Opoziční ODS dosud svoji předvolební nabídku podnikatelům nepředvedla, chce tak učinit až na jaře. Profit ale nečekal a ptal se stranického šéfa Mirka Topolánka, čím on chce v souboji s Jiřím Paroubkem oslovit živnostníky a majitele firem.
„Sociální demokraté měli osm let na to, aby s podnikatelským prostředím něco udělali. Za ty roky neudělali vůbec nic. Najednou teď přijdou noví a lepší lidé bez mandátu, kteří nebyli voleni, typu Paroubka, Ratha, Bublana, Jandáka nebo i Havla, a čtyři měsíce před volbami začnou říkat: My jsme chytří, my bychom to udělali takhle. Poté, co to osm let dělali jinak, tak jim přeci nemůže nikdo uvěřit,“ říká šéf ODS Topolánek. foto: Profit - Jakub Stadler |
* Máme nedlouho po konferenci ČSSD. Čím bude ve směru k podnikatelům kontrovat ODS?
Já nemám pocit, že by konference ČSSD podnikatele nějak oslovila. Každý gramotný člověk, který čte jejich nabídku, vidí spoustu hausnumer. Ale nikde se v té nabídce nevyskytuje způsob, metoda, koncept, jakým způsobem k těm kterým číslům sociální demokraté došli. Nevěřím, že lidé, kteří už jimi byli podvedeni po roce 2002, znovu skočí na tato čísla bez toho, že by jim někdo řekl, jak k nim chce dojít.
* A vy nějaký koncept pro živnostníky a podnikatele máte? Máme a nabízíme ho jak v systémové podobě, tak v podobě dílčích věcí. Chceme zrušit minimální mzdu. Samozřejmě zrušíme minimální daň, protože to je světový unikát a nesmysl. Pokud to půjde, zrušíme registrační pokladny. Stejně jako zákaz švarcsystému, který v případě námi preferované rovné daně nehraje roli. * To jsou jednotlivosti. Co ty systémové věci?
Zmenšení odvodové povinnosti, snížení a vyčištění daní, zrychlené a zjednodušené odepisování pro malé podnikatele a řada dalších legislativních kroků, které ovlivní celé prostředí. Příkladem je zákon o konkurzu a vyrovnání, na kterém jsme se už dohodli se socialisty (sněmovna jej schválila minulou středu - pozn. red.). Já tedy neříkám živnostníkům, že si v příštím roce vydělají více, já jim nabízím systém, který není vycucaný z prstu. Slíbit lidem, že budou mít třicet tisíc plat, to umí každý.
* O kolik snížíte, v případě, že získáte ve volbách dostatek vlivu, celkovou odvodovou povinnost?
V našem konceptu důchodové reformy se říká, že u zaměstnanců o osm procent. To, co se v současnosti tají, je skutečnost, že jejich celková odvodová povinnost je 47,5 procenta. Takzvané platby odvodů zaměstnavatele za zaměstnance jsou pořád součástí ceny práce, i když je lidé nevidí na svých výplatních páskách. Takže my, když snížíme zaměstnanecké daně, snížíme cenu práce pro podnikatele. Uvažujeme i o snížení zdravotního pojištění o jedno procento, ale nikdo nemá odvahu - a to říkám otevřeně - bez koncepčních změn ve zdravotnictví to jedno procento garantovat. Proto se to možná v naší nabídce nevyskytne.
* Narazili jsme na problém takzvané superhrubé mzdy. Jestli tomu dobře rozumím, chcete prosadit, aby zaměstnanci viděli všechny odvody ze své mzdy na výplatní pásce. Tedy i to, co za ně odvádí zaměstnavatel. Nedávno ale ministr práce Škromach Profitu napsal, že superhrubá mzda není zakázána. Každá firma ji může libovolně využívat.
Zavedením superhrubé mzdy by se počítaly odvody z jiného základu, takže by byly nižší. Je to totální změna filozofie, zcela jiný koncept daňové, důchodové a sociální politiky. Naprosto transparentní vyjádření ceny práce, které v zahraničí mnohde funguje.
