Na tuzemském trhu se ročně protočí v krmivech pro domácí mazlíčky okolo osmi miliard korun. Drtivá většina připadá na psy a kočky.
Ke konci ledna se na investiční platformě Fundlift objevila nabídka na nákup dluhopisů společnosti Brunio, která vznikla před třemi lety. Zatímco běžně se na podobných platformách shánějí peníze zejména na technologické projekty, nyní jde o poměrně výjimečný byznys. Brunio totiž vyrábí prémiové vařené krmivo pro psy.
„K založení Brunia mě inspirovala prosperující společnost v oboru krmiva pro psy, které jsem si všimla během pobytu v USA. Přišlo mi logické podobný koncept přinést do České republiky,“ uvádí zakladatelka projektu Petra Stoklasová. Případ Brunia svědčí o tom, jaký potenciál celý trh s krmivy má a jak je v současné době „rozhicovaný“. Cena krmiva pro pětikilového psa na týden totiž začíná na 430 korunách.
Člen rodiny
Ostatně stále větší důraz na kvalitu krmiv pro kočky a psy je v posledních letech evidentní. Doby, kdy lidé krmili zvířata zejména doma připravenou stravou nebo přímo zbytky jídla, jsou nenávratně pryč.
Nyní se vyrábějí krmiva z lososů, jehněčího nebo například zvěřiny. A to s co nejmenším přidáváním obilovin a naopak s důrazem na výrobu z čerstvých surovin, což je trend zejména v USA.
Přečtěte si více o byznysu kolem domácích mazlíčků:
Pro královské kočky: sázka na prémiové krmivo se firmě Vafo vyplatila
Miroslav Zámečník: Psi a kočky by kupovali...
Miroslav Zámečník: Mazlíčci chtějí papat. A není to zadarmo
Domácí zvíře se totiž stává stále více součástí rodiny. Potvrzuje to rovněž studie Pet Food & Pet Care 2016 společnosti GfK Czech, podle níž bere 90 procent Čechů své zvířátko jako člena domácnosti. Pro psy nebo kočky vznikají dokonce speciální sociální sítě. A člen rodiny musí pochopitelně dostat jen to nejlepší. „Trendem je humanizace a z toho plynoucí zvýšená poptávka po low grain nebo gluten free krmivech nebo přidávání takzvaných superpotravin do receptur,“ říká Marie Pechová ze společnosti Tekro, která se zaměřuje na prémiový a superprémiový segment.
Specifickým požadavkům majitelů zvířat vycházejí vstříc výrobci. „Postupně narůstá podíl přírodních krmiv a krmiv zaměřených na specifické zdravotní potřeby psů a koček,“ upozorňuje marketingová manažerka GfK Czech Andrea Patočková.
Podle zakladatele společnosti Pučálka Martina Pučálky jsou dnes na trhu populární holistická krmiva. Ta jsou vyrobena z čerstvých surovin nejvyšší kvality a obsahují vysoký podíl masa. „Bohužel však stále hodně majitelů nevybírá krmivo podle složení, ale třeba pouze na základě ceny nebo značky,“ zdůrazňuje Pučálka. Navíc tuzemskému trhu dominují podle něj nadále ekonomická krmiva. Ta se prodávají zejména v obchodních řetězcích.
Dva miliony psů, milion koček
Pro rozmach celého trhu s krmivy v Česku hovoří v současnosti hned několik faktorů. Češi patří mezi největší chovatele domácích zvířat v celé Evropě. Téměř tři čtvrtiny domácností chovají podle průzkumu Gfk nějaké zvíře. Nejčastěji jde o psy (48 procent) a kočky (31 procent). Podle posledních dostupných údajů za rok 2014 Federace evropských výrobců krmiv bylo v Česku 2,1 milionu psů a přes milion koček.
Kromě chovatelské tradice pomáhá trhu s krmivy rovněž ekonomický růst v posledních letech. Bez práce je totiž nejméně lidí od roku 2008 a zároveň svižně roste průměrná mzda, což zvyšuje útraty domácností. A to i za zvířata. „Kupní síla je naštěstí v posledních letech příznivá, a tudíž si mohou majitelé dovolit více zaplatit za kvalitnější krmiva, pamlsky a další nepotravinové komponenty,“ dodává Pechová.
Čtěte o fenoménu kozích farem:
Kozy jsou citlivá komodita. K byznysu snů mají ale daleko
Výsledkem je, že se na tuzemském trhu utratí za krmiva podle prezentace GfK 325 milionů dolarů, což v korunách představuje částku zhruba osm miliard korun. Největším světovým trhem je pak USA, kde chovatelé vynaloží 24 miliard dolarů. Na celém světě to dělá 70 miliard dolarů.
