Kávovník arabský a kávovník statný. Nebo jinak: arabica a robusta. Dva druhy kávy, které na sebe strhávají veškerou pozornost v branži. Tvoří 97 procent všech sklizených zrn. „Arabica je kvalitnější a chuťově zajímavější, může mít i ovocné, oříškové, čokoládové a další tóny. Robusta je oproti tomu hořká a obsahuje dvojnásobek kofeinu,“ vysvětluje Michal Jirek, provozovatel e-shopu i kamenných obchodů Čerstvá Káva.
Netvrdí, že je robusta nekvalitní, sežene se podle něj i opravdu dobrá, ale obecně se považuje za horší. Přestože se kultura pití kávy v Česku zlepšuje, Michal Jirek není přesvědčený o tom, že vnímáme kvalitu. „V sedmdesátých letech existovala směrnice, že se nesmí prodávat v obchodech káva starší než třicet dnů. Po revoluci přišly značkové kávy od všech možných výrobců, které se válejí měsíce v obchodech. O čerstvosti se nedá vůbec mluvit. Káva je i méně kvalitní. Dneska za stejnou cenu dostanete ani ne poloviční jakost,“ tvrdí Jirek. A důkazem může být dřívější receptura klasické směsi Standard. Ta musela obsahovat 95 procent arabiky a pět procent robusty. Dnes se i v značkových směsích využívá daleko více robusty.
Boj se značkou
Zákazníci objevují v černém moku kromě kofeinu a ranního nakopnutí i chuť, a tak v posledních letech vzniká na našem území obrovské množství pražíren, ale i specializovaných obchodů a e-shopů. Na tom staví rovněž projekt Čerstvá Káva Michala Jirka. „Myšlenka byla, že se zákazníkům ke značkové kávě pošle vzorek čerstvě pražené kávy. Zákazník ochutná, pozná rozdíl a začne objednávat čerstvou. Jenomže se to trochu vymklo z rukou. Lidé poznávali čerstvou kávu a začali ji kupovat, ale prodej značkové kávy nám dělá stále padesát procent obratu,“ popisuje Michal Jirek, který by se sice rád odstřihl od značkové kávy, zároveň však nemůže ignorovat přání svých zákazníků. Internet je přitom také boj o koncovou cenu. Zejména malí garážoví prodejci tlačí marži velmi nízko. Na druhé straně káva není sezonní zboží, zájem je celoroční s tím, že o Vánocích lidé více nakupují různé příslušenství jako dárky a přes léto se sníží odběr kávy v kancelářích kvůli dovoleným.
Temná strana E-byznysu
Michal Jirek se k e-shopu Čerstvá Káva dostal v roce 2009. V té době provozoval jiné internetové obchody a rozhodl se, že je čas pro změnu. Našel nabídku na odprodej už rozjetého kávového projektu. Vypsané zisky vytvářely dojem perspektivního podniku. A tak se rozhodl ho odkoupit. „Co jsem pochopil, tak celý projekt byl připravený se záměrem někoho podvést. Čtrnáct dní před prodejem se zkasírovalo mnoho zákazníků, kterým se nedodalo zboží, a zfalšovalo se také účetnictví,“ vzpomíná Michal Jirek na krušné přebírání nového byznysu. Ukázalo se, že kromě nedodaného zboží projekt není ani v zisku, naopak každý měsíc prodělává zhruba 25 tisíc korun. „Utopil jsem v tom kolem milionu korun. A byl jsem v situaci, kdy jsem si říkal, že se na to buď vykašlu a začnu někde znovu, nebo když už jsem do toho ty peníze dal, tak se obchod pokusím vzkřísit,“ říká Michal Jirek. Nakonec se rozhodl pro druhou možnost a první rok celý obchod spravoval sám, bez zaměstnanců, aby ušetřil náklady. Kromě velkého výběru kávy a příslušenství se rozhodl odlišit se prozákaznickým přístupem. Za pět let dokázal obchod postavit na nohy i ho dát do formy. Aktuálně se chce více zaměřit na velkoobchodní zákazníky a plánuje expanzi se svojí čerstvou kávou do dalších tří zemí.
Michal Jirek (26) |
---|
S podnikáním začal již v 17 letech, kdy při hodinách na Obchodní akademii v Plzni na školní lavici balil první zásilky pro svůj e-shop s bylinkami. Časem přibyl e-shop s levnými knihami a DVD, který koupil jen za účelem revitalizace, aby jej po dvou letech opět prodal. Ačkoli plánoval systémem „koupit–vylepšit–prodat“ s e-shopy pokračovat, káva ho natolik pohltila, že se v roce 2010 zbavil veškerých vedlejších činností a od té doby se plně oddává podnikání plnému vůně a chuti. |