Díky tabletům jsou obchodní zástupci Nestlé mobilnější a flexibilnější
Možnost nečekat na návrat do kanceláře, ale pracovat prakticky kdekoli a kdykoli, z domova i přímo z terénu. Takovou mobilitu a flexibilitu chtěla pro své zaměstnance potravinářská společnost Nestlé Česko a Slovensko. Dvě stovky svých obchodních zástupců proto vybavila tablety HP ElitePad 1000 se systémem Windows 8.1. Ty v terénu u zákazníků fungují jako mobilní zařízení, která lze snadno ovládat, a ještě přitom například pracovat se zbožím v regále.
V kanceláři nebo doma pak po připojení k dokovací stanici, případně velkému monitoru nahrazují plnohodnotný stolní počítač.
„V minulosti už jsme mobilní zařízení měli. Bylo ale jak technicky, tak ideově zastaralé,“ popisuje manažer prodejního týmu společnosti Jan Vokoun, proč se firma rozhodla vyměnit malé jednoúčelové zařízení za nové. „Dříve jsme měli technologii z minulého století, teď máme systém splňující nároky současné doby,“ říká s tím, že hlavními výhodami je možnost přistupovat k podnikovým aplikacím odkudkoli, plná kompatibilita se systémy firmy a vysoká bezpečnost.
„Díky současnému řešení mají naši obchodní zástupci v terénu informace ihned po ruce a jsou schopni je pohodlně a aktivně využít při jednání s klienty. Mohou také rychle reagovat na jejich potřeby,“ popisuje Vokoun. Tablet vybavený aplikacemi Office, včetně nástrojů pro audio nebo videokonference Microsoft Lync, umožňuje přímo na místě realizovat objednávky nebo tisknout dokumenty. „Prodejci mohou zákazníkům také prezentovat novinky, poradit při vystavování zboží nebo na základě předchozích objednávek poradit s jeho množstvím,“ vyjmenovává manažer. Zároveň mohou kontrolovat stav skladů nebo aktualizovat databázi zákazníků.
Rychlý přenos dat oběma směry
Na druhé straně jsou obchodní zástupci schopni i rychle sebrat data a převést je na centrálu, kde jsou zpracovaná do reportů a připravená k dispozici dalším zaměstnancům.
Díky aplikaci LimiGo, přizpůsobené speciálně pro potřeby Nestlé, vidí vedení firmy v reálném čase aktuální data a informace od všech svých obchodních zástupců. Dokáže také určit priority, na které se mají prodejci aktuálně zaměřit. „Tablety jsou vybaveny vysokorychlostním připojením k internetu, takže jsme schopni přenést data od obchodních zástupců na centrálu a naopak z centrály na regulérní i ad hoc bázi směrem k nim,“ vysvětluje Vokoun.
Zaměstnancům navíc díky automatické synchronizaci dat mezi tablety a dalšími zařízeními a systémy výrazně ubyla administrativní práce. „Po našich obchodních zástupcích jsme vyžadovali například pořizování fotodokumentace.
Večer pak zaměstnanec seděl doma, stahoval fotografie z telefonu, pojmenovával je a posílal je e-mailem nebo ukládal na společné úložiště,“ popisuje Vokoun. To vše dnes obchodníkům odpadá.
Nemusejí se přitom obávat ani o bezpečnost dat. „V tabletech máme data o našich zákaznících, zanášíme do nich objednávky. To znamená, že potřebujeme, aby zařízení splňovalo bezpečnostní nároky,“ popisuje Vokoun a zmiňuje ochranné prvky jako zálohování dat, přístupové heslo nebo možnost z tabletu na dálku smazat data v případě, že by byl odcizen.
Sžití s novou technologií
Zařízení mají obchodní zástupci k dispozici už rok a Vokoun přiznává, že zavádění podobného systému je dlouhodobá záležitost. Nestlé ho proto připravovalo už rok před samotným spuštěním. Určité obavy podle něj přirozeně panovaly u uživatelů, kteří nejsou zrovna techničtí fandové a potřebují čas, aby se s novou technologií sžili. „V našem případě nám ale společnost Microsoft poskytla absolutně perfektní servis. Pomohla nám jak s řešením problémů v systému, tak i se zaškolením všech lidí, kteří ho využívají. S implementací pomohli jak našemu IT oddělení, tak koncovým uživatelům,“ zdůrazňuje Vokoun.
Firma přitom už teď myslí i na budoucnost. Podle Vokouna je potřeba se stále rozvíjet a držet krok s dobou, i co se týče technických řešení. „Ten, kdo hledá řešení, které bude jednoho dne dokončeno, nemůže takové řešení najít. Tento systém je velmi stabilní, nicméně dynamika trhu vyžaduje neustálé úpravy. Pracujeme stále na dalších vylepšeních systému, která by pomohla našim prodejcům ulehčit a zrychlit práci tak, aby měl zákazník z naší strany co nejlepší servis,“ uzavírá manažer.
O autorovi| Markéta Žižková, zizkova@mf.cz