Některé odhady jsou však ještě výrazně vyšší. „Celosvětově se v celém odvětví otočí asi 90 miliard dolarů. Globální značky mají z toho asi 50 miliard. Zbytek připadá na menší firmy, jako jsme třeba my,“ srovnává poměry na trhu Pavel Bouška, majitel největšího tuzemského výrobce krmiv Vafo Praha.
Jednička na internetu
Mezinárodní giganty hrají na tuzemském trhu prim. Lídrem jsou totiž skupiny Mars (například značka Pedigree) a Nestlé. „Vždy máte silnou lokální skupinu, v tomto případě Partner in Pet Food. Ti ve východní Evropě hrají velkou roli,“ doplňuje Bouška, jehož Vafo Praha se soustřeďuje na vyšší segment a nedodává své zboží do českých obchodních řetězců. „Jsme jedničkou v konkrétním segmentu: v pet shopech a veterinárních klinikách,“ uvádí Bouška.
Kromě řetězců a pet shopů se prodej krmiva prosazuje rovněž na internetu. „Polovina prodeje kvalitních produktů jde přes e-shopy,“ odhaduje Pučálka. Ostatně nejprodávanějším zbožím v internetovém obchodě Mall.cz v loňském roce podle počtu kusů byly právě krmiva a podestýlky pro zvířata.
Celkem se podle dat ministerstva zemědělství v České republice v roce 2015 vyrobilo 204,5 tisíce tun krmiva pro domácí zvířata. Lídr trhu - Vafo Praha - se na tomto objemu podílel 68 tisíci tunami. Výroba v Česku přitom poroste i nadále, protože jen Vafo chce postavit v jižních Čechách závod za 200 milionů korun, který má vyrábět mokrá krmiva, jako jsou různé kapsičky.
Pet bublina?
Celosvětový rozmach trhu s krmivem láká i do Česka peníze finančních hráčů. Česko-slovenská investiční skupina Penta prodala v loňském roce německou firmu Gimborn čínskému investorovi Hillhouse Capital. Podle Boušky již dosahují nabízené ceny za výrobce krmiv vysokých hodnot, a to až dvanáctinásobku EBITDA.
V souvislosti s vysokými cenami výrobců krmiv dokonce padají spojení jako „pet bublina“. V celém byznysu jde totiž o miliardy korun. Konkrétně před dvěma lety investiční skupina Pamplona Capital Management koupila za 315 milionů eur (8,5 miliardy korun) zmíněnou firmu Partner in Pet Food, která je silná na středoevropských trzích.
Výroba krmiv ale láká kromě finančních dravců i další firmy. Vlastní krmiva vyrábí skupina Plaček Group, která zahrnuje například řetězce prodejen s chovatelskými potřebami v Česku, na Slovensku, v Polsku, Lotyšsku a Slovinsku. „Chceme zákazníkům nabídnout vlastní značky, které můžeme distribuovat ve svých obchodních řetězcích, ale i prostřednictvím našich obchodních partnerů,“ říká provozní ředitel Plaček Pet Products Luboš Rejchrt.
Podle něj je výhodou, že má firma od zákazníků okamžitou zpětnou vazbu, kterou může promítnout do vývoje nových krmiv. „Odklon od tradičních výrobců zaznamenáváme po celém světě a bylo by hloupé tento prostor nevyplnit,“ dodává Rejchrt.
Pet centra expandují
Ostatně koncentruje se rovněž trh s chovatelskými potřebami. Na konci loňského roku převzala největší tuzemská síť obchodů se zvířaty a chovatelskými potřebami Pet Center osm poboček řetězce Lucky Pet. Na českém a slovenském trhu tak mají přes 150 prodejen. Za firmou stojí bývalý investiční ředitel skupiny PPF Martin Štefunko a manažeři skupiny Penta Vladimír Pelán a Martin Vlček.
Nakupovala rovněž skupina Plaček, která loni převzala šest obchodů Zoo Shop Benji. „Na celorepublikovém trhu chovatelských potřeb u nás je pět až šest důležitých hráčů, přičemž dva hrají významnou roli,“ popisuje Rejchrt, „koncentrace trhu v České republice v chovatelských potřebách probíhá spíše evolučním vývojem než nějakým velkým třeskem.“
Výroba krmiv pro domácí mazlíčky v Česku (tis. tun) | |||
---|---|---|---|
Psi a kočky | Ptactvo | Ostatní zvířata | |
2011 | 147,6 | 1,8 | 4,8 |
2012 | 204,9 | 2,0 | 4,2 |
2013 | 211,3 | 2,2 | 5,6 |
2014 | 213,4 | 2,8 | 4,4 |
2015 | 204,5 | 3,2 | 9,9 |
1. pol. 2016 | 123,8 | 1,4 | 7,9 |
Zdroj: Ministerstvo financí ČR