Seznamte se s nejvlivnějšími lidmi sportovního byznysu
TIGER WOODS
Rodger O. Crockett
Zatímco je odstaven od golfu, připravuje velké projekty, například nové hřiště v Dubaji
Tiger Woods se přitoulal k našemu rozhovoru v newyorském W Hotelu oblečený v jeansech a bílém tričku. Na nohou měl tenisky Nike a na očích obrovské sluneční brýle. Jelikož se zotavuje z operace kolene, je Woods mimo turnajový kolotoč a tráví více času obchodními záležitostmi. I během úřadování ve své kanceláři v Orlandu je to však obyčejně oblečený týpek. „Můj táta říkával,“ vypráví mi Tiger, „že když si natáhneš sako a kravatu, nemá to vliv na tvou inteligenci.“
Jsem v pokušení si strhnout kravatu z krku. Ale zarazil jsem se a odolal vlivu celebrity, která okouzlila mnohé. Woodsovo módní golfové oblečení učinilo z Nike světovou jedničku, co se týče golfového vybavení, s výnosy více než 300 milionů dolarů. Zatímco Woods rehabilituje po operaci kolena - fanoušci vzpomínají, jak si v červnu protrpěl cestu k vítězství na US Open -, mohla by firma Nike kvůli golfistově absenci přijít podle expertů o více než 70 milionů dolarů. Potí se také vedení automobilky Buick. Od té doby, co se Woods poprvé objevil v roce 2000 v jejich reklamě, prodej aut ve skupině lidí do čtyřiceti let stále roste. Bylo to právě Tigerovo spojení s fanoušky, jež stálo za růstem výdělků hráčů PGA Tour od roku 1998 o 200 procent na odhadovaných 374,5 milionu dolarů.
Proto není velkým překvapením, že porota sportovních expertů letos zvolila Tigera Woodse jedničkou při sestavování již druhého žebříčku stovky nejvlivnějších lidí ve sportovním byznysu časopisu BusinessWeek. „Tiger je takovou vlivnou mezinárodní postavou,“ říká Sean McManus, prezident CBS News and Sports. „Ve světě není dvou tří lidí, slavnějších než Tiger.“
Dvaatřicetiletý Woods je přitom v soukromí docela plachý člověk, jak naznačuje i jeho skromný pohyb zaťatou pěstí, když se raduje na hřišti. Tento muž přitom dostane jenom letos 90 milionů dolarů od sponzorů a během své dvanáctileté kariéry si přišel v reklamě na více než 750 milionů dolarů. K tomu připočtěme více než 82 milionů dolarů za 65 titulů, jež získal v PGA Tour. Samo sebou, že Woods vlastní jachtu a přímo gargantuovskou usedlost. Ale kromě snubního prstenu a hodinek se na něm nic neblyští. Lidé z reklamy říkají, že je snadné s ním pracovat a že nikdy netlačí na to, aby se s ním na PGA Tour nějak speciálně zacházelo. „Nikdy neřekl: ´rozhodně to bude tak a tak´,“ říká komisař PGA Tour Timothy W. Finchem.
Ale nenechme se zmást: Woods rozhoduje. Od té doby, co se objevila jednoduchá hra Pong od Atari, se Tiger označuje za „hráče“. Celé hodiny strávil s programátory v Electronic Arts (EA) vysvětlováním, jak se míč po úderu holí kutálí. Takže virtuální greeny ve Woodsově herní sérii PGA Tour vypadají jako skutečné. „Je to naprostý perfekcionista,“ říká Peter Moore, prezident EA Sports.
V současnosti se Woods vrhá do nového projektu. Do New Yorku přijel hned po golfovém turnaji Al Ruwaya, který se hrál na sedmikilometrovém hřišti na 72 par v Dubaji. Šlo o první hříště, které sám navrhl. Během tří hodin, jež Woods strávil procházkou po hřišti, nabídl mnohá zlepšení, říká Bryon C. Bell, prezident společnosti Tiger Woods Design. Jen výjimečně ale žádal změny typu: pískový bunker u čtvrté jamky přemístit z levé strany vůči dráze odpalu napravo kvůli lepší rovnováze.
