Konec rozkoukávání
Nový ministr dopravy z řad ODS se rozhodl resort provětrat. Šéfem kanceláře Zbyňka Stanjury se stane Filip Benda, který tentýž post zastával u Alexandra Vondry.
O místo přijde ředitel Ředitelství vodních cest Jan Skalický a zřejmě i náměstci Lukáš Hampl, Miroslav Drobný a Miloslav Hala. Ti na úřad nastoupili v době, kdy jej vedl Vít Bárta.
Vláda v rámci úsporných opatření rozhodla, že se zruší Ředitelství vodních cest. „To se nedotýká osoby stávajícího pověřeného ředitele, ale je to systémové opatření,“ vysvětlil Zbyněk Stanjura. Ředitelství se jako organizační složka zařadí pod ministerstvo dopravy. „Zahájili jsme jednání s ministerstvem zemědělství o tom, které agendy přejdou pod ně a které zůstanou na ministerstvu dopravy, především strategie lodní dopravy,“ dodal Stanjura.
Ředitelství vodních cest nemá zcela dobrou pověst. V letech 2007 až 2009 schvalovalo některé problematické projekty, například předražený železniční most v Kolíně, o které se začala později zajímat Evropská komise. Deník Právo loni v listopadu upozornil na další kontrakty, už za éry současného pověřeného ředitele Jana Skalického. „Vznikla obrazně řečeno vodní mafie, v níž ředitelství řídí Jan Skalický, jeho osobní přítel Jaromír Kalousek Státní plavební správu, která má plnit roli státního dozoru, a Kalouskův syn Michal je jednatelem společnosti Eribos, jíž Ředitelství vodních cest zadává řadu zakázek,“ uvedl zdroj Práva.
Pravděpodobně se také blíží konec některých náměstků ministerstva. Bývalý pardubický člen Věcí veřejných Miroslav Drobný je údajně zčásti odpovědný za potíže se spouštěním nového registru vozidel. Miloslavu Halovi zase podle kuloárních informací cestu do resortu umetal Charles Peake, manžel vicepremiérky.
Třetím v řadě je agilní mladý náměstek Lukáš Hampl, jehož do politiky přivedl spoluvlastník Fio banky Petr Marsa a který je spojen se šéfem společnosti Noen a hokejových Pirátů z Chomutova Jaroslavem Veverkou. Snad jediným vysoce postaveným úředníkem, který má své místo jisté, je náměstek Jiří Žák. Ten má totiž blízko k premiéru Petru Nečasovi.
„Nastoupil jsem rok a půl před koncem funkčního období tohoto kabinetu, času je poměrně málo a tím jsem v rozhodování limitován. V této chvíli jsem se zatím nerozhodl, že bych přistoupil k personálním změnám na pozicích náměstků. V obecné rovině zatím mojí důvěry požívají. Musím si ale ověřit jejich pracovní výkony a to chce nějaký čas,“ dodává Stanjura. Resort podle jeho slov možná čeká transformace Ředitelství silnic a dálnic i Státního fondu dopravní infrastruktury. „Nechci po šesti týdnech na ministerstvu rozhodovat o významných změnách. Ale nevylučuji je, jen je v nejbližších dnech nechystám,“ řekl Stanjura.