Menu Zavřít

MINERÁLNÍ MONOPOL

7. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Mattoni se rozmáchla do široka

Menší firmy, živící se prodejem minerálních vod, mají nyní trochu sucho v hrdle. Chystaná fúze jejich konkurentů, kteří přitom už nyní mají na trhu velmi silné pozice, je totiž může připravit o živobytí. Není tajemstvím, že spojení se týká vévodící společnosti Karlovarské minerální vody (KMV) s hlavní značkou Mattoni, už teď české jedničky, s druhou i třetí největší firmou – Hanáckou kyselkou, respektive Poděbradkou. Po fúzi by tato trojka obsáhla kolem osmdesáti procent trhu. Vehementně proti tomu protestuje především Karlovarská Korunní kyselka. Rozhodovat o fúzi se má v těchto dnech, ortel je na bedrech Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten se však stejně jako všichni tři aktéři fúze tváří zcela tajemně. Mluvčí antimonopolního úřadu Kristián Chalupa byl pouze schopen říci, že se by se věc měla rozuzlit co nejdříve (do naší uzávěrky to však známo nebylo), přičemž ale „nevylučuje prodloužení termínu . Není divu, že nálada kolem propojení minerálníků je dost nervózní. Nic vám nepovíme. Z chování zúčastněných se zdá, že do toho, jak dopadne jednání o minerálkovém monopolu, by rozhodně nikdo neměl strkat nos. Reakce antimonopolního úřadu je typická, firmy „mlčí zcela stejně. Lze jen spekulovat, že dotazy týdeníku EURO pravděpodobně podnítily hlavního aktéra transakce, Karlovarské minerální vody, aby svým partnerům doporučily bobříka mlčení. Tak kupříkladu marketingová šéfka Hanácké kyselky Romana Nitková zprvu s odpověďmi na dotazy ohledně fúze souhlasila, vzápětí však obrátila s odkazem na to, že vyjadřovat k věci se mají Karlovarské minerální vody. Ředitel Poděbradky Petr Pražan se odhlásil z již dohodnuté schůzky. „On vlastně pan Husák říkal, abychom o tom nemluvili, dodal. Jan Husák, generální ředitel Karlovarských minerálních vod, se týdeníku EURO omluvil, že před skončením šetření antimonopolního úřadu se k věci vyjádřit nemůže. Před časem se stručně vyjádřil v tisku v tom smyslu, že menší producenti minerálek se nemají čeho obávat a že jeho firma potřebuje silnější pozici proto, aby obstála před zahraniční konkurencí. Výmluvná byla i reakce Jany Ježkové ze Svazu výrobců minerálních vod. Svaz se podle ní připravovaným spojením velkých firem nezabýval a neobdržel žádnou kritickou připomínku ani od svého člena Karlovarské Korunní kyselky. Další jednání svazu má prý proběhnout až 24. července. Ježková samozřejmě připustila, že má ovšem kancelář v karlovarské Mattonce. Takže se mohou rojit kuloární spekulace o tom, jak vše dopadne a co se skrývá kdesi v pozadí. Jak známo, Karlovarské minerální vody se v roce 1998 spojily s Dobrou vodou. Minerálka, třeba značky Mattoni, je sice něco jiného než voda stolní (Dobrá voda), ale spotřebitel to tak nerozlišuje a firmu toto propojení samozřejmě posílilo. V Dobré vodě i v KMV už tehdy měl majetkové podíly mimo jiné Antonio Pasquale, jenž má mít výrazný vliv v italském potravinářském průmyslu. Pasquale má mít již nyní i podíl v Hanácké kyselce. Takže jedna z variant možného rozhodnutí antimonopolního úřadu v Brně prý zněla i tak, že povolí jen fúzi KMV s Poděbradkou. Hanácká zůstane jakoby mimo, ale vlivným osobám přece stejně neunikne. Pointa má být ovšem v tom, že až skupina vlastníků získá v Česku skutečně minerálkový monopol, bude jej moci prodat nějaké zahraniční potravinářské superfirmě za velmi výhodných podmínek. Jistě, mohou to být jen fámy, přes snahu týdeníku EURO se je však nikdo ze zúčastněných zatím nepokusil vyvrátit. A malí budou na odpis. Nejrazantnějším kritikem chystané fúze je Karlovarská Korunní kyselka, i když se nelíbí třeba ani producentům značek Praga nebo Ondrášovka. „Samozřejmě nechceme nikomu bránit v rozvoji, ale takový monopol může všechny menší výrobce naprosto zlikvidovat, vysvětluje ředitel Korunní David Slonim. Přiznává, že již teď je jeho firma na trhu jen malým hráčem s několikaprocentním podílem, což je dáno i kapacitou pramene, který využívá. „A KMV třeba v prvním letošním čtvrtletí měly na trhu podíl skoro 53 procenta, Hanácká přes šestnáct a bezmála stejně tolik Poděbradka. To je dohromady přes 84 procent, podotýká. Obává se především toho, že na chaotickém tuzemském trhu s nealko nápoji budou menší firmy vyřazeny ze supermarketů, což by pro ně byla tragédie. „Zatímco třeba pivní trh je u nás stabilizovaný, u vod je to zcela opačně. Nikdo nerozlišuje vody stolní a minerální, přitom jde o rozdíly zásadní. Zatímco stolní vody můžete vlastně udělat z jakéhokoliv zdroje, minerálku jen z omezeného pramene. A ceny se přitom na rozdíl od situace v zahraničí neliší. Další věc je, že piva se prodá dobře polovina v gastronomii, ale minerálek jen pár procent, takřka všechno jde přes supermarkety. A když nás z nich ti velcí vytěsní, skončíme, říká šéf Korunní. KMV a spol. se totiž podle něj snaží získat si i lepší postavení právě vůči obchodním řetězcům. „Já tu snahu chápu, ale nás zničí, s námi se pak řetězce už bavit nebudou, opakuje Slonim. Největší výtky má přitom vůči státu, v tomto případě proti antimonopolnímu úřadu. „Podali jsme k fúzi připomínky. Bohužel se někdy může zdát, že úřad spíše posvěcuje monopol, než aby ochránil hospodářskou soutěž. A vadí mi ještě jedna věc, kdy se stát chová nezodpovědně. Minerální prameny jsou totiž v jeho vlastnictví, všichni provozovatelé na ně mají jen licenci. Takže by se tím víc měl starat, aby nedošlo k jejich monopolnímu zneužití, doufá Slonim.

  • Našli jste v článku chybu?