Po téměř třiceti minutách, co jsme si s Woodsem povídali, jsem dostal pokyn od jeho agenta, že náš vyhrazený čas je téměř u konce. Tiger měl další povinnosti, včetně nahrávání rozhovoru pro pořad Late Night s Conanem O’Brienem, setkání se šéfy EA Sports a ten večer i setkání s olympijským plavcem Michaelem Phelpsem. Woods neměl čas vrátit se do prezidentského apartmá W Hotelu, aby se převlékl. Nevadí. Na místě vyměnil jeansy a tričko za černý oblek, samosebou bez kravaty. Jak se převlékal, zeptal jsem se ho na zraněné koleno. „Lepší se to,“ řekl. „Zkusím hejbnout zadkem a vrátím se.“
VLÁDCE SVĚTOVÉHO POHÁRU
Jack Ewing
Před Josephem Blatterem, bosem fotbalové FIFA, by státy udělaly cokoli, snad kromě padnutí na kolena
John McBeth, bývalý prezident skotské fotbalové asociace, už ví, co se stane, když nadzdvihnete fotbalového majordoma Josepha Blattera. McBethovy potíže začaly minulý rok, když ho skotské noviny citovaly, že nazval prezidenta FIFA „choulostivým zákazníkem.“ Dokonce ještě dříve, než se to McBeth dozvěděl, už jej Blatterovi poradci vlekli před etickou komisi FIFA. Za vyjádření v témže rozhovoru, že někteří afričtí a karibští fotbaloví představitelé nebyli čestní, jej obvinili z rasismu. McBeth protestoval, že jeho komentář byl vytržen z kontextu, ale nikdo mu nepřispěchal na pomoc. Byl donucen vzdát se místa v mocném výkonném výboru FIFA.
Od té doby, co byl Blatter v roce 1998 zvolen po 23 letech práce na nižších pozicích prezidentem FIFA, byl pravidelně obviňován ze špatného vedení a z korupce. Vrácením úderu a obratným rozdělováním peněz se vždy ubránil každému vyzyvateli. Dnes stojí 72letý rodilý Švýcar pevně ve své pozici šéfa největšího světového sportovního sdružení. FIFA se pyšní 208 členskými státy, což je počet, který o šestnáct převyšuje členy OSN, a organizuje fotbalové mistrovství světa, jedinou sportovní událost, která je stejně populární jako olympijské hry.
To činí z Blattera obletovaného muže. Říká se mu Sepp a ve své kanceláři v ústředí FIFA na okraji Zurichu má stěnu plnou ocenění a čestných doktorátů. Cestuje-li, pyšní se: „Přijímají mě jako hlavu státu.“
Blatterova odzbrojující přívětivost je jedním z důvodů jeho přežívání. Mluví anglicky s rytmickým švýcarsko-německým přízvukem, předvádí téměř dětskou radost nad upomínkovými předměty, jež zdobí jeho kancelář. Nechybí mezi nimi například vnuččiny fotbalové boty.
Aniž by připustil, že udělal něco špatně, zdá se, že Blatter se z chyb poučil. FIFA přišla v roce 2001 odhadem o 40 milionů dolarů, když švýcarská agentura ISL, která prodávala televizní práva na mistrovství světa, ohlásila bankrot těsně předtím, než převedla peníze vybrané od vysílacích stanic. „To byl zlomový moment, který ho změnil a donutil přivést nové lidi,“ říká bývalý výkonný šéf Adidasu Robert L. Louis-Dreyfus, jehož holding zahrnuje i firmu poskytující FIFA marketingové služby. „ Nyní,“ říká Louis-Dreyfus, který zároveň vlastní francouzský fotbalový klub Oplympique Marseilles, „ je FIFA vedená zcela profesionálně.“
Peníze by mohly být klíčem k Blatterově moci. Minulý rok FIFA inkasovala 882 milionů dolarů za prodej televizních vysílacích práv a od sponzorů, například od Coca-Coly, Sony či Adidasu. Blatter pak rozdělil 154 milionů dolarů členským zemím na takové projekty, jako jsou nové fotbalové hřiště v Uzbekistánu a umělý povrch stadionu ve Rwandě. Tyto výdaje mu zajišťují loajální většinu v rozhodovacím systému FIFA, kde jedna země má při hlasování jeden hlas.
Kromě několika kritických novinových zpráv se na adresu Blattera objevilo jen jedno sotva slyšitelné zašeptání v roce 2006. Tehdy federální soudce v New Yorku shledal, že Blatterův podřízený se tajně pokusil dojednat sponzorskou smlouvu s Visa, což poškozovalo dlouhodobého sponzora MasterCard. FIFA zaplatila firmě MasterCard 90 milionů dolarů, aby se případ vyřešil. „Blatter má ten nejklidnější volební obvod, v jaký by politici mohli jen doufat,“ říká Andrew Jennings, britský novinář a autor knihy „Foul! The Secret world of FIFA: Bribes, Vote Rigging and Ticket Scandals“ (Faul! Tajný svět FIFA: Úplatky, nakoupené hlasy a skandály s lístky).
V těchto dnech Blatter přenechává většinu každodenní práce svým zaměstnancům, takže se může soustředit na mistrovství světa 2010, které se má poprvé konat na africkém kontinentu, v Jižní Africe. Také si pohrává s vedením kampaně pro znovuzvolení v roce 2011, kdy bude u konce jeho pětiletý mandát. Dokonce i kritikové říkají, že by mohl vyhrát, dokud fotbal přitahuje obrovské davy a zadavatele reklamy, kteří štědře utrácejí. „Většina lidí prostě chce vidět hru,“ říká McBeth. „Moc si v zákulisí pohrává s tučnými zisky – ale fanouškové o tom nechtějí vědět.“
Popisek s. 48: Bojovný Blatter odvrátil mnohá nařčení ze špatného vedení
ZNALKYNĚ NASCARU UHÁNÍ PO VLASTNÍ DRÁZE
Dean Foust
Lesa Franceová Kennedyová kmitá v automobilové závodní říši a vyhýbá se překážkám v ostrých zatáčkách
Lesa Franceová Kennedyová sice patří do „první rodiny Nascaru“, není však jednou z těch, kteří vás zahrnou příběhy o největších závodních střetech automobilů, fotografiemi finišů a pěstními souboji. Nezažila totiž žádných z oněch legendárních okamžiků v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. Od čtrnácti let Lesa trávila většinu času během závodních víkendů v pokladně na lístky, vybíráním vstupních poplatků a nasloucháním nespokojeným zákazníkům. „Slyšela jsem všechno,“ vzpomíná. Nyní je 47letá Kennedyová místopředsedkyní a prezidentkou společnosti International Speedway v Daytona Beach na Floridě, která vlastní akcie závodních tratí. Tuto sportovní organizaci stejně jako Nascar ovládá rodina Franceových. Bratr Brian nastoupil po zesnulém otci Lesy, Billovi Franceovi mladšímu, do funkce generálního ředitele Nascaru v roce 2003.
Okénko pro stížnosti není stejně dobrým místem pro popovídání si jako u koktejlu, například o scéně na dráze, při níž si Cale Yarborough a Donnie Alison uštědřovali jednu ránu za druhou na trávě uvnitř oválu poté, co se v roce 1979 srazili na Daytona 500. Zkušenost z pokladny však umožnila Kennedyové dobře porozumět tomu, co fanoušky na Nascaru nadzdvihne. A pomáhá to také vysvětlit, proč znalci automobilových závodů považují Lesu za pravého člověka v jejich pozadí.
Kennedyová nyní potřebuje všechny své zkušenosti. Snadný růst Nascaru se vytratil a ekonomické problémy nekompromisně doléhají na sportovní podniky pro nižší třídy. Od roku 2003, kdy Kennedyová byla jmenovaná prezidentkou International Speedway, klesl zisk společnosti o osmnáct procent, na 86,2 milionu dolarů. A také výnos poklesl o 49 procent, na 816,6 milionů dolarů. „Mnoho investorů se právě nyní domnívá, že příležitosti jsou všude jinde lepší než v prostředí automobilových sportů,“ říká analytik Timothy Conder z Wachovia Capital Markets v St. Louis.
Kennedyová má plán, jak zvýšit příjmy. V polovině devadesátých let pochopila, co dnes Daytona 500 Experience znamená - 4600 metrů čtverečních zábavy ve stylu Walt Disney. Komplex je navržen tak, aby přitáhl běžné motoristické fanoušky a nabídl i něco navíc: kino IMAX, závodní simulátory nebo projížďku po trati se zkušebním jezdcem. „Myslím, že stále máme prostor k přilákání nových fanoušků. Budeme však muset oslovit mnohem širší základnu,“ říká. Letos v květnu zahájila výstavbu hotelu a prodejního komplexu za 437 milionů dolarů, který areál Experience doplňuje. Měl by lákat lidí po celých 50 týdnů, kdy se závodní trať nepoužívá.
Mezitím se Kennedyová v Kansasu snaží uskutečnit projekt druhého Nascaru na dráze Kansas Speedway. Stát Kansas však musí povolit vybudování hotelu s casinem za 700 milionů dolarů u závodní trati. Poté by mohla vybudovat obdobné komplexy u většiny závodních tratí International Speedways, kterých je celkem jedenáct. Připouští však, že by mohla počkat, dokud se ekonomika nevzpamatuje. „Prošli jsme si těmito cykly už v minulosti,“ říká, „a vždycky jsme se z toho dostali.“
V těchto dnech tráví Kennedyová, jejíž manžel Bruce zahynul loni při letecké nehodě, více času na hlavních tribunách. Většinou sleduje svého syna Bena, který závodí v sobotu v noci v sérii Nascaru. „Jsem nervózní, když se na něho dívám, protože jsem jeho máma,“ říká. „A jsem také soutěživá máma.“
Popisek s. 50: Znalci automobilových závodů považují Kennedyovou za pravého člověka v pozadí Nascaru
ZMĚNA DÁVÁ YAHOO! MNOHO ŠANCÍ
Robert D. Hof
Bývalý novinář Dave Morgan proměnil webový portál na jednu z nejlepších internetových sportovních stránek
Přestože letos v létě Yahoo! nemělo právo přenášet přenosy z letních olympijských her, podařil se mu v Pekingu výkon hodný medaile. Díky zprávám zaměstnanců a komentářům patnácti lidí, kteří v Pekingu olympiádu sledovali - včetně bývalých olympijských vítězek Dominique Dawesové a Janet Evansové - překonala webová olympijská stránka Yahoo! Sports oficiálního internetového provozovatele NBC. Zatímco nový provozovatel přilákal za tři týdny konání her 31,8 milionu návštěvníků, stránku NBC, Olympics.com, si otevřelo jen 22,9 milionu, uvádí comScore Media Metrix.
To poskytlo šéfredaktorovi Yahoo! Sports Davu Morganovi záminku zapálit si jeden ze svých značkových doutníků. Před dvěma lety měl bývalý dlouholetý novinář a redaktor deníku Los Angeles Times potíže získat pouhou akreditaci pro svého jediného redaktora, kterého chtěl poslat na Zimní olympijské hry v italském Turíně. Od té doby Morgan vybudoval tým o 50 lidech, který mezi konkurujícími si internetovými portály jako jeden z mála dobře funguje. „Nikdo nebral Yahoo! Sports vážně, dokud v něm nezačal pracovat Dave,“ říká Rick Jaffe, Morganův bývalý šéf v New York Times a nyní viceprezident občas konkurenční Fox Sports Net.
Nebyly to však olympijské hry, které vynesly stránku do popředí. Yahoo! Sports byl jedničkou již v červenci s počtem návštěvníků 21,9 milionu, čímž překonal dvojku ESPN s devatenácti miliony. Yahoo! nechce zveřejnit údaje o svém sportovnímu oddělení, ale nárokuje si velký podíl na letošním odhadovaném výnosu 1,7 miliardy dolarů pro americké sportovní stránky. Na růstu návštěvníků o 35 procent od poloviny roku 2007 se rovněž podílela smlouva Yahoo! Sports s baseballovou ligou Major League Baseball. Ta umožňuje přenášet zápasy a vytváří exkluzivní spojení s firmou Turner Broadcasting, která dodává Yahoo! zprávy o NBA a Nascaru a prodává reklamu na těchto stránkách.
