DIGITALIZACE Minulý týden zahájil T-Mobile veřejný testovací provoz digitálního televizního vysílání do mobilních telefonů DVB-H (Digital Video Broadcasting - Handheld).
DIGITALIZACE
V Česku minulý týden začala vysílat digitální televize pro mobilní telefony. Jak tato technologie bude vypadat v praxi a co všechno může přinést běžným uživatelům a firmám?
Minulý týden zahájil T-Mobile veřejný testovací provoz digitálního televizního vysílání do mobilních telefonů DVB-H (Digital Video Broadcasting - Handheld).
V podstatě se jedná o mírně upravený standard pro pozemní digitální vysílání.
Technologie DVB-H samozřejmě primárně přinese televizní vysílání do mobilních telefonů a případně i do jiných zařízení, jako jsou například PDA, přenosné herní konzole, navigační zařízení či automobily.
V současné době na této bázi funguje pouze jediná komerční síť, která je v Itálii.
Průzkumy však ukazují, že o mobilní televizi mají uživatelé zájem. Ti, co ji testovali, ji sledovali v průměru 30 minut denně. V Evropě jsou nejpopulárnější zpravodajství, sport či krátké seriály.
OD ZPRAVODAJSTVÍ PO VIDEOKLIPY
T-Mobile prozatím nabízí zpravodajské kanály ČT24 a Euronews, hudební TV Óčko a speciální program t-music, filmový Filmbox, dětský Jetix, dokumentární National Geographic, Tourist (program agentury CzechTourism) a TOP TV alternující v nočních hodinách s Playboy TV. Celý provoz je rozdělen na základní programovou nabídku a prémiové kanály Jetix, National Geographic a Filmbox, za které se musí platit.
Ostrý provoz může přinést až 40 kanálů, pakliže bude pro DVB-H vyhrazen jeden multiplex. V nabídce by se přitom mohly objevit i programy speciálně určené pro mobilní zařízení. K jednotlivým televizním kanálům je totiž vedle standardního elektronického programového průvodce k dispozici také prostor pro řadu interaktivních služeb: například odkaz na web k aktuálnímu pořadu, možnost získat k němu dodatkové informace, a hlavně také možnost zakoupit si služby související s tímto pořadem -typicky vyzváněcí melodie, loga, tapety, Java hry, MMS a SMS zpravodajství a podobně. Právě tato interaktivita vytváří jistý prostor pro nové modely financování DVB-H stanic, nový trh s reklamou či dokonce speciální podnikové kanály dostupné pouze pro zaměstnance.
VYSÍLÁNÍ BRÁNÍ ZÁKONY
Onen podmiňovací způsob má však, bohužel, své opodstatnění - je jím současný mediální zákon a problémy ohledně udílení licencí. Tyto překážky ostatně také významně zdržují i postup samotné digitalizace vysílání v Česku. V současnosti totiž probíhá zvlášť udílení licencí na možnost technického zajištění (Český telekomunikační úřad) a na obsahové vysílání (Rada pro rozhlasové a televizní vysílání).
Současné spory, stav legislativy a nečinnost některých úřadů tak blokují vypínání analogového vysílání, které je nezbytnou podmínkou pro dodržení mezinárodních smluv. Na komerční provoz mobilní televize si tak budeme muset patrně ještě nejméně rok počkat.