Jaká je v současné době byznysová situace v Mexiku?
Mexiko po boku Nikaraguy se jakýmkoliv restrikcím do poslední chvíle bránilo a závažnost celé situace snižovalo. Zlom nastal 30. března, kdy vyhlásilo sanitární stav nouze. Vzhledem k tomu, že se jedná o federaci, každý stát si restriktivní opatření řídí sám. V mnoha z nich začal soukromý sektor s omezováním, či přerušením výroby ještě předtím, než započalo zavírání výroby nařízené místními vládami. Federální vláda nově vyhlásila tzv. plán Nová normalita, který v jednotlivých státech federace ustanovuje postupné otevírání průmyslových odvětví, návrat do škol a podobně. Někteří guvernéři států, kterých se zahájení aktivit dotýká jako prvních, neboť neevidují nejmenší počet nakažených, se staví k prohlášení federální vlády negativně a návrat k normálnímu chodu společnosti odsouvají.
Celá řada stěžejních průmyslových odvětví byla současnou
situací zasažena, tudíž lze pozorovat celkový útlum a opatrnost ze strany
mexických společností zahájit nové projekty (jako například obchodní
partnerství s českým protějškem) a investice. Nicméně v sektoru IT
evidujeme zcela opačný přístup. Obchod jako takový se nezastavil, zároveň je
nutné počítat s prodloužením celého procesu proclení, neboť výrazně ubylo
personálu.
V Mexiku je zvýšená poptávka (stejně jako v mnoha dalších
zemích) po zdravotnických zařízeních, především ventilátorech, respirátorech, zdravotnických
lůžkách, rukavicích či ochranných oděvech. Mimo toto zboží registrujeme také velmi
specifické poptávky, např. osvětlení pro heliporty, potrubí pro rozvody vody a plynu,
což svědčí o tom, že řada investičních projektů pokračuje i navzdory aktuální
situaci.
Jak reagovali čeští exportéři? Mají možnost nadále vyvážet?
České firmy, kterým krize přerušila exportní aktivity, vyčkávají,
než se celá situace stabilizuje. Kdy tak nastane, je velmi těžké odhadnout,
neboť vývoj v každém státě je trochu jiný. V případě metropolitní
zóny by k úplnému návratu k běžnému chodu společnosti mělo dojít
v průběhu září.
Mnoho našich klientů zvolilo taktiku připravit si půdu pro
nové trhy (analýzy trhu, zpracování a sběr kontaktů a informací), komunikovat
s potenciálními zákazníky přes webináře, nebo zahájit prvotní setkání
s mexickými protějšky přes videokonference. Spousta firem, které
dlouhodobě v Mexiku podporujeme, se rozhodla zaměřit i na neobjevené a
často opomíjené země Střední Ameriky a Karibiku.
Jak se promítla opatření do českého vývozu?
Registrujeme české firmy, kterým současná situace zmařila
prodej jejich zboží do Mexika. Jeden z hlavních důvodů je devalvace
mexického pesa oproti americkému dolaru. Od března letošního roku do současné
doby ztratilo peso asi 30 % své původní hodnoty, což samozřejmě vedlo ke
zdražení importovaného zboží. V průběhu května však peso opět začalo vlivem
americkému dolaru růst.
Za snížením hodnoty měny stojí nejen ekonomická krize okolo COVID-19,
ale především spor o cenu ropy mezi Ruskem a Saudskou Arábií. Mexičtí obchodní
partneři tuzemských firem se proto rozhodli vyčkávat, až se hodnota pesa vrátí
do původního stavu a trh bude stabilizován.
Do jaké míry nynější situace poznamená budoucí možnosti. Jaká pozitiva a příležitosti v tom vidíte?
Ochromená odvětví budou časem stabilizována, nicméně
současná doba urychlila vývoj a hlad po nových sektorech a technologiích. Boom
zažívají telekomunikace, řešení pro kybernetickou bezpečnost, softwarová řešení
umístěna na cloudu, e-commerce aj.
Přibližně 73 % mexického exportu míří do USA a 47 % importu pochází
ze Spojených států. Závislost si Mexiko již delší dobu uvědomuje, ale za
aktuální situace, kdy byly obchodní styky mezi oběma zeměmi otřeseny rozšířením
pandemie COVID-19 v USA, lze očekávat, že se mexické společnosti budou o to
více snažit své obchodní aktivity diverzifikovat, což samozřejmě zvýhodňuje
ostatní, i české exportéry.
Pokud chcete být v Mexiku byznysově úspěšní, musíte zemi
navštívit osobně. Nicméně lze ze strany mexických firem pozorovat jistou
flexibilitu a prvotní kontakt je možný navázat online, třeba přes
videokonferenci. Nabízíte-li řešení, po kterém je hlad, první objednávku
mexické společnosti uskuteční i bez vzájemného osobního kontaktu, což se
předtím dělo jen zřídkakdy.
Další aktuální
informace a praktické rady pro export do Mexika se dozvíte na stránkách agentury CzechTrade nebo na portálu pro podnikání a export
BusinessInfo.cz.