First Data kontroluje zpracování plateb a debetní karty, čímž ohrožuje Visu a MasterCard
V podstatě od okamžiku, kdy byla v roce 1951 vydána první bankovní kreditní karta, ovládaly toto odvětví společnosti Visa USA a MasterCard International. A tím i miliardy dolarů z úroků a poplatků, které každoročně narůstají díky závislosti Američanů na plastových penězích. Diners Club, Discover a American Express se moc těchto dvou obrů nad sférou kreditních karet snažili zlomit – ale dosáhly jen druhořadých úspěchů. Brzy však může být všechno jinak, a to kvůli téměř nezaznamenanému kroku amerického ministerstva spravedlnosti loni v prosinci. Tehdy totiž upustilo od původních námitek a rozhodlo se posvětit sloučení společnosti First Data s memphiskou firmou Concord EFS v hodnotě 6,8 miliardy dolarů.
**Jde jen o poplatky. **
Ačkoli fúze mezi dvěma vlastně nenápadnými zpracovateli plateb zůstala mimo bankovní kruhy téměř bez povšimnutí, finanční odborníci se domnívají, že společnost First Data nyní může zasáhnout i tam, kam ostatní konkurenti nemohli. Vlastní totiž rozsáhlé sítě pro realizaci elektronických plateb, a tím i vydatný zdroj poplatků, jímž ostatní konkurenti MasterCardu a Visy nikdy nedisponovali. Po fúzi bude First Data zpracovávat více než 37 procent všech transakcí prováděných s kreditními kartami a 82 procent všech telegrafických převodů prostřednictvím přidružené společnosti Western Union. Navíc díky přímé kontrole 70 milionů debetních a bankomatových karet vydaných bankami, jež používají síť Star společnosti Concord, bude ovládat téměř polovinu prosperujícího odvětví debetních karet. Ty by v počtu transakcí mohly letos předstihnout karty kreditní.
V krátkodobém výhledu fúze zvýší příjmy společnosti First Data v objemu 7,6 miliardy dolarů o další o dvě miliardy – zejména díky poplatkům obchodníků za použití sítě, jejímž prostřednictvím zákazníci platí kreditní nebo debetní kartou. Co je však zřejmě důležitější, analytici tvrdí, že fúze postaví denverskou společnost do role alternativy pro obchodníky a banky. Ti se už dlouho rozčilují nad nevýhodnými podmínkami a vysokými poplatky, které jim Visa a MasterCard zejména při debetních transakcích diktují. Společnost Wal-Mart Stores nedávno vydala prohlášení, že od února už nebude přijímat debetní karty MasterCard, u nichž se totožnost zákazníka ověřuje podpisem. Místo toho bude zákazníky tlačit ke kartám používajícím PIN – což je trh, jemuž dominuje Concord. Další obchody by mohly následovat. “Domnívám se, že čím dál více obchodníků bude své zákazníky přesvědčovat, aby z bezpečnostních důvodů používali kreditní karty vyžadující ověření kódem PIN,” říká Steve Knopik, prezident společnosti Beall, řetězce 479 obchodních domů se sídlem v Bradentonu na Floridě.
Perspektivní nováček.
Finanční experti očekávají, že First Data časem podnikne další krok a nabídne bankám vlastní kreditní karty. Takové karty ponesou logo vydavatele i banky, jak to dnes dělají Visa a MasterCard, ale First Data by bankám mohla poskytnout větší podíl z každého transakčního poplatku, než jaký nyní dostávají od obou gigantů. Banky naopak zřejmě zkusí přilákat zákazníky k novým kartám pomocí nižších poplatků nebo úrokových sazeb. „Fúze udělala z First Data těžkou váhu platebního trhu,“ tvrdí Avivah Litanová, ředitelka výzkumu finančních služeb společnosti Gartner, zabývající se průzkumem trhu. “Banky a obchodníci by tak mohli obejít Visu i MasterCard a získat víc peněz pro sebe.”
Představitelé společnosti First Data odmítají spekulace o přímém útoku na oba obry, ochotně však souhlasí s tím, že prudký růst debetních karet mění pravidla hry. Jejich firma je průkopníkem v zavádění nových technologií, jako jsou biometrické karty, které pro zabezpečení používají otisky palce, takže manažeři věří, že získají větší kus koláče. “Nastává doba přelomových změn,” dodává prezident služeb pro obchodníky Scott Betts z First Data.
Zástupci společnosti MasterCard se odmítli vyjádřit, ale představitelé Visy jsou si jisti, že obchodníci a banky budou jen těžko překonávat oblíbenost karet Visa u zákazníků a jejich rozšířenost takřka na všech kontinentech. “Zajišťujeme platby po celém světě a máme silnou značku, které zákazníci věří a která usnadňuje zavádění nových produktů,” tvrdí Albert Coscia, hlavní viceprezident Visy.
First Data by musela vynaložit velké množství času a peněz, aby dosáhla srovnatelných výsledků. Nicméně pokud se příkladu Wal-Martu chopí další obchodníci, Visa a MasterCard zjistí, že v této karetní hře rozdává nový, ale velmi protřelý hráč.
Těžká váha v platbách
Fúze společností First Data a Concord EFS z firmy vytvořila jedničku ve sféře finančních transakcí. Zde jsou její tržní podíly:
- Telegrafické převody - 82 procent
- Debetní karty - 46 procent
- Kreditní karty - 37 procent
- Transakce v bankomatech - 40 procent
Pramen: Nilson Report
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jana Fantová, www.LangPal.com