* Nedávno mi říkal jiný člen současné vlády, místopředseda pro ekonomiku Jiří Havel, že hodlá ještě do voleb pracovat se stropy sociálního a zdravotního pojištění. Nemůže vás tím vlastně předběhnout?
S touto vaší otázkou souvisí fundamentální a klíčový problém současné politiky. Sociální demokraté měli osm let na to, aby s těmi věcmi něco udělali. Za těch osm let neudělali s problémy vůbec nic. Například zdravotní systém zhoršili tak, že od roku 2000 každý rok generuje větší a větší ztrátu. Nucená správa na VZP je jednoznačně krok politický, není motivován žádnou nezákonností, je to krok účelový. Protože ten systém generuje ztrátu naprosto přirozeně. Najednou teď přijdou noví a lepší lidé bez mandátu, kteří nebyli voleni, typu Paroubka, Ratha, Bublana, Jandáka nebo i Havla, a čtyři měsíce před volbami začnou říkat: „My jsme chytří, my bychom to udělali takhle.“ Poté, co to osm let dělali jinak, tak jim přeci nemůže nikdo uvěřit.
* Komu máme tedy věřit, panu Topolánkovi? To k čemu se musíme vrátit, je princip, že nějaká strana s nějakým programem vyhraje volby, a ten program potom realizuje. Buďto úspěšně, nebo neúspěšně. A potom ať voliči hodnotí to vládnutí. Co ale hájí socialisté po těch všech změnách premiérů a ministrů? Vždyť ti noví lidé se už ani k problémům, které se nakupily za ty čtyři roky, nehlásí. Takže to, co říkal třeba vicepremiér Havel, může být zajímavá věc pro diskuzi po volbách. Ať to klidně slíbí, ale proč to nezrealizovali? Proč to neudělali během těch osmi let, kdy vládli? * Narazili jsme na zdravotnictví. Jaký je váš názor na nedávnou stávku lékarníků? Byla oprávněná? To přeci není jen o lékárnících. Pan Rath přišel a snaží se ovládnout rezort často nezákonnými kroky. Dnes je celé odvětví fakticky řízeno z ministerstva zdravotnictví, vrátili jsme se do roku 1989. Již zmíněnou nucenou správu VZP považuji za nezákonnou. Lékárníci jsou jedním ze segmentů, který se cítí být ohrožen. Vzpomínám si na knihu Roberta Merleho, myslím že se jmenovala Vladař na scéně, kde synové hraběte ze Sioracu Samson a Petr šli studovat do Montpellieru, jeden lékařskou fakultu a druhý fakultu lékárnickou. Kdyby si ve středověku mysleli, že ty dvě profese se dají sloučit a že léky můžou vydávat lékaři, nikoli lékárníci, tak by to už dávno udělali. Doktoři nemají takovou odbornost, aby mohli distribuovat léky a naopak lékárníka neuvidíte operovat slepé střevo. Je to tedy útok na lékárnický stav, je to tendence dostat lékárny do těch státních nemocnic, je to snaha dát státním lékařům pravomoc distribuovat léky. Ve sporu tedy stojím na straně lékárníků. * Pojďme zase zpět od zdravotnictví k podnikatelskému prostředí. Podle statistik mizí živnostníci, vracejí houfně své listy. A proč asi?! * Vláda tvrdí, že to jsou mrtvé schránky. Co říkáte vy? Odcházejí možná někteří lidé, kterým se nevyplatí kvůli několika desítkám tisíc provozovat živnost. Protože u nás je podnikání komplikované, tak oni ty peníze raději oželí. Ale odcházejí bohužel i ti, kteří už nemůžou dále. Jdou na úřad práce, nebo se nechají zaměstnat. Odcházejí z mnoha důvodů - vysoká odvodová povinnost, minimální daň, minimální mzda. Nekončí jen živnostníci, ale končí i malé podniky. A je smutné se dívat vedle na Slovensko, tam naopak díky motivační rovné dani přibývá podnikatelů a investic. A nemluvím jen o investicích typu Philips. Hovořím o investicích privátních lidí, malých privátních firem. Živnostníci u nás odcházejí proto, že