Čínské společnosti utratí za reklamu na fotbalovém mistrovství světa v Rusku 835 milionů dolarů (18,3 miliardy korun). Mezinárodní fotbalová federace FIFA si miliardami z východu lepí výpadek, který jí způsobil nezájem tradičních sponzorů ze západních zemí, způsobený špatnou pověstí světového fotbalu.
FIFA dlouhé roky neměla větší problém sehnat sponzory pro mistrovství světa. Největší sportovní událost jen svým renomé přitahovala velké značky sama. Po sérii korupčních skandálů však reputace fotbalové federace dopadla na dno a v souvislosti s pořádáním mistrovství v Rusku rostl i nezájem tradičních partnerů. Blamáži zabránil až vstup čínských firem, které začaly do fotbalu pumpovat miliony dolarů.
„Před dvěma až třemi lety by čínské a asijské společnosti pravděpodobně ani nedostaly příležitost, aby mohly sponzorovat FIFA,“ uvědomuje si pátý nejbohatší Číňan Wang Ťien-lin, šéf konglomerátu Dalian Wanda. „Protože ale vypadly některé firmy ze západu, dostali jsme šanci.“
FIFA si na problémy zadělala sama, především diskutabilním rozhodování o přidělení pořadatelství světových šampionátů. Už volba Ruska přinesla podezření z korupce, následný výběr Kataru pro rok 2022 už vzbudil obecné pohoršení. „FIFA se stala toxickou značkou,“ říká Simon Chadwick, profesor sportovního podnikání na univerzitě Salford. „Řada západních společností s ní nechtěla být spojována a Čína se chopila příležitosti. Za relativně rozumné částky dostane své značky do povědomí miliard lidí.“
Prostituce i Putinova propaganda. 7 důvodů, proč by se fotbalový šampionát neměl konat v Rusku
Nástup čínských společností do fotbalového sponzoringu se jasně odráží v číslech. Podle Yicai Global dají čínské firmy do reklamy na nadcházejícím šampionátu celkem 835 milionů dolarů, z toho již zmiňovaná Dalian Wanda 150 milionů. Pro srovnání: americké společnosti investují kolem 400 milionů dolarů, domácí ruské firmy pak jen 64 milionů dolarů.
„Čína hraje důležitou roli ve fotbalové globalizaci, její začlenění je nezbytné,“ říká generální sekretářka FIFA Fatma Samourová. FIFA si pro rok 2026 vytyčila za cíl nějakým způsobem zapojit do fotbalu 60 procent světové populace a z tohoto hlediska je Čína klíčovým regionem.
FIFA řadí své partnery do tří kategorií. V té nejvyšší jsou přímo partneři federace, v prostřední sponzoři světového šampionátu, v nejnižší pak mají vyhrazené místo regionální partneři. Do nejvyšší skupiny patří Adidas, Coca-Cola, Dalian Wanda, Gazprom, Hyundai a KIA Motors, Qatar Airways a VISA. Na pozice regionálních partnerů počítala FIFA s 20 firmami, nakonec však sehnala jen čtyři.
Od minulého šampionátu přišla FIFA o několik významných sponzorů, například Castrol, Continental, Johnson&Johnson, Sony nebo Emirates.
Kolik si mohou vydělat fotbalisté za výhry? Čtěte:
Kolik si fotbalisté vydělají za výhry na MS v Rusku? Jak kdo
O fotbalovém šampionátu dále čtěte: