Ramem Addankim
V půlce února se posadil do křesla generálního ředitele české pobočky British American Tobacco Ram Addanki. Byť jméno prozrazuje indický původ, je díky předchozím pozicím ve firmě spíš kosmopolitou. Než se přestěhoval do Česka, žil například několik let v Amsterodamu, kde působil jako ředitel finančního oddělení BAT pro západní Evropu. „Líbí se mi Praha, stejně tak mám rád českou kuchyni a samozřejmě lidi, ale doprava je zde v porovnání s Amsterodamem hrozná,“ říká Addanki.
EURO: Přicházíte z pozice finančního ředitele pro region západní Evropy, kde spotřební daň dopadá na obyvatelstvo s mnohem větší tvrdostí než u nás. Neovlivní to míru vaší tolerance k choutkám státu zvyšovat spotřební daň na tabákové výrobky v Česku? ADDANKI: Podle mého názoru je daňový dopad na tabákové výrobky v ČR jeden z nejvyšších v rámci unie. Nízké jsou ale absolutní ceny, jež se vážou na čistý příjem. Takže dopad spotřební daně tady určitě není nižší. Vláda by měla daň zvyšovat v souladu s inflací a neuchylovat se k bezmyšlenkovitým reakcím v podobě represivního zvyšování, což není dobré pro odvětví, pro trh ani pro plány vlády ohledně daňových příjmů.
EURO: Kolik BAT loni odvedla do státního rozpočtu na všech daních? ADDANKI: V součtu všech daní jsme odvedli 11,2 miliardy korun.
EURO: Jak často se setkáváte s padělky svých značek v Česku? ADDANKI: Podle našich odhadů jsou větším problémem výrobky, z nichž není placena daň, než padělky. Zvláště když Česko sousedí s Polskem, což je obvyklá přepravní cesta z východní Evropy. Většina nezdaněných výrobků pochází z Ukrajiny. Jde o naše značky Priluki, Viceroy a Pall Mall nebo značky Classic a Prima od Imperial Tobacco. Úzce však spolupracujeme s vládním úřadem, jenž se této problematice věnuje. Co se týče padělků, existují tu malé centralizované skupiny padělatelů různých národností, ale množství padělků se zdá relativně nízké v porovnání s celým trhem a většina z nich se prodává v pohraničí.
EURO: Seznámil jste se s českou specialitou masivního předzásobování před každým zvýšením spotřební daně? Co si o tom myslíte? ADDANKI: Vytváření zásob před zvýšením spotřební daně je komerční činnost, která není specifická pouze pro český trh. Vytváření zásob s předstihem je přirozená reakce na změnu podmínek na trhu a naše odvětví se uchyluje k tomuto opatření kvůli udržení konkurenceschopnosti. Osobně nejsem pro vytváření obrovských zásob. Vedeme proto diskusi s českou vládou o vytvoření jednoduchých, avšak silných opatření, jež by měla tomuto chování v budoucnu zabránit nebo ho omezit. Nejlepším způsobem je zvyšovat spotřební daň pravidelné a předvídatelně.
EURO: Loni měla BAT čistý zisk 240 milionů korun a ovládala 20 procent trhu. Budete defenzivní ředitel, nebo se pokusíte ještě část trhu získat? ADDANKI: Každá společnost má odpovědnost vůči svému akcionáři, kterou je vygenerovat dlouhodobý a udržitelný růst zisků. Udržitelné podnikání má základ v portfoliu značek, jež vyhovují různým potřebám spotřebitelů. To vypovídá jasně, jak si představujeme tento trh v budoucnu.
EURO: Jak si vysvětlujete, že se globální krize tabákovému průmyslu zcela vyhnula? ADDANKI: Není to pravda. Byla nižší spotřeba, s ní souvisela opatření pro snižování počtu pracovníků nebo služeb a na některých trzích došlo k represivnímu zvyšování spotřební daně, jež je ve své podstatě velmi krátkozraké, protože to mělo za následek zvýšení množství výrobků, z nichž nebyla zaplacena daň, a také nižší spotřebu. Takže krize jistě měla na naše odvětví vliv. Tabák je na druhé straně stabilní surovina. Během nejhoršího období krize jsme si také vedli dobře díky zvýšení cen a nákladovým opatřením, takže investoři skutečně mají pocit, že tabákový sektor je odolný a že ho světová krize nezasáhla.