K uzamykání prodávaného zboží se uchyluje stále více maloobchodníků, kteří tak reagují na rostoucí počet krádeží. Nyní se pro podobný krok rozhodla i kosmetická společnost Sephora. Takové rozhodnutí je sice pochopitelné z hlediska ochrany produktů a bezpečnosti personálu i klientů, ale úplně popírá koncept nezávazného testování před nákupem, který značku z velké části proslavil.
Podle serveru CNN mizí z prodejen Sephora v USA klasická balení parfémů a nahrazují je pouhé testery. Pokud si tedy zákazník chce vůni zakoupit, musí požádat o asistenci personál, jenž mu přinese flakón ze skladu nebo ho vyndá z uzamčené skříňky. „V zájmu naší komunity si nemůžeme dovolit, aby krádeže pokračovaly. Bezpečnost zaměstnanců a zákazníků je naší nejvyšší prioritou,“ uvedla firma ve svém prohlášení.
Konec populární strategie
Sephora není prvním obchodníkem, který se pro uzamykání vystavených produktů rozhodl. V jejím případě jde ale o narušení dlouhodobě budované strategie, kterou si získala miliony zákazníků po celém světě. Mnoho z nich se do prodejny rádo vracelo právě kvůli jedinečnému zážitku a možnosti zkoušení novinek. Na amerických pobočkách nicméně už tímto stylem nenakoupí a otázkou zůstává, jak se situace vyvine ve zbytku světa včetně České republiky. Redakce Euro.cz se snažila vedení české pobočky Sephory za tímto účelem zkontaktovat, leč neúspěšně.
Odborníka na maloobchodní kriminalitu a ředitele společnosti K2 Integrity Marka Skertica ochranná opatření nijak nezaskočila. „Nemyslel jsem si, že se právě Sephora stane dalším maloobchodním řetězcem, který uzamkne produkty kvůli krádežím, ale nepřekvapuje mě to,“ nechal se slyšet a dodal, že vůně obecně, a zejména luxusnější parfémy, které Sephora prodává, jsou velmi častým terčem krádeží, protože je po nich na trhu vysoká poptávka a lze je rychle prodat.
Kriminalita poškozuje prodejce i zákazníka
Maloobchodní sektor v současné době čelí mnoha výzvám a kromě nižší poptávky a plných skladů jsou to právě i krádeže. Situace je o to horší, že je mnohdy nemají na svědomí žádní drobní zloději, nýbrž velké organizované skupiny, které dokážou během chvilky vykrást celé regály. Zaměřují se přitom především na obchody s hodnotnějším zbožím, jako jsou parfémy, značkové oblečení a doplňky nebo spotřební elektronika. Po krádežích se pak výrobky objevují hlavně na online tržištích typu eBay nebo Facebook Marketplace.
Skertic i další expert na bezpečností hrozby a spoluzakladatel společnosti Nisos Landon Winkelvoss se shodují na tom, že nejvíce zasáhnou opatření proti zlodějům samotné zaměstnance a klienty Sephory, kteří se už nebudou setkávat v tak příjemném prostředí jako dříve: „Konečnou obětí maloobchodního zločinu je stoprocentně spotřebitel,“ uzavřel Winkelvoss.