Menu Zavřít

Michal Půr: Krize už není

6. 7. 2015
Autor: ČTK

Když Andrej Babiš loni prohlásil, že nákup vydavatelství Mafra byl chybou, mohli jste snadno získat dojem, že svoji vydavatelskou činnost postaví na druhou kolej. Činy jeho mediálních manažerů však v současnosti napovídají tomu, že se děje pravý opak. Ministr financí se rozhodl svoji pozici na trhu ještě posílit.

Pokud jsou pravdivé zvěsti, ke kterým jsme se před několika dny dostali, chystá Mafra poměrně zásadní expanzi a během následujících pěti let chce údajně utratit až 1,8 miliardy korun na nové projekty. To není rozhodně málo, když vezmete v potaz, v jaké mizerii se mediální trh posledních několik let nachází.

Investiční apetit je zřejmý i z posledních činů. Na trhu se objevil nový týdeník Téma, hojně medializovaná příloha Index LN či mediální web Mediahub. Jeho čtení je obzvlášť zábavné, protože se nese ve stylu „vy jste blbci, my to děláme skvěle“. Každopádně je to ofenziva ne zrovna malého významu.

Neodmítnutelné nabídky

Není ani divu, že vám pak někteří z dodavatelů Agrofertu mimo záznam vyprávějí o nabídce, kterou dostali na předplatné několika desítek kusů deníku Dnes a Lidových novin. A buďte si jisti, že to je nabídka z těch, jež se nedají odmítnout. Jiní dodavatelé na výzvu nečekají a obracejí se na Babišovo vydavatelství rovnou s prosbou, zda by nemohli mít v některém z titulů inzerci nebo zda by se nemohli podílet na sponzoringu některého z eventů. Koneckonců když by jej sponzorovaly jen státní firmy, vypadalo by to poněkud „blbě“.

Po tomto mediálním džihádu je pak poněkud zarážející, že se v hlavní zpravodajské relaci televize Nova začaly objevovat reportáže, které jsou k ministrovi financí poměrně kritické. Je to samozřejmě v pořádku, ale pokud sledujete produkci Novy pravidelně, je zřejmé, že se něco muselo stát.

Dosud byly reportáže, v nichž vystupuje Babiš, v drtivé většině případů pozitivně laděné. Zahraniční vedení televize si ale údajně nechává pravidelně zpracovávat průzkumy objektivity, které tentokrát odhalily, že více než 90 procent lidí si myslí, že televize o ministrovi financí a zemědělském magnátovi referuje převážně pozitivně. To je samozřejmě velký podíl a není divu, že s tím vedení chce něco dělat.

Krásná řehole

K velké změně se schyluje v ČTK. Šéfredaktor Petr Holubec oznámil konec ve funkci k dubnu 2016 – po 25 letech. V agentuře jsem strávil celkem deset let a zrovna Petru Holubcovi jsem vděčný za hodně. Nicméně vždy mě štvalo, kolik bludů o ČTK ve společnosti existuje. Mnozí netuší, že agentura je sice veřejnoprávní institucí, ale nedostává ani haléř od státu. Ten se k ní navíc často chová velmi macešsky, když některé státní instituce v minulosti smlouvu s ČTK vypověděly.

I přesto agentura vykazovala s výjimkou krize zisk, který jí stačil na vytvoření velmi slušných rezerv, jež jí pomohly překonat těžké časy. Během posledních 25 let musela ČTK čelit i konkurenci několika soukromých agentur. To platí zejména o Mediafaxu Adriana Sarbua, který měl k dispozici takřka 300 milionů korun. A zkrachoval. Není tajemstvím, že veřejnoprávní agentura musela tehdy dělat velmi nepopulární opatření. Mnohým se to nelíbilo, ale výsledkem je návrat k zisku.

Zkuste si tohle všechno srovnat se zbylými veřejnoprávními médii. Holubcovu funkci převezme současný generální ředitel Jiří Majstr. Nezbývá než mu popřát hodně štěstí. Práce v agentuře je řehole, ale krásná.


Čtěte také:

Babišův další střet zájmů. Agrofert je pojišťovacím agentem Respectu

Babiš loni dostal od svého Agrofertu mzdu přes 200 milionů čistého

KL24

Babišova Mafra chce koupit Slevomat

  • Našli jste v článku chybu?