KRIMINALITA Policie spočítala, že zloději odcizí v tuzemsku ročně v průměru 25 tisíc vozidel. Z toho nejméně polovina se pozměněná vrací zpět na silnice. Vstupem České republiky do EU padly zábrany pro individuální dovoz aut ze zahraničí - celní kontroly. Existuje volný pohyb zboží a platí to i pro automobily.
Elektronické zabezpečení automobilu zloději překonají.
KRIMINALITA Policie spočítala, že zloději odcizí v tuzemsku ročně v průměru 25 tisíc vozidel. Z toho nejméně polovina se pozměněná vrací zpět na silnice. Vstupem České republiky do EU padly zábrany pro individuální dovoz aut ze zahraničí - celní kontroly. Existuje volný pohyb zboží a platí to i pro automobily. Policie přiznává, že to nahrává podvodníkům s auty. Ministerstvo dopravy proto chce zpřísnit kontroly při registraci vozidel uváděných do provozu. Takzvanou evidenční prohlídkou musí projít každý vůz přihlášený v ČR. Podvodníkům se ovšem daří kontroly obcházet a přihlašovat i auta kradená. Umějí totiž pozměnit jejich vnější ivnitřní poznávací znaky, takzvané identifikátory. Změní je buď přímo na kradeném voze, anebo je na odcizené auto přendají z odhlášeného vozidla. Nejčastěji legálně dovezeného z ciziny. „Obvykle je to nějaká totálka. Z toho rozbitého vozu se použijí identifikátory a vsadí se do vozidla, které bylo na území Česka nebo kdekoliv jinde v Evropě odcizeno. Potom následuje standardní proces přihlášení vozidla do provozu, kde je deklarováno toto vozidlo jako původní. S legálními zahraničními doklady a s identifikátory pocházejícími z toho původního havarovaného vozidla,“ vysvětluje jednu z používaných cest legalizace kradených aut Zdeněk Chaloupek z firmy Cebia - člena mezinárodní Asociace vyšetřovatelů krádeží vozidel. ZLODĚJI NEJSOU AMATÉŘI Běžná evidenční prohlídka vozu podvody s identifikátory neodhalí. To, že znaky čísla motoru či karoserie nevyrazili v automobilce, lze totiž poznat jen detailním zkoumáním. A to při běžné kontrole mechanici nedělají, protože pouze zjišťují, jestli poznávací znaky vozu souhlasí s údaji v dokladech k automobilu. „Určitě nelze předpokládat že zloděj vozidla se dostaví k přihlášení vozidla do provozu s údaji, které v tomto nebudou souhlasit, to bychom byly naivní a podceňovali bychom naše zloděje,“ říká Zdeněk Chaloupek. Ministerstvo dopravy chce, aby při přihlašování vozidla byla povinná i kontrola původu identifikátorů. Provádět ji mají stanice technické kontroly. NAOSTRO AŽ ZA ROK
Kontroly původu identifikátorů jsou povinné ve Velké Británii, Holandsku i v Maďarsku. Ministerstvo chce systém příští rok vyzkoušet a naplno ho plánuje spustit v roce 2006. Říká, že v penězích problém není. „Myslím, že peníze nechybějí. V důsledku se finanční zátěž bohužel přenese na následného vlastníka vozidla a na toho, kdo vozidlo registruje do registru, protože náklady zaplatí v rámci prováděné evidenční kontroly,“ řekl ředitel odboru schvalování Josef Pokorný. Kontrola pravosti poznávacích znaků auta by podle zkušeností z ciziny stála nejméně patnáct set korun. Ministerstvo plánuje, že vyškolí pro odhalování podvodů s auty mechaniky a koupí jim potřebnou speciální techniku. „Jsou to přístroje, které zkoumají přídavné sváry, tloušťku laků apod. Tam i počítáme se spoluprací s automobilkami, které nám mohou poskytovat informace o vozidlech,“ uzavřel Pokorný.
NAMÍŘENO NA DOVOZY
Podle odhadů obchody s kradenými autu ročně proteče pět až osm miliard korun. Zdeněk Chaloupek z Asociace vyšetřovatelů krádeží vozidel říká, že se identifikátory automobilů záměrně pozměňují nejčastěji při prvním přihlášení vozu do provozu nebo při změně majitele. „Ve všech těchto stupních, změnách majitelů, převodů vozidla z lokality do lokality dochází k pozměňování identity vozidel a tudíž k legalizaci kradených vozů,“ říká Chaloupek. Ministerstvo však plánuje, že kontrola identifikátorů bude zpočátku povinná jen pro některé majitele vozidel. „Chceme systém nastavit v první fázi tak, aby byla kontrolována vozidla, která jsou jednotlivě dovážena do České republiky. Tam je totiž největší problém z hlediska pozměňování identifikátorů. Teprve v další fázi by ta kontrola měla proběhnout při změně vlastníka,“ vysvětluje Josef Pokorný z ministerstva. Policisté vidí v povinných kontrolách původu identifikátorů dobrou příležitost jak předcházet podvodům s auty. „Uzákonění prověrek identifikátorů při registraci zamezí zprovoznění vozidel, která byla totálně zničená, anebo odcizená v celé Evropě,“ říká policejní rada Vladimír Fišer.
KONTROLA JE DOBRÁ INVESTICE
Zájemci o koupi vozu si mohou nechat prověřit původ jeho identifikátorů už dnes. Službu nabízejí některé soukromé opravárenské firmy. Komerční prověřování je dražší, než mají být prohlídky ve stanicích technické kontroly. Prohlídka u soukromníka trvá minimálně hodinu a půl a stojí přes čtyři tisíce korun. Ovšem ve srovnání s několika settisícovými až milionovými investicemi do koupi vozu je to podle znalců zanedbatelná částka. Pokud se totiž ukáže, že poznávací znaky auta nejsou původní, majitel se s automobilem už nesveze, protože ho nezaregistruje. „Je to vlastně soubor náhradních dílů, které nelze zaregistrovat,“ říká Josef Pokorný.
POČET KRÁDEŽÍ AUT
Z policejních statistik vyplývá, že od ledna do konce září bylo v České republice odcizeno přibližně devatenáct tisíc vozidel. Policisté jich vypátrali zhruba třetinu.