Nástup do Yahoo! znamenal pro 44letého Morgana (44) prudkou změnu. Středoškolský hráč basketbalu začal novinářskou kariéru psaním o školních sportech pro noviny v sanfranciském zálivu. Morgan říká, že na začátku roku 2006, po 21 letech kariéry v Los Angeles Times, nastal nejlepší čas vydat se na internet. „Nikdy jsem neměl pocit, že tradiční (mediální) instituce jsou tím správným místem,“ říká. „Yahoo! začíná být stále zavedenější coby vyhledávaná mediální stránka.“
Morgan pracuje z kanceláře v Santa Monice a ve sportovním byznysu není známý. Na olympiádě si jedna osoba spletla Morgana, který nosí dozadu sčesané stříbrné vlasy, s Jonem Stewartem, moderátorem The Daily Show. Morgan se označuje za workoholika a kvůli své zálibě pracovat z domova si vysloužil přezdívku WFH (work from home). Morgan také tráví čas trénováním baseballového a softbalového týmu svých dětí, dvanáctiletého syna a desetileté dcery.
Morgan je však dosud trochu svázaný - na rozdíl od ESPN, NBC, Fox a dalších stránek, Yahoo! nevlastní žádná další média, jimiž by mohl uplatňovat vliv. „Je to obrovská nevýhoda,“ připouští Jimmy Pirato, viceprezident a generální manažer Yahoo! Sports & Entertainment. Proto Yahoo! podporuje společenství svých fanoušků, které vytváří obsah stránky prostřednictvím smyšlených sportovních lig a onlinových diskusí, aniž by za to musel cokoli zaplatit. Známí komentátoři a živé přenosy zvyšují provoz na stránce, je to však armáda stoupenců Yahoo!, která rozhoduje.
Popisek s. 59:
Morgan nastoupil v roce 2006 a návštěvnost od poloviny roku 2007 narostla o 35 procent
MOCNÁ STOVKA
Nejvlivnější lidé sportu od golfu přes skateboarding po …
01 Tiger Woods, golfista
Jeho nepřítomnost v PGA Tour v letošním roce otevřela světu oči; nyní je vidět, jak je Tiger skutečně mocný.
02 Roger Goodell, komisař, NFL
Pod jeho vládou si profesionální americký fotbal udržuje pověst nejpopulárnější a nejvíce ziskové sportovní ligy Ameriky.
03 David Stern, komisař, NBA
Je ve funkci 23 let. Stern rozšířil vliv ligy do Evropy a do Asie, ale skandál se sázejícím rozhodčím v NBA si vyžádal jistou očistu pověsti.
04 George Bodenheimer, prezident, ESPN
Snaží se vyleštit již vybledlou značku. Bodenheimer dělá vše pro to, aby uspěl se snahou získat vysílací práva z olympiád v letech 2014 a 2016.
05 Dick Ebersol, předseda, NBC Sports
Sledovanost v prime timu během olympiády v Pekingu překonala tu z Atén před čtyřmi lety a příznivci oblehli webovou stránku NBC, kde sledovali streamované video.
06 Phil Knight, předseda, Nike
Spoluzakladatel Nike dohlíží na nejlepší sportovní obuv a oblečení na planetě. To snad říká dost.
07 Allan „Bud“ Selig, komisař, MLB
Baseball se nakonec zbavil skandálu se steroidy, takže Seligovou příští výzvou je otestovat použití televizního záznamu během hry.
08 Brian France, předseda a CEO, Nascar
I přes vzpomínku na špatné pneumatiky a chybné kontroly Nascar stále přitahuje příznivce, kteří jsou v tomto sportu nejvíce loajální
09 Michael Jordan, basketbalová legenda, menšinový vlastník, Charlote Bobcats
Pět let po ukončení kariéry si Jordan udržuje pozici hvězdy, která se rozšířila i mimo koše.
10 Sean McManus, prezident, CBS News and Sports
McManus řídí univerzitní basketbalové finále NCAA, fotbalovou NFL, tenisové US Open a mnoho golfových záležitostí a přitom dohlíží na CBS News.
11 David Hill, předseda a CEO, Fox Sports
Duchovní otec Fox Sports se minulý rok vrátil na plný úvazek poté, co oživil programy DirecTV.
12 Rupert Murdoch, předseda a CEO, News Corporation
Nemusí rozumět fotbalu, ale mediální magnát ví, že sport prodává, ať je to NFL na stanici Fox nebo kriket v Indii přes jeho joint-venture ESPN Star.
13 Myles Brand, prezident, NCAA
Brand zavedl drsné pokuty pro sportovce, kteří neplní akademické standardy.
14 Tony Ponturo, viceprezident, globální média a sportovní marketing, Anheuser-Busch
Tento muž dohlíží na největší reklamní rozpočet ve světě sportu, aby viděl, kolik noví vlastníci pivovaru budou utrácet.
