Neotřelý automobil s vynikající výbavou a průměrným motorem
Neznalost kontextu je nejjistější cestou k neporozumění. Na internetu se třeba ocitne věta „Úkolem policie je v první řadě represe“. Člověk si z ní načrtne provizorní psychologický portrét autora coby militantního otrapy, snažícího se znechutit život všem kolem sebe, jak se ale mýlí. Mozaika se začne skládat, až když vyjde najevo, že slova do sítě sítí přitekla z klávesnice ovládané šéfem české dopravní policie Zdeňkem Bambasem*. Svádivě aerodynamické spoilery, hranatá chromovaná koncovka výfuku a zkratka VTS by na hatchbacku od Citroënu měly znamenat, že jeho geny smrdí spáleným benzinem po rallye a přetížení uvnitř kabiny se vyhnete jen při tankování. C4 Coupé VTS ovšem taková není.
Pokud by šlo jen o to přetížení, má k němu Coupé co říct. Automobil se velmi dobře drží asfaltu a nepřipouští pochybnosti o tom, že odpružení patří mezi jeho vybrané přednosti. Vyprovokuje-li řidič prudkým ubráním plynu přetáčivost, vůz reaguje pozvolným nezákeřným pohybem zádě ven ze zatáčky, načež se po chvilce opět srovná do stopy. Náklony neexistují a rychlost, jakou je Citroën schopen udržet ve vlásenkách, je sympaticky osvěžující. Naladění podvozku je přitom dostatečně komfortní, aby na kvalitu jízdy neměly vliv nečekané hrboly, díky čemuž se lze s C4 Coupé nejen bezpečně prosmýkávat zatáčkami, ale nečekaně pohodlně přesouvat i ve městě.
Jenže kromě imponujícího chování podvozku by s dynamikou sportovního hatchbacku měly souznít i jeho ostatní prvky. Z tohoto pohledu s klidem přejdete faktickou nemožnost dávkovat účinek brzd při nízkých rychlostech do padesáti kilometrů v hodině, jelikož při tvrdém zacházení zpomalují perfektně a nejeví sklony k vadnutí ani po delší době v zápřahu. Těžce se však budete smiřovat s převodovkou a jejím gumovým řazením. Na pětku po chvíli radši zapomenete úplně. Jednak je ukrutně daleko a jednak její volba nápadně připomíná rýpání tupým nožíkem do surového kaučuku. Aspoň že rychlost zapadne vždy správně.
Rozčarování nicméně přináší motor. Dvoulitrový benzinový čtyřválec znatelněji ožívá teprve v okamžiku, kdy se na digitálním otáčkoměru objeví číslovka pět tisíc, a maximálních 177 koní dosáhnete na sedmi tisících. Dokážete-li zatančit na špičce jehly, máte šanci si plný výkon agregátu užít. Pokud nikoli, po půlmilimetrovém pohybu pedálu plynu se otáčkoměr roztomile červeně rozsvítí a omezovač vám vyjeví, co je to právo veta. Neschopnost trvale využívat potenciál motoru spolu s jeho mrtvolnou pružností v nízkých a středních otáčkách se odrážejí na akceleraci. Je poněkud zahanbující, že na stovku se Coupé VTS dostane za 8,3 sekundy, pouze o tři desetiny rychleji než sedan Toyota Avensis s turbodieselem o stejném výkonu.
Mohlo to být fantastické sportovní kupé, nebo skvěle vypadající luxusní hatchback s trochou výkonu navíc. Na to první nemá, pro druhou variantu je nešťastná kombinace agregátu s pětistupňovou převodovkou. Jistě, sportovní hatchbacky neméně definuje jejich ostrý zvuk. Citroën ve vysokých otáčkách dutě řve a se zařazenou pětkou na dálnici v něm od stotřicítky nahoru musí jeho posádka komunikovat podobným stylem.
Přesto bych ho neodepisoval. Až na hlučnost motoru při jízdě na dálnici kupé nabízí okouzlující design a nemalou porci komfortu uvnitř kabiny. Za necelých sedm set tisíc v něm majitel dostane černé kožené čalounění a parkovací asistent vzadu, tempomat, kontrolku tlaku v pneumatikách, automatickou klimatizaci či vestavěný osvěžovač vzduchu s vůněmi vanilky nebo máty, vynikající bi-xenonové světlomety, jež se natáčejí do zatáček, a moře dalších prvků zpříjemňujících pobyt uvnitř. Hloupě vyznívají pouze tři displeje roztroušené před řidičem – otáčkoměr, rychloměr s dalšími informacemi a kontrolky světel – které nutí neustále těkat zrakem po přístrojové desce, a místo standardního průměrného cédéčka je lepší připlatit třicet tisíc za aparaturu JBL.
Pokud hledáte skutečně sportovní hatchback, najdete ho třeba ve VW Golf GTi, nebo Hondě Civic Type-R. Považovat za něj C4 Coupé VTS je nedorozumění. Jeho přednosti nezahrnují ani silný motor, ani ďábelskou akceleraci a přídomek vitesse (rychlost) mu sluší jen místy. V Citroënu bohužel snadnou identifikaci pravého poslání tohoto neotřelého kupé značně ztížili.
* při on-line rozhovoru na iDnes 7. 11. 2005
Citroën C4 Coupé VTS 2,0 16V
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1997 cm3
Max. výkon 130 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 227 km/h
Průměrná spotřeba 8,4 litru na 100 km
Základní cena 695 000 Kč
Klady
- rozsáhlá výbava
- velmi dobrý podvozek
- uchvacující design
Zápory
- gumové řazení
- průměrný a nezábavný motor
- roztroušené displeje