U země obklopené mořem je to vlastně paradox. Voda je v Chorvatsku velmi
cenným artiklem. Na jejím čištění a úpravě se tam už dvě dekády podílí česká
společnost ASIO. Nejprve byla na trhu přítomna jako subdodavatel a poskytovatel
know-how pro místní firmy, nyní už má deset let v Chorvatsku vlastní dceřinou
společnost. Její zrození ale nešlo úplně hladce.
„Založit firmu napoprvé se nepovedlo, chorvatský partner si to po zaučení
pracovníků rozmyslel. Druhý pokus ale už úspěšný byl. Naše současná strategie
je vytvořit si na chorvatském trhu dobré jméno a působit tam dlouhodobě,“ říká
jednatel společnosti Karel Plotěný. Loni měla společnost zatím nejlepší rok na
chorvatském trhu, když tam její obrat dosáhl v přepočtu zhruba 25 milionů
korun.
Čistírna vod pro autokemp i rybárnu
Mezi reference si zapsala už různé zajímavé zakázky. Zatím nejčastěji dodává čistírny pro potravinářský průmysl. Takovým případem byla třeba čistírna odpadních vod pro firmu Cromaris, jež zpracovává ryby. „Výjimkou nejsou ani technologie pro komunální čistírny a dodávky technologií pro rekreační zařízení. Například jsme dodali čistírnu odpadních vod pro autokemp na ostrově Dugi Otok. Součástí našeho portfolia jsou i kusové vodohospodářské výrobky, jako jsou domovní čistírny,“ říká Karel Plotěný.
Společnost Asio |
Brněnská inženýrsko-dodavatelská firma byla založena v roce 1993. Působí ve vývoji, dodávkách a výrobě technologií pro čištění a úpravu vod a čištění vzduchu. Nabízí řešení pro rodinné domy, obce, města, nemocnice i další klienty. Od roku 2017 se společnost rozdělila na dvě firmy.
ASIO NEW se specializuje především na prodej vodohospodářských výrobků. ASIO TECH se orientuje spíš na dodávky technologií a technologických celků. Dohromady se budou letos blížit obratu 300 milionů korun a zaměstnávají asi 85 zaměstnanců. Značka je zastoupená ve 32 zemích světa, mezi něž patří například Chorvatsko, Estonsko, Slovensko, Francie, Německo, Řecko, Maďarsko, Rumunsko či Rusko. |
Firma byla loni účastníkem i řady výběrových řízení na technologie pro
velké čistírny, většinou na zpracování kalů. Těží z technologického náskoku.
„ASIO má v portfoliu i nejnovější membránové technologie umožňující recyklaci
odpadních vod, sladká voda je v Chorvatsku cenná,“ připomíná Alen Novosad,
ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Záhřebu.
Nejlépe je prožít pár problémů
Co se týče mentality Chorvatů a jejich obchodního stylu, neexistuje podle Karla Plotěného nějaké univerzální hodnocení. „Hned napodruhé se nám podařilo najít spolehlivého partnera, a to je základ pro působení v zahraničí. Obecně je v Chorvatsku nedostatek odborníků, protože ti často odešli pracovat do Německa. Na druhé straně jsou Chorvati z toho stejného důvodu – peníze mají ti, kdo pracují v cizině, nebo pro zahraniční návštěvníky – jako klienti nároční. Očekávají německou kvalitu,“ vysvětluje podnikatel.
„Byly doby, kdy nás trh nutil obchodovat bártrově, sháněli jsme odbyt pro sirup, ale dnes už jsou vztahy dodavatele s odběratelem standardní. Co se týká vztahů s Chorvaty, důležitý je osobní kontakt a tvorba vztahu. Ideální je několik společně prožitých problémů, případně společná dovolená,“ dodává.
Společně na VOD-KU
Karel Plotěný oceňuje spolupráci s agenturou CzechTrade, která pomáhá s účastí na důležitých veletrzích. „Tradičně podporuje účast na výstavách, jako je akce Aktuální problematika vodovodů a kanalizací pořádaná na různých místech v Chorvatsku nebo česká VOD-KA, jež je spojena i s konferencí. CzechTrade se tam stará o propagaci české účasti a zajištění návštěvnosti expozice. Díky tomu se daří organizovat schůzky našich a chorvatských vodárenských expertů a společností na vysoké úrovni,“ uzavírá Karel Plotěný.
PDF verze listopadového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení