Menu Zavřít

MOBILNÍ ŠTĚP AT&T

6. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Americký telekomunikační gigant odděluje bezdrátovou divizi

Bezdrátová komunikace vynáší americké jedničce v dálkovém telefonním spojení AT&T takové zisky, že se rozhodla k reorganizaci: vyčlení v blíže nespecifikované době obor bezdrátová komunikace a založí pro něj novou společnost s náz vem AT&T Wireless Group. Minulý týden to oznámil na tiskové konferenci v New Yorku ředitel Michael Armstrong. Tato změna struktury je zatím největší od roku 1991, kdy AT&T oddělila do samostatných firem výrobce elektrotechnických zařízení Lucent Technologies a počítačovou divizi NCR.

Svérázná operace.

Dříve než emituje akcie nové firmy, hodlá koncern AT&T postupovat dosud málo obvyklou cestou: mobilní divizi účetně z koncernu vyčlení a vydá akcie jen této divize. V odborné hantýrce se tyto svébytné akcie označují jako „sledovací (tracking). Nevážou se k nim hlasovací práva. V posledních letech takto postupovalo jen několik firem, jako telekomunikační Sprint nebo chemický DuPont.

Předpokládá se, že úpis těchto sledovacích akcií by koncernu AT&T měl dodat až deset miliard dolarů, což by představovalo největší primární veřejnou nabídkou akcií v americké historii. Zatím tento primát drží přepravní společnost UPS, jejíž listopadová primární emise reprezentovala rekordních 5,4 miliardy dolarů (EURO 49/1999).

Podle ředitele Armstronga bude oddělená společnost pro akcionáře daleko zajímavější, neboť bude výnosnější. Mobilní divize firmy zvýšila v posledních třech čtvrtletích obrat o více než 40 procent také proto, že v květnu koupila firmu Vang uard Cellular Systems. S dvanácti miliony zákazníků by mobilní divize letos měla dosáhnout tržeb ve výši 7,6 miliardy dolarů.

Ve zbylé části koncernu zůstanou aktivity spojené s domácími i zahraničními dálkovými hovory, regionální a místní telekomunikace, kabelové televizní sítě, vysílání a internetové služby.

Slibná budoucnost.

„AT&T si chystá oddělením mobilní divize lepší základnu pro růst, uvedl ředitel Armstrong. Investoři se budou moci rozhodnout pro akcie buď nové firmy, anebo zbývající části AT&T. Vyčlenění mobilní divize podle něj přispěje ke zpřehle dnění. Nová společnost bude mít devadesátiprocentní pokrytí území Spojených států s 250 miliony potenciálních zákazníků.

AT&T Wireless Group bude mít tři priority: hlasové a datové bezdrátové přenosy, fixní bezdrátové přenosy a investice do mezinárodních mobilních telekomunikací a e-commerce. Vytvoření nové firmy ještě musí projít schvalovacími procedurami americké komise pro cenné papíry, což by se mělo obejít bez problémů. Souhlas musejí dát i akcionáři.

Zveřejněním plánu AT&T utichly spekulace o tom, co má AT&T za lubem. Informace o nové specializované firmě přicházejí v době, kdy trh mobilní telefonie prochází dramatickou konsolidací. V Evropě právě jedná největší nizozemská teleko munikační společnost Royal KPN (částečný akcionář Českého Telecomu) a francouzský koncern Vivendi o vytvoření významné evropské mobilní telekomunikační firmy. O partnerství s nimi by měla zájem i americká regionální telefonní spo lečnost BellSouth, která má podíl v německé mobilní skupině E-Plus. Francouzi a Nizozemci se tak snaží, aby nezanikli vedle kolosu, jakým je Vodafone AirTouch. Ten navíc chce nyní převzít německý koncern Mannesmann.

Americká AT&T už vytvořila na poli mobilní telefonie alianci s British Telecommunications, a obě společnosti tak mají dohromady v sedmnácti zemích světa 41 milionů zákazníků. Společně by měly dosahovat obratu deset miliard dolarů. Své tel ekomunikační služby nabízejí zejména nadnárodním společnostem, telefonním operátorům a poskytovatelům připojení na internet.

Hvězdná sestava.

„AT&T Wireless Group se rozjede s nejsilnějším týmem manažerů, který se dá v sektoru najít, pochvaluje si Armstrong. Šéfem AT&T Wireless Group by se měl stát John Zeglis, současný prezident celé AT&T. Dosavadní ředitel mobilní divize Dan Hesse by měl získat post výkonného viceprezidenta.

ebf - tip - debata

Tento tým už v rámci AT&T udělal několik chytrých tahů. Když konkurence šla s telefonními poplatky dolů, AT&T je nejen rychle následovala, ale navíc nabídla balíček služeb, o kterém možná s nadsázkou hovoří jako o „revolučním . Balík pod názvem „AT&T Family Plan umožňuje za jednorázový měsíční poplatek třiceti až padesáti dolarů časově neomezené volání mezi několika mobilními telefony a jednou předem stanovenou pevnou linkou.

Podle analytiků podniká ředitel Armstrong největší a nejodvážnější kroky v historii AT&T a sází často na jednu kartu. Teprve budoucnost ukáže, zda se to vyplatilo, i když vyhlídky jsou příznivé.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).