Menu Zavřít

Miliony na vývěsní štít pod Hradem

29. 7. 2009
Autor: Euro.cz

Richterova vila je v obležení, davy turistů ale unikátní vinicí protečou bez zájmu

Svatováclavskou vinicí pod Pražským hradem se den co den line nepřetržitý průvod turistů. Většinou nejde o milovníky vín, jež sem přivedl zájem o české a moravské vinařství a kteří se v přilehlém gastronomickém zázemí Richterovy vily zastaví na pár skleniček z tuzemských sklepů a vybranou kuchyni. Nekonečné zástupy lidí zahnala do těchto míst uzavírka Starých zámeckých schodů, které do konce října procházejí kompletní opravou. Turisté se sluchátky na uších poslušně následují svého průvodce a nekoukají napravo nalevo. Jediný efekt, který jejich návštěva má, je podupaný trávník kolem úzkých cestiček protínajících výjimečnou vinici a skvostnou zahradu.
Alespoň jednotliví návštěvníci mají šanci se při opouštění Hradu zastavit a nasát v mladé vinici na místě údajně nejstaršího vinohradu v Čechách základní poznatky o tuzemských vinařských oblastech. V češtině a angličtině je představují informační panely, za které zaplatil 143 tisíc korun Vinařský fond (VF). Dalších šest milionů korun zatím poslal od loňského července společnosti Rubikon, která má areál Richterovy vily a Svatováclavské vinice v třicetiletém pronájmu od Správy Pražského hradu. Na co šly tyto peníze? To chce vědět také současná rada fondu.

Otevřenější fond Tříletou marketingovou smlouvu s firmou Rubikon, kterou vlastní režisér Jaroslav Hykl, uzavřela v červenci minulého roku stará rada fondu pod vedením tehdejšího jihomoravského hejtmana Stanislava Juránka (KDU-ČSL). Pražské firmě hned ten měsíc poslal fond dva miliony korun. Další dva miliony za plnění smlouvy v roce 2008 následovaly letos v lednu. Stejnou částku pak dostal Rubikon v červnu. „Smlouva se vyhodnocuje v pololetních intervalech a cena se platí průběžně,“ uvedl ředitel VF Jaroslav Machovec. Zpočátku se mu na otázky ke smluvním vztahům s firmou Rubikon a jejich finančnímu plnění konkrétně odpovídat nechtělo. Omezil se na konstatování, že smlouva umožňuje fondu představit v areálu Svatováclavské vinice a Richterovy vily moravská a česká vína formou propagačních materiálů, jako jsou reklamní panely a vinné lístky. „Fond má také možnost pronajímat si prostory na akce propagující naše vína. Spojení vín s Pražským hradem má i větší atraktivitu pro média, která tak moravským a českým vínům poskytují více prostoru,“ odpověděl Machovec. Spolupráci s pražskou firmou obhajuje tím, že jde o vývěsní štít na Pražském hradě, kudy nyní prochází spousta lidí.
„Nevidím důvod, proč bychom neměli sdělovat takové informace, které zákon dovoluje. Rozpočet fondu má být veřejný,“ vstřícněji reagoval nový předseda obměněné rady VF Milan Venclík (ODS). Dostál svému dřívějšímu slibu, že fond bude pod jeho vedením dobrovolně otevřenější při poskytování informací. Letos v lednu VF prohrál soud, u kterého ho vinař Jan Horešovský zažaloval za nečinnost. Bezúspěšně se totiž na fondu, který hospodaří s veřejnými prostředky, domáhal odpovědí na některé dotazy, týkající se především způsobu rozhodování o žádostech o podporu.

