Menu Zavřít

Mobil na celý život

30. 9. 2004
Autor: Euro.cz

Migrace zákazníků mezi operátory se zvýší, ne však podstatně

Výměna vizitek, hlavičkových papírů i dalších firemních materiálů, obava ze ztráty kontaktů. Důvody, proč firmy i jedinci odkládali rozhodnutí o změně mobilního operátora, nebyly vždy finančního rázu. Zanedlouho by však měli mít všichni uživatelé mobilů v Česku rozhodování, zda přejít k jinému poskytovateli telekomunikačních služeb, o něco jednodušší. Návrh zákona o elektronických komunikacích, který počátkem září schválila vláda, totiž počítá s tím, že od poloviny příštího roku bude možné si přenést mobilní číslo od jednoho operátora ke druhému, jak je to možné v západní Evropě či ve Spojených státech. Dva největší mobilní operátoři na českém trhu, Eurotel a T-Mobile, však již nyní hlásí: „Lhůtu na provedení všech změn považujeme za nesmírně krátkou, stihnout termín není reálné.“

Fixní zkušenost.

Ponechat si číslo i po změně telekomunikačního operátora je v Česku možné od začátku loňského roku, ovšem týká se to zatím jen pevných linek. Proto založila Asociace provozovatelů veřejných telekomunikačních sítí (APVTS), která sdružuje české „fixní“ operátory, dceřinou společnost CNPAC (Czech Number Portability Administrative Centre), jež spravuje centrální databázi čísel pevných linek. Během necelého roku a třičtvrtě, kdy je služba přenositelnosti čísel ve fixních sítích umožněna, zaregistroval CNPAC více než jeden milion přesunů čísel, což však neznamená, že všechny linky jsou fyzicky obsazeny a využívány. Kolik telefonních linek ke kterému operátorovi přešlo, však APVTS s ohledem na obchodní tajemství nesdělila. Přečíslování veřejné telekomunikační sítě a snížení počtu hlavních telefonních obvodů ze 159 na čtrnáct před dvěma lety také umožnilo přenášet čísla v rámci obvodu, takzvanou geografickou přenositelnost. Vlastimil Sršeň z Českého Telecomu říká, že tento operátor eviduje zhruba 40 tisíc takto přenesených čísel. „Nejvíce o tuto službu žádají zákazníci v rámci překládky linky, tedy když se stěhují. Poměr mezi domácnostmi a firmami na celkovém počtu přenesených čísel je takřka shodný,“ vysvětluje Sršeň.

Hodně práce.

K tomu, aby si svá čísla při změně operátora, mohli ponechat i uživatelé mobilních telefonů, je zatím poměrně daleko. Vláda sice odsouhlasila zákon o elektronických komunikacích, který vychází z direktiv Evropské unie, ale zákon musí nejdříve projít oběma komorami Parlamentu a poté ho musí podepsat prezident. V platnost by měla norma vstoupit na začátku příštího roku, poté budou mít mobilní operátoři šest měsíců na to, aby se na přenositelnost připravili. „Pokud vyjdeme ze zkušeností zahraničních mobilních operátorů, lze odhadnout, že zavedení přenositelnosti bude trvat přibližně stejně dlouho, jako tomu bylo u zavedení služby v pevných sítích, což v Česku trvalo téměř dva roky,“ varuje v této souvislosti mluvčí Eurotelu Diana Dobálová. Aby operátoři mohli začít s úpravami svých systémů, musí znát konkrétní podmínky, za nichž má služba fungovat. Ty však regulátor trhu, tedy Český telekomunikační (ČTÚ), zřejmě vydá až poté, co zákon začne platit. „Během zákonem předepsaného půlroku musí ČTÚ vypracovat metodiku přenositelnosti, vybrat správce centrální databáze čísel, tuto databázi vytvořit a všichni operátoři musí implementovat opatření do vlastních interních systémů. Fixní operátoři na českém trhu měli na totéž dvouletou lhůtu, půl rok proto považujeme za nesmyslně krátkou dobu,“ tvrdí Martina Kemrová, mluvčí T-Mobile. Náklady spojené se spuštěním služby odhaduje na miliony eur. Diana Dobálová z konkurenčního Eurotelu říká, že vzhledem k zásadním změnám infrastruktury operátora, mohou investice do zavedení přenositelnosti dosáhnout řádů stamilionů korun.

FIN25

Guláš v sítích.

Je možné, že plná přenositelnost mobilních čísel vnese zmatek do používání mobilních telefonů, především do povědomí zákazníků o zavedených předčíslech jednotlivých sítí. Klient s předčíslím 602 totiž nebude muset být zákazníkem Eurotelu, stejně tak předčíslí 603 nemusí automaticky znamenat, že volaný je klientem T-Mobile. Ceny za volání do „vlastní“ sítě jsou ve velké řadě tarifů operátorů výrazně nižší než sumy za telefonování do konkurenčních sítí. „Existují různé způsoby jak vyřešit informovanost zákazníků, do které sítě chtějí volat, například informační SMS zprávou na speciální číslo,“ naznačuje řešení Kemrová. Zřejmě nejednodušší situaci budou mít zákazníci Oskara, který v rámci svých tarifů nabízí jednotnou sazbu za volání do všech sítí. Ostatní operátoři zatím nepředpokládají plošné sjednocování cen. „Naše nové tarify ceny do značné míry srovnaly, to však bylo motivováno snahou o celkové zjednodušení tarifů, ne úvahami o přenositelnosti čísla,“ tvrdí Kemrová. Jan Schiesser, analytik společnosti Atlantik FT, počítá s tím, že operátoři budou i nadále zvýhodňovat volání do vlastních sítí. „Neočekávám ani plošné snižování cen, spíše operátoři přijdou s novými balíčky služeb ve snaze udržet si současné klienty,“ řekl Schiesser týdeníku EURO.

Malá migrace.

Otázkou zůstává, jak na možnost jednoduše změnit mobilního operátora zareagují samotní zákazníci. „Předpokládáme, že o přenos mobilních čísel bude nesrovnatelně vyšší zájem, než tomu bylo v případě pevných linek,“ tvrdí mluvčí Oskara Petr Šindler. Martina Kemrová dodává, že na německém trhu, kde působí sesterská společnost T-Mobile, využilo za necelý rok a půl možnosti přenést si číslo jen asi 280 tisíc majitelů mobilů. Rovněž Jan Schiesser tvrdí, že přenositelnost nepovede k zásadnímu přerozdělení trhu. „Zákazníci, kteří jsou cenově citliví, již svého operátora změnili, nebo používají pro různé služby různé operátory,“ konstatuje.

  • Našli jste v článku chybu?