Menu Zavřít

Mobil místo letenky

14. 9. 2006
Autor: Euro.cz

Siemens Business Services

MM25_AI

PRAHA (oh) - Mobilní telefon a otisk palce namísto letenky a fronty na letišti k odbavení. Zní to jako scéna z filmu Matrix, ale taková je vize společnosti Siemens Business Services (SBS), která pro letecké společnosti a letiště vyvinula nový způsob odbavování cestujících pomocí moderních technologií.
Hlavní roli v novém systému hrají otisky prstů cestujících. Uživatel služby si musí nejprve u aerolinií či provozovatele letiště „zaregistrovat“ svůj otisk prstu. Podobně například v České republice od letošního září funguje podávání žádostí o cestovní pasy. Když přepravce či provozovatel letiště otisk prstu cestujícího uloží do databáze, nahraje si uživatel do svého mobilu, případně do kapesního počítače PDA aplikaci, tedy program pro odbavování k letům.
Následně se již cestující mobilním telefonem připojí k rezervačnímu systému, zvolí si let a podle svých preferencí si vybere sedadlo v letadle. Během několika sekund obdrží do svého mobilu čárový kód, který slouží jako elektronický palubní lístek a v zašifrovaném formátu obsahuje i otisk prstu. Při nástupu na palubu letadla přiloží pasažér displej mobilu před skener, který tuto elektronickou palubenku přečte. Jasná a nezaměnitelná identifikace cestujících je zaručena v další fázi, kdy cestující přiloží svůj palec ke čtečce prstů a ta všechna získaná data zkontroluje s údaji ve své databázi. Teprve pak je pasažérovi umožněn vstup do letadla. Kdyby letištní budova nebyla vybavena skenerem mobilních telefonů nebo cestující nechce, aby se jeho biometrická data uchovávala, je možné vytisknout zašifrovaný otisk palce v podobě čárového kódu na standardní palubní lístek. Zároveň lze využívat systém rezervace letenek přes mobilní telefon nezávisle na biometrickém řešení.
SBS již toto řešení několik měsíců testuje ve svém „letištním centru“ v německém Fürthu, minulý týden byl systém představen na pekingském letišti Interairport China. „V tuto chvíli naše centrála jedná o testování řešení v pilotním provozu na běžném letišti,“ říká Radka Vymlátilová z české pobočky firmy. Moderní řešení založené na biometrii prý může být až o polovinu levnější než současný způsob odbavování cestujících. „Řešení může být založeno buď pouze na využití mobilních technologií a telefonů, nebo může obsahovat i biometrickou část se zaměřením na vyšší bezpečnost,“ říká Vymlátilová.

  • Našli jste v článku chybu?