Prodej portálu TvujDum.cz umožní expanzi do Ruska
Dárek, který si Ladislav Semetkovský nadělil ke svým třicátým narozeninám jen pár dní před kulatinami, je poměrně neobvyklý - stal se milionářem, když po osmnácti měsících vyjednávání podepsal smlouvu o prodeji společnosti CE Media Online. Firmy, která je vydavatelem portálu TvujDum.cz, největšího českého internetového serveru o bydlení a stavebnictví. Firmy, kterou Semetkovský před devíti lety založil a až do předminulého týdne stoprocentně ovládal. Firmy, za kterou od vydavatelství Sanoma inkasoval sumu pohybující se dle informací týdeníku EURO v rozmezí 40 až 60 milionů korun. „Bylo to skvělých devět let, ale nastal čas posunout se dál,“ říká Semetkovský, přičemž na mysli má posun jak v podnikání, tak především v geografickém smyslu. Během pár týdnů se totiž hodlá přestěhovat do Moskvy, kde již téměř dva roky provozuje obdobně zaměřený portál na bydlení DobroPozalovat.ru a má velké plány i v dalších oblastech ruského internetu – každé tři měsíce chce otvírat nový webový projekt. „Dva až tři roky bych tam chtěl něco nového budovat, stavět a rozjíždět projekty, poté počítám s exitem,“ tvrdí.
Pravá česká.
První Semetkovského kroky v IT však nejsou spojeny s internetem, nýbrž podnikovým softwarem - českým středně velkým společnostem začal hned po absolvování střední školy radit při zavádění informačních systémů. „S tím, jak firmy rostly a jejich obrat se dostával na úroveň přibližně půlmiliardy korun, rostly jejich potřeby solidního IT zázemí včetně informačního systému. Já jsem je pomáhal zavádět, byl jsem něco jako stavební dozor při implementaci, protože zatímco dříve stála zakázka informačního systému kolem deseti až patnácti milionů korun, dnes se dá pořídit za třetinu této ceny, a navíc na splátky,“ vysvětluje. Mezitím se svým středoškolským kamarádem založili firmu poskytující daňové a účetní služby. Souběžně s tím začal Semetkovský pokukovat po internetu, načež si zaregistroval doménu CzechRepublic.cz. „Vytvořili jsme server pro incomingovou turistiku s orientací na cizince, kteří na síti hledali informace o České republice. Hlavním zdrojem příjmů byly již tehdy inzeráty, které jsme prodávali především českým hotelům a cestovním kancelářím. Vzpomínám si, že naším prvním partnerem byl karlovarský hotel Pupp,“ říká.
Bydlení bylo volné.
Poté, co se cesty společníků rozešly, začal se Semetkovský plně věnovat čistě internetovému podnikání. „Doménu CzechRepublic.cz jsem si držel kvůli spekulaci, ale nakonec z jejího prodeje žádný velký byznys nebyl,“ tvrdí. Semetkovský měl od začátku jasno, že se musí věnovat obsahu, především zpravodajství, publicistice a poradenství. „K bydlení a stavebnictví jsem se dostal vlastně náhodou. Řada oborů již byla na internetu obsazena, fungovaly tady servery o autech, financích, IT a mobilech, ale o bydlení nic,“ vzpomíná na důvody vzniku TvujDum.cz. První internetové stránky si Semetkovský naprogramoval sám, ale na tvorbu textů měl od počátku specialisty - vlastní či externí redaktory. „Po roce, když jsme se dostali na návštěvnost mezi deseti až dvaceti tisíci lidí a vydělali jsme první peníze, jsem přijal člověka na vybudování vlastního redakčního systému,“ říká. Obdobného způsobu rozvoje firmy, tedy bez vstupu investora či investičního úvěru, se Semetkovský držel až do jejího prodeje předminulý týden. „Firma byla vždy v zisku, většinu vydělaných peněz jsme investovali zpátky do rozvoje. Ostatně případnou ztrátu bych stejně neměl z čeho hradit,“ směje se s odstupem času začátkům svého podnikání.
Německé NE.
Během devítiletého podnikání v českém internetovém prostředí prý Semetkovský nenarazil na nic dramatického, co by významným způsobem ovlivnilo byznys firmy. „Asi jako v každé společnosti jsme měli problém najít spolehlivé a schopné lidi. Jinak byl nejobtížnějším momentem krach IPB, která nám poskytovala provozní financování na standardní překlenutí období mezi příjmy a výdaji firmy. ČSOB, která převzala aktivity IPB, zničehonic zavolala, že chce všechny peníze během pár dní zpátky. Ale nebyl s tím žádný problém,“ dodává.
