(podtitulek)
Podpora filmovým produkcím natáčejícím v Česku se snížila na 250 milionů korun
(text)
Na program podpory kinematografie bylo ze státního rozpočtu původně vyčleněno 400 milionů korun. Filmové produkce však mohou v letošním roce získat zpět z uznatelných nákladů pouze 250 milionů korun. „V rámci úspor ve státním rozpočtu bylo o vázání 150 milionů rozhodnuto již usnesením vlády z počátku letošního roku. O tuto sumu byla celková výše dotací po dalším usnesení vlády snížena definitivně,“ uvedla pro týdeník EURO ředitelka odboru médií a audiovize ministerstva kultury Helena Fraňková.
Vyčerpáme
Ještě před pěti lety byl český filmový průmysl na evropské špičce. Jenže poté začaly další a další země i v rámci Evropské unie nabízet filmovým produkcím různé formy stimulů a objem zahraničních filmových investic se v Česku začal propadat. Kritického stavu dosáhl v roce 2008, kdy se poprvé propadl pod objem peněz domácí produkce. Zatímco v roce 2003 u nás zahraniční štáby utratily více než pět miliard korun, vloni to bylo dle údajů Asociace producentů v audiovizi pouze necelých 750 milionů.
Poté, co Evropská komise schválila v polovině června v České republice zavedení pobídek pro filmaře, kteří tak mají možnost prostřednictvím Programu na podporu kinematografie získat zpět až pětinu uznatelných nákladů, se situace začíná zlepšovat. Do programu, jenž byl naplno spuštěn v polovině července, se dosud přihlásilo více než 30 projektů nejen zahraničních, ale i s českou koprodukcí nebo čistě českých. Prvním kolem výběru, takzvaným kulturním testem, jich prošlo 35, podmínky pro přislíbení „vratky“ protočených peněz dosud splnilo dvanáct z nich.
V rámci podpůrného programu bylo pro konkrétní filmové projekty (viz Úspěšní) dosud alokováno více než 196 milionů korun. Že by se zbývajících více než 50 milionů do konce roku nevyčerpalo, se Fraňková neobává. „Po splnění kulturního testu se dosud neevidovalo okolo 25 projektů, nicméně předpokládáme, že z nich ještě další přiskočí,“ dodává.
Správný odhad
Do evidenčního seznamu, kde již mají konkrétní výši přislíbené dotace, se totiž dostanou pouze projekty, u nichž již mají producenti plus minus spočítané uznatelné náklady. „Alokované peníze jim budou vyplaceny po zpracování auditu, který musejí předložit do konce listopadu. Jelikož se jedná o podporu financovanou ze státního rozpočtu, musí být vyčerpána do konce kalendářního roku,“ vysvětluje Fraňková. Případné výdaje za prosinec lze doložit pro-forma fakturami.
Skutečně vyplacené dotace se samozřejmě mohou od alokovaných částek lišit, záleží na reálných nákladech produkcí. Když však neprotočí avizovaný objem financí, považuje se to dle Fraňkové za porušení rozpočtové kázně. Žadatelé proto v obou fázích přihlášek podepisují případnou pokutu, jež může dosáhnout téměř 50 procent alokované částky. Pokuta je stanovena proto, aby si producenti úmyslně nezvyšovali předpokládané náklady. „Ve chvíli alokování peněz totiž přicházejí další zájemci o možnost podporu získat. Nárok na ni vzniká dle termínu zařazení do evidence,“ podotýká Fraňková.
Pro případ, že by byl projekt zařazený do evidence odložen nebo zrušen, což se zejména u velkých zahraničních produkcí může stát, podepisují žadatelé také čestné prohlášení. V něm se zavazují, že o jakýchkoli změnách například v termínu natáčení budou včas a řádně informovat.
Nejen Hollywood
Dosavadní zájem o dotace dokazuje, že bez nich by Česká republika v konkurenci jedenácti zemí Evropské unie, které je zavedly již dříve, neměla šanci obstát. „Zavedení pobídek určitě přispělo k tomu, že společnost Lucasfilm dělá v České republice velkou část postprodukce,“ potvrzuje Aleš Komárek, ředitel a výkonný producent společnosti Partnership Pictures. Ta se podílí na vzniku válečného snímku Red Tails, který firma amerického režiséra a producenta George Lucase natáčela zčásti také v České republice (EURO 29/2009). Když vloni v červnu padla poslední klapka tohoto projektu otce Hvězdných válek, skončilo v témže roce také jediné natáčení velkofilmu americké produkce v Česku.
Zatím nejdražším projektem, jenž by se měl začít v Česku díky pobídkám natáčet do konce roku, je čtvrté pokračování akčního trháku Mission: Impossible hollywoodského studia Paramount. Do hlavní role se vrací Tom Cruise, který se po noční Kampě proháněl již v prvním dílu série. Dalším snímkem americké velkoprodukce bude třetí díl opět akční podívané xXx, jež se také zrodila u nás. Režisér Rob Cohen bude snímat Vina Diesela a spol. tentokrát rovnou ve 3D.
Pobídky k nám ovšem lákají zpátky nejen americké filmové dolary. Druhou nejvyšší dotaci má zatím přislíbenou nová řada seriálu Borgiové kanadsko-irské koprodukce, která by se u nás měla točit devět měsíců. Na dotaci dosáhnou i rozpočtově skromnější české projekty jako například Odcházení Václava Havla či Nevinnost Jana Hřebejka. Dle Fraňkové uvažuje o natáčení v Česku i dánský režisér Lars Von Trier. A to už je skutečná evropská špička.
Více koprodukcí
Kromě lákání ryze zahraničních projektů jsou pobídky i příležitostí pro minoritní české koprodukce. Dosud jsme totiž byli dobří zejména v hledání investic pro české projekty v zahraničí, ale sami jsme v případě zajmu o českou koprodukci ze zahraničí neměli příliš co nabídnout. Dle Ludmily Claussové z Czech Film Commission, jež se stará o propagaci České republiky jako filmové destinace, umožňují pobídky českým producentům větší finanční participaci na zahraničních projektech. „Mám informace o českých producentech, kteří dříve vůbec nekoprodukovali, ale nyní o koprodukce začínají mít zájem,“ konstatuje Claussová.
Výhodou i minoritní, kupříkladu dvacetiprocentní koprodukce je mimo jiné to, že takový film je označen také jako český. V případě jeho úspěchu – jako příklad může posloužit snímek Edith Piaff, který získal v roce 2007 Oscara za hlavní ženskou roli – jde o ideální propagaci tuzemské kinematografie.
(tabulka)
Úspěšní
Seznam filmových projektů, jež dosud splnily všechny podmínky Programu podpory filmového průmyslu
Projekt*Uznatelné náklady (v mil. Kč)*Alokovaná částka (v mil. Kč)
Aries (Mission:Impossible 4)*376*57,6
Philibert*80*16
Alois Nebel*16,3*3,3
Čertova nevěsta*24,8*5
Poslední z Aporveru*50,4*10,1
Red Tails*102,3*20,5
Odcházení*40*8
Nevinnost*17,8*3,6
The Return of Xander Cage (xXx 3D)*174,8*29,8
Román pro muže*15,3*3,1
Borgiové*172,9*31,5
Lidice*40*8
Pramen: Ministerstvo kultury ČR, stav k 20. srpnu 2010