Nissan
PRAHA – V rámci japonského sektoru minivozů, který existuje pouze v této východoasijské zemi, se chystá nové rozdávání karet. Japonská společnost Nissan oznámila, že jí bude miniauta dodávat konkurenční Suzuki. Se zahájením spolupráce se počítá na počátku roku 2002 a Suzuki bude pro Nissan vyrábět asi 3000 minivozidel za měsíc. Obě společnosti potvrdily, že zcela nový model, jehož se dohoda týká, bude mít výrazně jiný vzhled pro značku Nissan a pro Suzuki. Touto dohodou vstupuje Nissan vůbec poprvé do segmentu nejmenších aut, který v Japonsku patří k nejdůležitějším. V současnosti tu reprezentuje 30 procent celého automobilového trhu. Automobilka Suzuki si v tomto segmentu naopak už 28 let drží pozici jedničky a nová dohoda s Nissanem jako velkoodběratelem pro ni znamená další upevnění bezpečného náskoku před konkurenty.
„Pro náš další růst musíme být úspěšní a ziskoví v každém tržním segmentu včetně japonsky specifického segmentu minivozů. Naše rozhodnutí je bezpečně podloženo pečlivým marketingovým průzkumem a analýzami rentability. Nastoupit jako partner lídra trhu znamená jistotu úspěchu s minimálními nároky na investice, prohlásil šéf Nissanu Carlos Ghosn.
Nissan vstupuje do nového segmentu, aby dále podpořil rychlý růst ziskovosti, úspěšně nastartovaný běžícím plánem na oživení společnosti. Miniauta totiž mají nabídnout širší výběr při koupi nového vozu nejen současným majitelům Nissanů. Společnost od nich očekává i další rozšíření dosavadní klientely, přilákání nových zákazníků kompletností modelové řady.
Za miniautomobil je obecně považován vůz s délkou menší než 3400 mm a šířkou 1480 mm, poháněný motorem o objemu maximálně 660 cm3. V Japonsku drží 30,8 procenta trhu těchto vozů Suzuki, 27,1 procenta Daihatsu, 14,5 procenta Mitsubishi, 9,4 procenta Fuji Heavy, 15,8 procenta Honda a 2,4 procenta Mazda (údaje za rok 1999, kdy se v Japonsku prodalo 1,908 milionu kusů miniaut).