Vlastní výrobna a k tomu síť značkových restaurací? Symbióza podniků Šatlava a minipivovaru Morava funguje
Je to poměrně příjemné překvapení.
Procházíte se jedním z havířovských hypermarketů a najednou na vás vykoukne několik ledniček s produkty minipivovarů.
Nejnabitěji vypadá chladicí box Řemeslného pivovaru Morava. Na Ostravsku nejde o nijak neznámou značku.
Od konce roku 2013 je pevně spjata s restauracemi Šatlava - tehdy se jejich majitelé rozhodli, že bude fajn doplnit výčepy o pípy s vlastním pivem.
Na pomoc jim přišel Martin Gajdáček, který předtím dělal pivo v nošovickém Radegastu. „Byla to hlavně touha po seberealizaci.
Pivní recepturu si vymyslet, posléze pivo vyrobit a nakonec sledovat, když hosté pivo ochutnávají a následně si objednají ještě jedno a pak třeba ještě další“ vzpomíná Gajdáček, co jej přilákalo. „Vminipivovaru nemáte pocit, že děláte marnou práci, anepodléháte přehnaně byrokratickému a někdy tak trochu nátlakovému systému řízení“ doplňuje. Zároveň ale na svou nošovickou zkušenost nedá dopustit. Tvrdí, že sládkovi, který neprošel velkým či středním provozem, chybí spousta zkušeností a správných návyků.
I když se to možná nezdá kdovíjak moc, vlastního piva se dnes v Šatlavách vyčepuje zhruba čtvrtina, zbytek připadá na produkci velkých pivovarů. Přesto připravuje Řemeslný pivovar Morava rozšíření kapacity.
Podle majitelů se veškeré uvařené pivo prodá a poptávka po sudech, PET lahvích a nově i skleněných třetinkách bude nejspíš dál stoupat.
Což znamená, že práce a zkušenosti Martina Gajdáčka fungují. „Celá výroba od uvaření várky přes kvašení, ležení až stočení piva do obalů vám jde doslova pod rukama a jste ten jediný aktivní prvek v soukolí výrobního procesu, který zasahuje a tvoří.
Všechno, co uděláte, se nekompromisně projeví v konečném výsledku, tedy ve výsledné kvalitě piva“ popisuje sám sládek.
Med i ořechové aroma
Základním sortimentem Řemeslného pivovaru Morava jsou spodně kvašená piva, doplňuje je kalendář speciálů. Atak lze v produkci najít i svrchně kvašenou exotiku - velmi úspěšný prý letos byl Summer Day Ale.
V boxu hypermarketu jsem si však vybral něco jiného. Nejdřív ležák Neflltrovaná 12 (1,5 litru v PET lahvi za 64,90 koruny). Pivo v sobě nese 4,9 procenta alkoholu a sladovou vůni, která proniká i do chuti. Hořkost není nejdřív nijak výrazná, projevuje se až se zpožděním. Pitelnost piva je dobrá, ovšem ve výsledku jde o jednu z řady dvanáctek, které sice neurazí, ale ani si je nezapamatujete.
Což se nedá říct o medovoořechové jedenáctce (1,5 litru v PET lahvi za 77,90 koruny).
Vůně piva se 4,5 procenta alkoholu připomíná díky použitému aromatu ořechový likér. V ústech se jedenáctka uvádí nasládle, med přebíjí hořkost i říz, díky čemuž je pivo těžší. Takové příjemné zpestření posezení. 0
Řemeslný pivovar Morava
Jiřího Trnky 82, Frýdek-Místek
SLÁDEK: Martin Gajdáček
PRODEJ PIVA: v PET lahvích v pivovarské restauraci Morava a obchodech Globus
CO DOPORUČUJEME: medovoořechovou jedenáctku pro zpestření OTEVŘENO: 11.00-23.00 (Ne-Čt), 11.00-01.00 (Pá, So)
O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz