Společnost mění obchodní politiku
A dost, budeme akciovkou! Tak se rozhodla majitelka eseróčka Ryor Eva Štěpánková. Transformace na akciovou společnost se uskuteční v lednu. O tři roky dříve, než šéfka původně plánovala. Říká, že k rychlejší akci ji přinutila nutnost zarazit pomluvy o špatné finanční situaci firmy.
Výrobce kosmetiky Ryor letos poprvé zveřejnil v obchodním rejstříku své hospodářské výsledky za loňský rok. A ty nevypadají právě růžově: záporný vlastní kapitál 7,7 milionu, více než padesátimilionové závazky, na druhé straně zisk pět milionů. Proto se vynořily zvěsti o hrozícím kolapsu. „Jenže to, co bylo ve věstníku zveřejněno, nepodává pravdivý obraz o našem hospodaření. Ryor totiž tvoří dvě firmy, nejprve vznikla fyzická osoba, která vlastní majetek, a pak právnická. Takže vlastně dlužím sama sobě. Abych vše zprůhlednila, rozhodla jsem se obě firmy spojit do akciové společnosti, v níž budu držet sto procent akcií,“ vysvětluje Štěpánková. Původně chtěla k této změně přistoupit až ve chvíli, kdy bude její dcera plnoletá, aby ji mohla do společnosti zapojit.
„Ryor na tom rozhodně není špatně, nikomu nic nedluží a ani to není přehřátá firma. Příští rok to bude jasné i ze zveřejněné účetní závěrky akciovky,“ vyvrací negativní zvěsti Štěpánková. Letos očekává tržby zhruba 120 milionů korun a hrubý zisk pěti milionů, tedy podobné výsledky jako v loňském roce.
Do boje s markety.
Ovšem ani v kosmetice všechno jen nevoní. Štěpánková přiznává, že vrásky na tváři jí již několik let přidělává dravá politika nadnárodních obchodních řetězců. „Není to ani tolik problém přímé konkurence, protože my se snažíme jít cestou selektivní kosmetiky, a ne masových produktů jako třeba Nivea či Pond´s, ale spíše toho, že do supermarketů se stahují zákazníci,“ vysvětluje majitelka Ryoru.
Tomáš Krásný z agentury Incoma, která se zabývá výzkumem trhu, míní, že budoucnost Ryoru spočívá v radikálním odlišení sortimentu od nadnárodních koncernů.
Proto vedení firmy zpracovává novou obchodní koncepci. Během příštího roku změní výrobky značky Ryor svoji tvář a rozdělí se do třech skupin: pro maloobchod, pro řetězce a v poslední skupině budou výrobky určené na vývoz a pro profesionální kosmetičky. Změny budou postupné a začne se s nimi na jaře příštího roku. Akci bude provázet také reklamní kampaň zaměřená na soutěže a spolupráci se zákazníkem. „V řetězcích spotřebitelé najdou úplně nový sortiment, který nebude konkurovat naší maloobchodní řadě. Je těžké zjistit, jak jednat s řetězci. Takové zkušenosti nikdo nikomu zadarmo nepředá, to se lze učit jen za pochodu,“ říká Štěpánková.
Na změnách pracuje management kosmetické firmy již delší dobu. Před dvěma lety dostal do rukou prvotní návrhy nových obalů, ale ty vedení za srdce nechytly. Letos v dubnu tedy podnik vyhlásil výběrové řízení, z nějž vzešli tři vítězové. Každý z nich má na starosti image jedné řady.
Převážná část obratu Ryoru, zhruba 60 procent, se otáčí v několika stovkách specializovaných prodejen, tři z nich jsou podnikové. Ryor do nich dodává přibližně 80 výrobků. O zásobování obchodů se v každém kraji stará smluvní velkosklad a o zboží v prodejnách pečují obchodní zástupci. Dalších 40 produktů je určeno profesionálním kosmetičkám, pro něž Ryor pořádá odborné semináře. Do zahraničí, převážně na Slovensko a do Německa, míří asi patnáct procent zboží.
Majitel je nejdůležitější.
Štěpánková tvrdí, že nyní je s vývojem a postavením firmy spokojená, i když se musela smířit s odepsáním řady nedobytných pohledávek za zkrachovalými velkoobchody. „Mým cílem není utržit miliardy a servat trh razantním nástupem. Na současné úrovni není problém se udržet, a tak máme prostor přemýšlet o kvalitě,“ dodává. Firmy se rozhodně zbavovat nechce, i když nabídky na převzetí se vyskytují, poslední - prý ne příliš korektní - dostala poté, co letos v srpnu v časopisu Týden vyšel článek o špatné ekonomické situaci Ryoru. Tomáš Krásný z agentury Incoma říká, že Ryoru, jakožto jednomu ze vzorných příkladů českého podniku, fandí a Štěpánková je prý pracovitá a nápaditá žena. „Konkurence, peníze a trh jsou důležité faktory. Z mých zkušeností však vyplývá, že nejklíčovější je nakonec osoba podnikatele, jestli má dobrý tým a hlavně dost energie a nálady s problémy se porvat,“ konstatuje Krásný.