Výhrady, ne však fatální „Nová rada letos vyhodnotí náklady a výnosy a rozhodne, zda spolupráce s firmou Rubikon bude pokračovat a za jakých podmínek,“ uvedl Venclík. Ví o tom, že dosavadní akce v Richterově vile byly velmi zdařilé. „Detailně ale naplňování smlouvy nyní nejsem schopen zhodnotit,“ přiznal šéf rady. Vinař Jiří Hort, který je novou tváří v radě obměněné loni na podzim, neumí posoudit, zda je spolupráce dobrá, nebo špatná. „Je třeba vyhodnotit, co obnáší za tyto peníze,“ řekl. Ani ředitel Machovec, který bude pro radu připravovat zprávu, přímo neodpověděl, zda je fond spokojen. „To nemůžu říct. V lednu tam zasedala rada a s celým projektem se seznamovala. Na podzim posoudí dosavadní průběh. Pokud by nebyly plněny podmínky, je možné smlouvu vypovědět,“ řekl Machovec. Připustil, že určité výhrady fond má, ale nejsou fatální.
Jednatelka Rubikonu Alice Hyklová předpokládá, že rada bude spokojena a spolupráce bude pokračovat. „Peníze, které na základě klasické marketingové smlouvy dostáváme od fondu, se zdaleka nerovnají podpoře, jakou ročně platí pivovary nebo výrobci tvrdého alkoholu,“ porovnává. K čemu provozovatele Richterovy vily smlouva zavazuje? „Čtyřikrát do roka uspořádat v celém areálu zdarma akce, jakou byla třeba v květnu Slavnost růžových vín. Prezentovalo se na ní 26 vinařů a měla obrovský ohlas,“ pochvaluje si Hyklová. Stejně jako loni se tu na podzim uskuteční Svatováclavské slavnosti a Svatomartinské. „Fond u nás pořádá také tiskové konference. Vinařům distribuujeme jejich propagační materiály, které pomohou přivést lidi na Moravu. Naopak vinaři k nám jezdí se svými návštěvami. Cizinci a Pražané nemusejí za poznáním skvělých vín na Moravu. Koncentrovaný zážitek mají přímo pod Hradem,“ propaguje Alice Hyklová areál nad Starými zámeckými schody mezi Klárovem a Jelením příkopem. Národní kulturní památku, otevřenou veřejnosti před rokem, firma Rubikon velmi zdařile a nákladně zrekonstruovala. Z původně odhadovaných 40 milionů se rozpočet vyšplhal na 70 milionů korun.

bitcoin_skoleni

Průvodcem vinný lístek „O partnerství se ucházela také vynikající rakouská vinařství, ale my jsme chtěli lidem přiblížit moravská a česká vína,“ říká Hyklová. Při zásobování nezvolili provozovatelé Richterovy vily jednodušší cestu přes velkoobchod, ale vína nakupují přímo u vinařů. Hosté je pak mohou vychutnat přímo uprostřed Svatováclavské vinice na terase s úchvatnou vyhlídkou. Do jednotlivých vinařských oblastí až k samotným vinařům se dostanou prostřednictvím obsahově bohatých vinných lístků. Propagaci dotovanou Vinařským fondem na nich připomíná logo vína z Moravy, vína z Čech. „Nad rámec smlouvy máme obdobný lístek také v dalších dvou gastronomických provozech,“ poznamenává Alice Hyklová. Míní tím restauraci Piano Terra s českou kuchyní a elitní francouzskou Piano Nobile, kde tuzemská vína původně ani neměla být, a nakonec jsou na prvním místě. Krize poněkud poupravila očekávání manželů Hyklových. Mysleli si, že Piano Nobile bude třešničkou na dortu a ekonomika bude stát hlavně na ostatních dvou restauracích. Ale je to prý obráceně. Lidé si špičkovou gastronomii neodříkají. Alespoň ne kousek od Hradu.

BOX:
Průtoky Vinařským fondem - Loňské příjmy VF představovaly 60,7 milionu korun.
- Od státu dostal fond 28 milionů korun, přes tři miliony mu daroval Jihomoravský kraj, více než 22 milionů činily odvody vinařů za každý litr uvedený na trh a téměř 5,3 milionu vybral VF od pěstitelů za vinice.
- Loňské výdaje dosáhly téměř 77,5 milionu korun.
- Nejvíce – přes 26 milionů korun – fond investoval do reklamy, 15 milionů dal na podporu prodeje v obchodních řetězcích, čtyři miliony na podporu prodeje v gastronomii a vinotékách. Na vinařskou turistiku vyplatil necelých sedm milionů korun. Akce Svatomartinské přišla na 6,5 milionu korun, podpora exportu na 2,2 milionu.
- Letošní rozpočet navýšila rada VF z původních 75 milionů na 84 milionů korun. Téměř 12 milionů chce vydat na propagaci v maloobchodu, 12 milionů na projekty v regionech, po osmi milionech na Svatomartinské a propagaci růžového vína, 7,5 milionu na pokračování filmu Bobule.
Pramen: Vinařský fond

  • Našli jste v článku chybu?