„Nejdřív jsem si myslel, že dostanu infarkt,“ popisuje ředitel a spoluzakladatel firmy SilentLab Jaroslav Vendl situaci před rokem a půl. Tehdy lidé vyklidili kanceláře a vzali si práci do občas až příliš tichých domovů. Jeho firma, která se zaměřuje na odhlučnění velkých open space kanceláří plných překřikujících se zaměstnanců a zvonících telefonů, ze dne na den přišla o obživu. Ale zvládli to, přizpůsobili se, zefektivnili interní procesy a dodávali již domluvené objednávky do zahraničí. Za čtyři měsíce bez jediné nové zakázky nemuseli propustit ani jednoho člověka.
„Nakonec to nebylo tak hrozné, jak se to původně zdálo. Druhá polovina roku výsledkům hodně pomohla a situace se nakonec vylepšila. Kdyby letošek pokračoval i v příštím roce, tak bude růst opravdu velmi zajímavý,“ říká ředitel SilentLabu. Po návratu do kanceláří totiž lidé často zjistili, že si najednou potrpí na ticho mnohem víc a že kanceláře nefungují akusticky zdaleka tak dobře, jak si pamatovali. Mnoho z nich se naučilo fungovat na videokonferencích a křičet na sebe přes monitory. Díky novým zkušenostem se rozvinula poměrně zajímavá poptávka po Microoffice a dalších produktech značky SilentLab. Letošní obrat díky tomu atakuje 120 milionů korun.
Nikdo vás neslyší ani neruší
Odhlučněná přenosná minikancelář je totiž největší chloubou české firmy. Ze všeho nejvíc připomíná kuřárny v Japonsku. Přední a zadní stěna je prosklená, v případě modelu Microoffice Uniq je ze skla dokonce i střecha. Rám pak díky precizně zvoleným a do detailu zpracovaným materiálům odstíní i ten poslední náznak hluku. Uvnitř najdeme většinou stolek a barovou židli. „Funguje to primárně v open spacech a opravdu velkých otevřených kancelářích, kde většinou chybí zasedací místnosti a hovorny. Proto tam instalujeme Microoffice, kam si můžete sednout, zatelefonovat nebo vést nějaké opravdu diskrétní jednání se zákazníkem nebo s partnerem. Nikdo z okolí vás neslyší a zároveň vás neruší,“ vysvětluje Vendl.
Stejně důležitá jako ticho je však i ventilace. V budce, kde to smrdí lepidlem, nebo se tam po pár minutách člověk začne dusit a po zádech mu teče pot, nebude chtít pracovat nejspíš nikdo. „Když pomineme design, tak od samého začátku pracujeme s tím, že chceme dodávat špičkový a kvalitní produkt. To znamená, že zpracování je opravdu výjimečné. Když vidíte Microoffice zblízka, tak rozeznáte jednotlivé detaily, které na ostatních průmyslově vyráběných produktech prostě neuvidíte. Druhá věc jsou použité materiály, které do našich produktů instalujeme, ať už jde o vizuálně hezké dřevo a kování nebo nejsilnější ventilační systémy na trhu,“ popisuje ředitel firmy. „Microoffice je trošku Mercedes na poli akustických budek, když to tak řeknu,“ dodává.
Proto produkty české firmy najdeme ve světových kancelářích společností, jako je Amazon, Bosch, Penta, Seznam nebo velké evropské banky. Odhlučňovací zařízení ze SilentLabu jsou však třeba i na Karlově univerzitě. Kromě funkčnosti považuje Vendl za důležitý parametr design. Nasbírali za něj už čtyři ocenění, z nichž nejnovější je letošní German Design Award Special. Jaroslav Vendl říká, že se tím snaží světu ukázal, že i v Česku mohou vznikat prvotřídní produkty.
Návrh nás vyděsil
První Microoffice byly sice funkční, ale tak hezké nebyly. Jenže jak se SilentLab vyvíjel, zakladatelé chtěli něco lepšího. Prvotřídní funkční požadavky splnit uměli, s návrhem ikonického vzhledu si však nevěděli rady, a tak oslovili architektonické studio Progres Ateliér. „Přišli s návrhem, který byl tak děsivě odvážný, že nás v první chvíli úplně šokoval,“ říká o prvotním pohledu na nový design ředitel firmy. „Navrhli Microoffice Uniq, což byla první a do dneška jediná budka tohoto typu se skleněnou střechou. Tenhle setup je de facto akustikova noční můra,“ vysvětluje Vendl.