V roce 2001 otevřela CE Media Online pobočku na Slovensku, o dva roky později v Rakousku a Německu, na konci roku 2005 se Semetkovský rozhodl, že dobude Rusko. „Zatímco slovenský portál TvojDom.sk se vyvíjel - a vyvíjí - bez problémů, německou a rakouskou mutaci stránek DeinWohnen.de jsme předloni prodali. Měli jsme problém se zaměstnanci, nezvyšoval se počet čtenářů ani počet inzertních klientů, prostě se nám na německy mluvících trzích nezadařilo,“ říká Semetkovský.
Do Ruska přes letadla.
Myšlenku na založení portálu o bydlení v Rusku mu v roce 2005 vnukl Michal Čupa, někdejší ředitel Contactelu a české pobočky Microsoftu. „S Michalem se známe ze sportovního létání, kterému jsme oba propadli. V době, kdy v Rusku šéfoval operátoru Golden Telecom, jsem za ním byl na návštěvě v Moskvě, kde se mi zalíbilo natolik, že jsem začal přemýšlet o podnikání na tamním trhu,“ vzpomíná Semetkovský. Následovalo založení pobočky Media Online Global a spuštění portálu DobroPozalovat.ru.
V té době začali Semetkovského „oťukávat“ finanční investoři a poradenské firmy, zda nepotřebuje pro rozjezd nových aktivit kapitál. „Od začátku jsem ale věděl, že spolupráce s finančním partnerem není to, co potřebuji, spíše jsem začal uvažovat o strategickém partnerství či prodeji českých a slovenských aktivit vydavatelství z oboru, které by dokázalo TvujDum.cz dál rozvíjet,“ vzpomíná.
Pět zájemců.
Loni na jaře tedy začal Semetkovský vyjednávat transakci s českou pobočkou vydavatelství Sanoma Magazines, byť zájemců bylo původně pět. „Na informační memorandum zareagovala tři vydavatelství, přičemž nejdále jsme se dostali se Sanomou, které se TvujDum.cz vyloženě hodí do portfolia,“ říká. Sanoma Magazines totiž na českém trhu vydává nejčtenější časopisy o bydlení, tituly Dům a zahrada a Living. Od prvních kontaktů až po stvrzení transakce podpisem smlouvy uběhlo dlouhých osmnáct měsíců; jen finalizace smluv zabrala bezmála půl roku. Cenu, za kterou prodal CE Media Online Sanomě, nechce Semetkovský příliš komentovat. Inkasované peníze Semetkovský použije jednak na rozvoj ruských internetových aktivit, částečně jako soukromou investici. „Vyřešil jsem tím umoření hypoték a část peněz prostřednictvím privátních bankéřů investuji do asijských a ruských akciových titulů. Budu si to moci hlídat zblízka,“ dodává s úsměvem.
Co kvartál, to portál.
V Rusku má Semetkovský vůbec velké plány. V nejbližší době, poté, co se do Moskvy přestěhuje, chce uskutečnit rebranding DobroPozalovat.ru, aby se odlišil od českého TvujDum.cz, a zároveň chce vytvářet nové obsahové servery. „Rád bych, abychom každý čtvrtrok otevřeli nový portálový projekt, v nejbližší době to například bude internetový server pro ženy Barbora.ru,“ říká. Dalším projektem, který chce Semetkovský uskutečnit, je Quin.ru, vstupní stránka na internet, kterou si mohou uživatelé upravit podle vlastních představ. „Po necelých dvou letech podnikání v Moskvě mám trochu představu, jak tamní online trh funguje, co se dá dělat a co ne,“ soudí. Internetová reklama je prý v Rusku mnohonásobně dražší než na českém webu. „Když se porovná ceníková cena, je to v některých bodech až desetkrát více, než na co jsme zvyklí v Česku. Musí se ale vzít v úvahu, že jen Moskva představuje potenciál třinácti milionů lidí, navíc v Rusku je dalších devět měst nad milion obyvatel, kde penetrace internetu roste rychlým tempem,“ tvrdí Semetkovský. Současné výnosy Media Online Global prý nejsou nijak zásadní, počítá však s tím, že během dvou let bude jeho ruská firma představovat větší byznys, než v současnosti generuje TvujDum.cz. „Zároveň předpokládám, že za dva až tři roky začnu hledat někoho, kdo ode mne tamní aktivity koupí,“ uzavírá Semetkovský.