Novou kompletní sadu makroekonomických prognóz zveřejnilo minulý týden ministerstvo financí. S výjimkou inflace a zaměstnanosti zhoršili analytici MF prognózy všech základních makroekonomických ukazatelů. Jako celek jsou čerstvé prognózy ministerstva financí realistické, snad až na odhad inflace v příštím roce (viz tabulka).
Mezinárodní měnový fond v dubnu posunul oživení hospodářského růstu v zemích EU na příští rok. Podobný krok provedlo s odhady vývoje české ekonomiky ministerstvo financí ČR. Vzhledem k úzkým obchodním vazbám českého hospodářství a EU se nelze divit. Podle našeho odhadu dosáhne negativní příspěvek zahraničního obchodu k růstu HDP až dvou procentních bodů. S MF se shodujeme také v odhadu stagnace či jen velmi nízkého růstu investiční aktivity. Poněkud nejasný je odhad průměrné míry inflace v roce 2004. V prognóze MF je uvedeno, že administrativní cenová opatření by měla příští rok zvýšit inflaci o 2,2 procentního bodu. Dřívější prognóza hovořila o přírůstku ve výši 1,1 procentního bodu. Přesto byl odhad průměrné míry inflace snížen z 3,6 % na 2,9 %, což je o celý procentní bod méně, než odhadujeme my. ČNB, jejímž úkolem je ovlivňovat vývoj inflace, bohužel odhady průměrné míry inflace neposkytuje, nicméně z prognóz zveřejněných předminulý čtvrtek se zdá, že odhady ČNB jsou významně odlišné. Podle ČNB by se v dubnu 2004 měla inflace pohybovat mezi 2,9-4,3 % (střed: 3,6 %), v říjnu 2004 mezi 3,9-5,3 % (střed: 4,6 %). Odhad průměrné míry inflace ČNB tedy asi bude blízký 4,0 %. Pro analytiky ze soukromé sféry je nejcennější informací prognózy MF odhad vývoje veřejných financí. Odhad klíčového ukazatele, schodku veřejných rozpočtů bez čistých půjček a dotací transformačním institucím, byl zvýšen z 5,9 % HDP na 6,2 %. Důvodem je především snížení odhadu HDP, zvyšující hodnotu poměrových ukazatelů vztažených k HDP. Nicméně i absolutní údaje se mírně zhoršily. Odhad schodku veřejných rozpočtů po očištění o mimořádné příjmy i výdaje byl zvýšen ze 171 mld. Kč na 176 mld. Kč, neboť Státní fond životního prostředí převedl své loňské závazky do letošního roku. Je zajímavé, že se téměř nezměnila prognóza salda státního rozpočtu (-120 mld. Kč), ač se na straně výdajů nově objevila úhrada škody pro CME. Odhad vývoje veřejného dluhu je podobně neveselý jako naše projekce. Škoda, že u tohoto ukazatele nezveřejňuje MF výhled do vzdálenější budoucnosti. Bez reformy veřejných rozpočtů se totiž veřejný dluh může stát nejrychleji rostoucí ekonomickou statistikou v Česku.
Makroekonomické prognózy
Ministerstvo financí Patria Online
2003 2004 2003 2004
HDP (růst v %) 2,3 (3,3) 3,0 (3,4) 2,1 2,8
CPI (průměr v %) 0,7 (1,6) 2,9 (3,6) 1,1 3,5
Nezaměstnanost (průměr v %) 10,0 (9,9) 10,4 (10,0) 10,0 10,1
Zaměstnanost (růst v %) 0,6 (0,2) 0,0 0,4 0,1
Běžný účet (% HDP) -5,4 (-3,2) -5,6 (-3,4) -7,3 -6,9
Obchodní bilance (mld. Kč) -70 (-66) -75 (-70) -100 -110
Veřejné rozpočty (% HDP) -6,2 (-5,9) - -7,0 -5,5
Veřejný dluh (% HDP) 24,4 (24,1) - 25,4 31,0