Šestý ročník soutěže ocenil nápady a kreativitu architektů
Vítězové šestého ročníku soutěže časopisů BusinessWeek a Architectural Record tvoří různorodou skupinu architektů a jejich klientů, kteří spojili síly, aby vytvořili pracoviště, jež by podporovala nové nápady a kreativitu. Ve světě obchodu, jehož mantrou je minimalizace nákladů, byla architektura využita k ušetření místa, zvýšení výkonnosti a úspoře peněz - aniž by byla skoupá na inovace.
Na následujících stránkách se setkáte s administrativním prostorem uspořádaným tak, aby to přispívalo k pocitu sounáležitosti zaměstnanců, s neformálními a univerzálními zasedacími místnostmi, které podněcují spontánní spolupráci, a s obrovskými otevřenými halami, které smazávají hranice zkostnatělé hierarchie. Velká část pozůstatků bossovské byrokracie z těchto budov vymizela.
Většina staveb - od prodejny hraček v New Yorku po stadion v Cincinnati - byla projektována především s ohledem na funkci pracoviště, jak pro děti, tak pro hráče fotbalu.
Tuto soutěž sponzoruje Americký institut pro architekturu ve spolupráci s časopisy BusinessWeek a Architectural Record (obě periodika vydává skupina McGraw-Hill). Je ojedinělá v tom, že se na hodnocení, jak se jednotlivým architektonickým řešením podařilo vypořádat s obtížnými ekonomickými problémy, podílejí nejen architekti, ale i zástupci podnikatelské sféry. Podaří-li se to skloubit s realizací mimořádných konstrukčních nápadů, není pochyb o tom, že je publicita vítězných projektů zasloužená.
Most přes řeku Tyne
Průmyslová města Newcastle a Gateshead leží na protilehlých březích řeky Tyne na severu Anglie. Gateshead, po léta zastiňovaný sousedním městem, potřeboval oživit zchátralé předměstí na říčním břehu, povzbudit občanskou hrdost a posílit vazby se sesterským městem.
Jako řešení posloužil pozoruhodný nový most přes Tyne. Konstrukce v hodnotě 25 milionů dolarů není jen mimořádně krásná, ale zároveň využívá ojedinělou metodu sklápění, projíždí-li pod ní loď. Lávku tvoří půlkruhový chodník a parabolický oblouk, které se na obou koncích protínají. Chystá-li se proplout větší loď, chodník se sklopí o 45 stupňů, takže se oba kovové oblouky ocitnou dostatečně vysoko.
Člen poroty Chee Pearlman stavbu popisuje takto: „Z konstrukčního hlediska se jedná o jednoduché, a přesto ohromující řešení. Pohled na zvedající se most je opravdu úchvatný.“ Místní lidé lávce začali přezdívat „mrkající oko“.
Vzhledem k tomu, že cílený rozvoj oblasti teprve začal, není jednoduché odhadnout, jaký úspěch lávka zaznamená. Kromě obilného sila přetvořeného v umělecké centrum toho obyvatele Newcastlu na opačnou stranu řeky příliš mnoho netáhne. Architekti z ateliéru Wilkinson Eyre Architects přesto poznamenávají, že „přes lávku v současné době každý týden přecházejí lidé po tisících, aniž by na druhé straně sledovali specifický cíl“. Navíc má být v Gatesheadu napřesrok otevřeno futuristické hudební centrum, které by mohlo na lávku přitáhnout ještě početnější davy.
MILLENNIUM BRIDGE V GATESHEADU
Gateshead, Velká Británie
Investor: městská rada v Gatesheadu
Návrh: Wilkinson Eyre Architects, London
Druh stavby: Lávka pro pěší
V hlavní roli Toys ‘R’ Us
Záměr zněl jasně: společnost Toys ‘R’ Us, pronásledovaná konkurencí hypermarketů, hodlala připomenout nakupujícím, proč i dnes potřebují obchod, kterému by vévodily výhradně hračky. Takové poselství se samozřejmě nejlépe sděluje v hračkářské líhni, New Yorku. Plánem bylo vybudovat - přímo na Times Square - mezinárodní reprezentativní prodejnu, která by oslovila zákazníky i výrobce hraček. Stavba měla být dokončena za 18 měsíců, aby společnosti neunikla předvánoční nákupní horečka roku 2001.
S pomocí architektonického ateliéru Gensler a designérského studia J. Newbold Associates vykouzlila Toys ‘R’ Us návrh přestavby dvou bývalých divadelních sálů v zázrak, jenž by předčil vše, co kdy svět od obchodu s hračkami očekával. Projekt zahrnoval ohromné vnitřní prostory, obrovskou pohyblivou figuru dinosaura, a v atriu tříposchoďové budovy dokonce i dvacetimetrové ruské kolo, jehož kabiny se inspirovaly různými druhy hraček. Vnější plášť budovy počítal se 165 otáčivými elektronickými panely přenášejícími výrazné obrazy, které by obchodu umožnily vyniknout ve vizuální změti Times Square.
Investice ve výši 25 milionů dolarů se vyplácí. Během necelého půlroku obchod přitáhl více než pět milionů návštěvníků. Obří prodejnou jsou rovněž nadšeni prodejci hraček, kteří už utratili miliony za pronájem elektronického pláště budovy, a například Bill Gates sem zavítal, aby představil herní konzoli Xbox. V neposlední řadě slouží „obchod a lunapark v jednom“ jako prověřovací laboratoř pro ostatní prodejny řetězce Toys ‘R’ Us.
REPREZENTATIVNÍ PRODEJNA FIRMY TOYS ‘R’ US
New York
Investor: Toys ‘R’ Us
Návrh: Gensler, New York
Druh stavby: Prodejna hraček
Touchdown Stadion Paula Browna pro 67 tisíc diváků měl pochopitelně sloužit zejména potřebám hráčů a fanoušků Cincinnati Bengals, týmu americké národní fotbalové ligy. Bengals však zároveň toužili mít na svém břehu řeky výrazný architektonický prvek. Jejich očekávání splnil stadion, svým vzhledem spíše evropský, který se na hony vzdaluje současnému americkému retro trendu z červených cihel. Čisté rozčlenění prostoru s cílem omezit rohová sedadla s nedostatečným výhledem působí dravě a dramaticky.
STADION PAULA BROWNA
Cincinnati, Ohio
Investor: Cincinnati Bengals
Druh stavby: Fotbalový stadion
Fotografie Tim Griffith
Ten pravý image
Výrobce mechanizovaných zařízení Trumpf America si přál, aby architektonické prvky v jeho zákaznickém centru - například zábradlí, precizně provedená a vyleštěná - svědčily o jeho možnostech. Jednoduchý styl, kterého se drží nové centrum, odkazuje na funkcionalistickou čistotu Ludwiga Miese van der Rohe. Jak tvrdí porotce Tošiko Mori, detaily v kovu a skle vyjadřují „abstraktním jazykem nebývale konkrétní obrazy a skutečnosti. Je to velice propracovaný, inteligentní projekt“.
ZÁKAZNICKÉ A TECHNOLOGICKÉ CENTRUM FIRMY TRUMPF
Farmington, Connecticut
Investor: Trumpf
Návrh: Barkow Leibinger Architects, Berlín
Druh stavby: Zákaznické centrum výrobce mechanizovaných zařízení
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Naďa Randová