„Na jednu stranu máte nádherný líbivý design, ale na druhou stranu jsme jím byli trochu konsternovaní a měli jsme strach, že nebudeme schopni dodat funkční akustické parametry, které produkt musel mít,“ vypráví. Další dva nebo tři týdny zvažovali, zda se do projektu vůbec pustí. Pak se rozhodli to udělat a vývoji Uniqu věnovali víc než rok. „Byl to doslova vabank, protože kdyby se nám to tehdy nepovedlo, bůh ví, jak bychom dopadli… Vsadili jsme na to všechno, co firma do té doby vydělala,“ říká Vendl.
V roce 2018 Uniq představili v Kolíně nad Rýnem na Orgatecu, největším veletrhu kancelářského nábytku. Měl neuvěřitelný úspěch. Lidé chodili okolo a žasli, jak někdo dokázal postavit něco takového. Z ikonického designu se vyvinula dlouhodobá spolupráce s Progres Ateliérem. „Od té doby má Microoffice svůj unikátní vzhled, ale hlavně má absolutně globálně jedinečné místo ve světové konkurenci. Kdokoliv dneska koukne na Microoffice, tak ví, že jsme designové ceny nedostali náhodou,“ tvrdí sebevědomě Jaroslav Vendl.
Štěstí v neštěstí
Díky tomu má dnes SilentLab ve svém segmentu de facto jediného konkurenta. Je jím finská firma Framery, se kterou chtěli podnikatelé na začátku své dráhy spolupracovat. Vendl hledal systémové řešení klasických sádrokartonových hovoren a našel ho ve Finsku. Jeho tehdejší čerstvý společník Jan Kaňka Framery kontaktoval s úmyslem její budky distribuovat do Česka. Jenže Finové nabídku zamítli se slovy, že právě uzavřeli rámcový kontrakt s někým jiným. „Vyrazili nám karty z ruky a překazili náš byznys plán. Nakonec jsme se tím nenechali odradit a řekli jsme si, že to zkusíme sami vyvinout a postavit. Dneska díky šťastné i nešťastné náhodě máme Microoffice ve stavu, v jakém je,“ vysvětluje zástupce SilentLabu.
Pokud totiž firma hledá pro své zaměstnance tu nejvyšší kvalitu na trhu, vybírá si mezi SilentLabem a Framery. Obě firmy na rozdíl od stovek ostatních výrobců akustických budek nabízí vysoce funkční a do detailu řešené prostředí, které je navíc ještě příjemné na pohled. Vyváženo je to však vyšší cenou budek. Microoffice Uniq se v SilentLabu dá pořídit za cenu ojeté Fabie, tedy za 250 až 300 tisíc. Vendl přiznává, že na trhu sice existují budky i o více než 20 procent levnější, jenže firmy, které si je pořídily, často litují. A když se poučí, investují do kvality. „Obecně si troufnu říci, že naši zákazníci jsou spokojeni, protože se k nám stále vracejí. Někteří si objednávají produkty i do svých dalších kanceláří, takže věřím, že je to oslovuje a naše produkty jsou pro ně přínosem,“ říká Vendl.
15 minut
Podle studií dokonce ticho v práci může zvýšit efektivitu zaměstnanců o 5 až 10 procent. V klidném prostředí se prý člověk dokáže soustředit každý den o 15 minut déle. Když pak pracuje v jednom prostoru sto lidí, dohromady se jejich produktivita prodlouží o 1500 minut. „V přepočtu na peníze už akustický komfort začne dávat smysl i finančním ředitelům společností,“ usmívá se Vendl. „Ale primární důvod, proč si mnoho šéfů pořizuje tyto systémy, není vydělávat na lidech, ale dopřát jim kvalitnější a příjemnější prostor. Hluk v kancelářích působí negativně i na lidské zdraví,“ dodává.
V následujících letech se prý chce stát trendsetterem a určovat, kam by se Microoffice a akustické produkty vůbec mohly posunout. „SilentLab a Microoffice nejsou jen české značky. Potřebují do světa. Máme potenciál a ambice se stát globálním hráčem,“ říká Jaroslav Vendl.