Výstavba dálnic a dalších dopravních staveb by se podle ministra dopravy Gustava Slamečky měla financovat z výnosů z prodeje dluhopisů. Těmi by měl Státní fond dopravní infrastruktury od roku 2011 nahrazovat vysychající evropské fondy.
Autor: Martin Siebert
Fond v příštím roce rozdělí rekordních 96 miliard korun, téměř polovina ale dorazí právě z Bruselu. Plánované dluhopisy by se využily především k dokončení základní sítě dálnic, jež čítá necelých 1200 kilometrů a dostavět zbývá přes 800 kilometrů. „Doufám, že potom přijde doba, kdy se bude do údržby dávat více peněz, než na novou výstavbu,“ uvedl ministr. Dluhopisy podle něj využívají obdobné státní organizace v Rakousku, Polsku nebo na Slovensku.
Výhodou dluhopisů SFDI prý bude, že se nepočítají do maastrichtských kritérií pro zadlužení státu. Doplňujícím zdrojem příjmů mají být projekty PPP, kdy dálnice platí soukromý investor.