysům experimentu či avantgardy, které přinesla. Přidržme se termínů, jak je používá agentura Fotograf v zahradě. Digitální obraz je třeba vnímat nejen tak, že jde o vizuální dílo, které lze reprodukovat, rozmnožovat a rozšiřovat číselnou formou. Digitální obraz lze stejně tak vytvářet uměle. „Technické obrazy“ (jak zní termín českého filozofa a teoretika médií Viléma Flussera) jsou takové obrazy, které jsou vytvořeny prostřednictvím aparátu. Zatímco klasické technické obrazy (klasická fotografie, film) jsou ale pevně vázány na svoji předlohu, u obrazů digitálních se toto příčinné pouto (můžeme jej příznačně nazvat analogií) pomalu, ale jistě rozpojuje. Tím se však zároveň mění i samotný způsob tvorby, nazírání a především chápání umění.
„Nejsme festival virtuálního ani webového umění, jsme festival proměňujícího se vidění,“ tvrdí Fotograf v zahradě. Dodejme, že podstatným rysem digitální fotografie je její dostupnost pro širokou veřejnost, ať už míníme způsoby prezentace, šíření, anebo samotného vytváření. Využití venkovního prostoru je logickou reakcí na tento rys.

MM25_AI

Kvantová estetika

Pro fajnšmekry objasňuje situaci a záměr hlavní kurátor výstavy Pavel Vančát: „Masivní nástup digitální fotografie se v posledních letech odráží i na dnes už klasické disciplíně fotografie. Mění se nejen její technické prostředky, ale i předpoklady a především přístupy. Fotografie, a to i ta klasická, přestává být výsostným územím s vlastním kánonem tvořeným po více než století a stává se prostředkem vyjádření, jenž je díky postupující aktivní audiovizuální gramotnosti v dnešním ,věku obrazů´ nejpříhodnějším a přitom nejpřístupnějším médiem.
Mizející analogie (tedy klasický technicky komplikovaný analogový záznam) tak neznamená jen změnu technického přístupu, ale boří i víru v to, že skutečnost a její otisk existují analogicky ve vzájemném a nevyhnutelném vztahu. S nástupem nových, digitálních médií je tato klamná kauzalita stále více popírána. Obraz zůstává jen obrazem, osvobozuje se od skutečnosti (a odmítá být v roli její iluze), aby se k ní obloukem mohl vracet, bez podmínek – s osvobozenými představami a s novým zájmem.
Jaké kvality hledáme v těchto nových, digitálních obrazech? A jakým způsobem je máme a můžeme vnímat? Najít v tomto nezvratitelném a nezpochybnitelném, ale i obtížně zachytitelném a zmapovatelném trendu typické a příznačné (nebo alespoň nezpochybnitelné a zajímavé) znaky a procesy se snaží tento projekt. Stejně jako dnes pro zachycení jevů na hranici fyzikální měřitelnosti existuje kvantová fyzika, vyžaduje si i dnešní složitá situace nový druh praxe i reflexe. Rýsuje se před námi nová, ,kvantová´ estetika. Estetika bez jednotícího rámce, estetika drobných interakcí, estetika procesu a fragmentu, estetika individuální svobody.
Při rozhodování o zaměření festivalu jsme se snažili o výběr tématu, které odpovídá žánrovému a organizačnímu vymezení celé akce jak svojí aktuálností, tak i dynamikou a komplexností. Téma Metropolis splňuje podmínku dostatečné elasticity a zároveň plně koresponduje s výsostně urbánním charakterem celé akce.“

  • Našli jste v článku chybu?