už to pod tlakem špatného prostředí nejsou schopni vykonávat. * Můžou dělat ještě něco jiného kromě toho, že budou za půl roku volit pravici? Živnostníci, a já jim to nevyčítám, se vždycky probudí, když na ně dopadne nějaká morová rána. Oni vidí tu politickou scénu jako stádo pitomců, kteří se tam někde v parlamentu hádají a vyleze z toho vždycky nějaká škoda. Společně s Voltairem nebo Rousseauem, už nevím kdo to řekl, si říkají: Zasedá parlament, jste ohroženi na hrdle i na peněžence! A až poté, když začne platit nějaká změna, se probudí. Pak teprve začnou křičet. Mí kamarádi mi nadávají: Co tam děláte, v tom parlamentu. A já říkám - celou dobu bojujeme a prohráváme a prohráváme. Je nás tam málo. Potřebujeme vaše hlasy. Živnostníci teď nemají jinou alternativu než volit ODS. * Neměli by mít svoji vlastní stranu? Už se o to dokonce údajně kdosi pokouší. To by se probudili pozdě. Já nevěřím na stavovské, etnické či jiné účelové strany. Protože ony nakonec osloví jenom tu svoji komunitu, která k volbám moc nechodí. Doporučuji, aby si našli toho, kdo reprezentuje jejich zájmy. Já jim nyní nabízím dílčí i systémové věci, které už jsem se výše snažil vyjmenovat. Nemůžu jim dát více, protože - a to je bonmot - jim nikdy nemůžu dát to, co jim Jiří Paroubek slíbí. * Tak to ještě jednou stručně shrňme, ať máme přehled. Já chci aby tu byl pořádek, aby tu fungovaly instituce, aby tu nebylo tak složité právo. Aby tu nebyly diskvalifikační daně, aby někteří - na základě jakýchsi pobídek - neplatili nic, a ten střední stav to všechno platil. Já požaduji transparentní prostředí, kde se vyplatí podnikat, kde se vyplatí zaměstnávat lidi. Dnes je normální nepracovat a je čím dál tím složitější někoho zaměstnat. To je ten hlavní problém. Ty kořeny jsou jasné - podnikatel je málem příživník, podnikání je bráno jako něco špinavého, každý, kdo si koupí lepší auto, je okamžitě kriminalizován. Lidé žijí v takové atmosféře permanentně několik let a do toho přicházejí morové rány, které jim ubírají zisk. Do toho přicházejí řetězce a tvrdší konkurenční prostředí, což bych považoval za dobré, kdyby to prostředí nedeformovaly dotace, pobídky, na které si živnostníci nesáhnou. Nikdy nebudou moci zaměstnat nějakého inženýra, který by zvládl tu papírovou vojnu, aby dosáhli třeba na operační program v zemědělství. * Kdy svůj ucelený a definitivní program zveřejníte? My jsme dlouhodobě komunikovali s živnostenskou a podnikatelskou veřejností, takže základní koncepty všichni znají. Program začneme prezentovat, předpokládám, začátkem dubna. ČÍM LÁKÁ ODS PODNIKATELE**
- zrušení registračních pokladen
- posílení policie v boji s hospodářskou kriminalitou a korupcí
- zrušení minimální daně
- zásadní zjednodušení regulace jednotlivých podnikatelských činností (například oblast hygienických, bezpečnostních, environmentálních či stavebních předpisů)
- zrušení zákazu práce na dohodu (švarcsystému)
- zrušení nově nabyté široké pravomoci celní správy, která v posledních měsících doslova šikanuje drobné podnikatele
- snížení sazby sociálního a zdravotního pojištění
- snížení počtu kontrolujících institucí, sjednocení kontrolních činností pod vedením živnostenských úřadů
- zvýšení limitu pro povinnou platbu DPH,snížení sazby sociálního a zdravotního pojištění
- zásadní zjednodušení živnostenského zákona, umožňující snadnější vstup na pracovní trh
- zrušení povinnosti daňově odepisovat pro firmy s obratem do 15 milionů korun ročně