NEJVÍCE ROSTL OSKAR, NEJVÍC VYDĚLAL EUROTEL. ČEŠTÍ TUZEMŠTÍ PROVOZOVATELÉ MOBILNÍCH SÍTÍ ZAČÍNAJÍ BÝT VZOREM PRO EVROPSKÉ HRÁČE.
Všichni tři operátoři zvyšují zisky
Eurotel patří již řadu let k nejziskovějším operátorům v Evropě. Oskar zase k těm nejlepším, kteří na trh přišli jako třetí hráči. T-Mobile se naopak snaží dohnat jedničku Eurotel. A podle výsledků ze třetího čtvrtletí to má docela dobře našlápnuto. Jak si tedy vedly mobilní operátoři v české kotlině za prvních devět měsíců letošního roku?
SUCHÁ ČÍSLA
Eurotel si stále drží místo jedničky, ale v některých ukazatelích jej již delší dobu předhání konkurence. Jde především o poměrný nárůst nových zákazníků. Teď nově to byly i počty tarifních zákazníků. Většinou poněkud nudné zveřejňování suchých čísel tentokrát trochu rozvířil spor o počty tarifních zákazníků. Eurotel tvrdí, že má 823 323 klienty s tarifním programem, T-Mobile uvádí 814 000 tarifních zákazníků. T-Mobile ale dále tvrdí, že Eurotel si do počtu tarifních zákazníků započítává i klienty své analogové sítě NNT. A tak rozeslal médiím tiskovou zprávu, kde své tvrzení poněkud opravil: “ Trváme na tom, že náš závěr,že TMobile CZ poprvé předstihl Eurotel v počtu GSM tarifních zákazníků, je správný. “ Ve výsledku jde o pouhých pár tisíc klientů, ale operátorům jde o princip. Eurotel si hájí první místo, T-Mobile si právě na něj brousí zuby.
HODNĚ, ALE PODLE OČEKÁVÁNÍ
Eurotel stržil za prvních devět měsíců 5,5 miliardy korun, což je o devět procent více než ve stejném období loni. Tržby mu vzrostly o dvě procenta na 21,6 miliardy korun. Eurotel tak na každém zákazníkovi vydělal v průměru 1376 korun. Takřka neuvěřitelně znějí čísla o provolaných minutách - zákazníci za devět měsíců provolali 3,21 miliardy minut a poslali 1,64 miliardy SMS zpráv. Obrázkové zprávy MMS si v současnosti posílá 88 tisíc klientů Eurotelu. Do konce roku by měl jejich počet překročit sto tisíc. Celkově využívá služby s přidanou hodnotou, jako jsou MMS, wap, přehrávání videa, stahování dat či java hry asi šest set tisíc zákazníků. „V ýsledky ovlivnil pokračující růst v oblasti hlasových služeb a mimořádný nárůst v oblasti mobilních datových služeb a internetu,“ komentoval výsledky generální ředitel Terrence Valeski. Podle analytika Atlantik FT Tomáše Gaťka dopadly výsledky Eurotelu podle očekávání. „Začíná se projevovat trend růstu tržeb díky datům, službám s přidanou hodnotou a přechodem klientů z předplacených služeb.“ Velmi pozitivní je podle něho fakt, že si firma dokázala udržet vysokou provozní efektivitu i ve vysoce konkurenčním prostředí. EBITDA marže, která ukazuje poměr mezi provozním ziskem a tržbami, vzrostla o procentní bod na 52 procent, což vysoce převyšuje západoevropský průměr.
O PĚTINU VÍC
Výrazně zvýšil zisk T-Mobile, a to o více než čtvrtinu. Za devět měsíců vydělal 2,94 miliardy korun. Tržby vzrostly o 14 procent na 17,9 miliardy. Reklamní kampaně, které operátor průběžně nasazoval v průběhu roku, přinesly užitek - T-Mobile se upsalo 182 tisíc zákazníků, čímž se jejich počet vyšplhal na 3,69 milionu. Reklamní podzimní masáž ve stylu „tarifové epidemie“ prý přinese své ovoce až v posledním čtvrtletí.
DRAVÁ ŠTIKA
Padesátiprocentní růst příjmů je vizitka Oskara. Nejmladší operátor do září zvýšil tržby o téměř 47 procent na 7,7 miliardy korun. Hrubý provozní zisk EBITDA se provozovateli sítě Oskar podařilo zvýšit ze 422 milionů loni na 2,04 miliardy Kč. Počet zákazníků meziročně stoupl o čtvrtinu na 1,432 milionu lidí, za prvních devět měsíců pak zhruba o 260 tisíc lidí. Ve třetím čtvrtletí firma získala přes 100 tisíc zákazníků, z toho 49 procent si vybralo některý z tarifů a zbytek sáhl po předplacené Oskartě. Ke konci září tak z každé stovky zákazníků firmy 41 využívalo tarifní plán, zatímco o rok dříve to bylo 29 procent. Tržní podíl firmy se zvýšil o 1,7 procentního bodu na 15,8 procenta.
Výsledky Oskara (mld. Kč)
1-9/2002 1-9/2003
tržby za služby 5,247 7,697
EBITDA 0,422 2,044
provozní zisk (jen za 3.Q) -0,334 0,095
zákazníci (mil.) 1,14 1,43
Výsledky T-Mobile (mld. Kč)
1-9/2003 1-9/2002
tržby 17,900 15,700
tržby ze služeb 17,300 15,200
EBITDA 8,300 7,600
zisk 2,900 2,400
zákazníci (mil.) 3,691 3,283
výnos na zákazníka (Kč) 489 487
Výsledky Eurotelu (mil. Kč)
1-9/2003 1-9/2002
tržby 21597 21220
tržby za služby 20621 20020
EBITDA 11134 10786
čistý zisk 5533 5076
zákazníci (mil.) 4,019 3,679
provolané min. (mil.) 3209 3111
SMS (mil.) 1641 1472