15 Lance Armstrong, sedminásobný vítěz Tour de France
Armstrong pokračuje ve svém křížovém tažení proti rakovině a je zpět na kole. Cílem je osmý žlutý trikot v ročník 2009.
16 Theodore Forstmann, předseda a CEO, IMG
Vytvořil žhavou a novou ligu kriketu v Indii a podepsal dvacetiletou smlouvu s CCTV na rozvoj sportu v Číně.
17 LeBron James, basketbalista, Cleveland Cavaliers
Velký rok pro krále Jamese: na obálce časopisu Vogue a zlatá olympijská medaile. Přesto stále touží po titulu z NBA.
18 Donald Fehr, výkonný ředitel, Major League Baseball Players Assn.
De facto odborový boss v baseballové branži toho měl v uplynulém roce hodně, včetně Mitchelovy zprávy kvůli steroidům.
19 rodina Sternbrennerů, hlavní vlastníci, New York Yankees
S patriarchou Georgem, který se drží mimo zraky veřejnosti, synové Hank a Hal uvedou ranaře z Bronxu na nový Yankee Stadium v roce 2009.
20 John Henry, vlastník, Boston Red Sox, spoluvlastník, Roush Fenway Racing
Velká část bostonské sportovní renesance souvisí s baseballovým klubem Red Sox, který se pokouší o třetí titul ve Světové sérii pod vlastnictvím Henryho.
21 Gary Bettman, komisař, NHL
Se skupinou marketingově dobře prodejných mladých hráčů má Bettman šanci přivést hokej zpět do popředí zájmu.
22 Philip Anschutz, zakladatel, Anschutz Entertainment Group, spoluvlastník Los Angeles Kings
Denverský miliardář vlastní pět fotbalových týmů a šest hokejových klubů, aby naplnil 30 arén, které AEG vlastní nebo řídí.
23 Tim Leiweke, CEO, Anschultz Entertainment Group
Poté, co přivedl Davida Beckhama do Los Angeles Galaxy, je jeho hlavním úkolem přeměna L.A. v komplex sportu a zábavy v hodnotě 2,5 miliardy dolarů.
24 Robert Kraft, vlastník, New England Patriots
Co více zlomí srdce než ztráta Super Bowlu po skvělé sezoně? Možná letošní ztráta quarterbacka Toma Bradyho.
25 Brian Roberts, předseda a CEO, Comcast
Supersoutěživý hráč squashe nedávno vyhrál bitvu s fotbalovou NFL a Big Ten a může vysílat přenosy na svém kabelové síti.
26 Jerry Jones, vlastník a generální manažer, Dallas Cowboys
Jeho nový stadion za miliardu dolarů bude hotový v roce 2009 a bude hostit Super Bowl XLV v roce 2011.
27 Tim Finchem, komisař, PGA Tour
Systém play-off na PGA Tour zvítězil, ale Finchem nepochybně potřebuje Tigera zpět v plné formě.
28 Kobe Bryant, basketbalista, Los Angeles Lakers
Jeho výlet do Pekingu za zlatou medailí z olympiády upevnil Bryantův status nejužitečnějšího hráče NBA a mezinárodní ikony.
29 Peyton Manning, hráč amerického fotbalu, Indianapolis Colts
Mladší bratr Eli mu možná vloni uzmul slávu vítězstvím v Super Bowlu, ale Peyton je napřed v reklamních smlouvách; podepsal s firmami Sprint, MasterCard a Gatorade.
30 John Skipper, výkonný viceprezident, ESPN
Nitky jeho smluv za posledních několik let vedou k právům streamovat na internetu zápasy baseballové MLB, vysílat v televizi Southeast Conference středoškolských sportů, tenisové US Open a golfové Masters.
31 Mark Parker, prezident a CEO, Nike
Olympiáda byla pro Parkera požehnáním, neboť 22 z 28 čínských sportovních federací a většina mužského basketbalového týmu USA nosí oblečení se značkou Nike.
32 Ed Goren, prezident, Fox Sports
Sedmatřicetinásobný držitel Emmy vede stanici Fox dále do digitálního věku nabídkou všech zápasů baseballové MLB ve vysokém rozlišení HD.
33 Malcolm Glazer, vlastník, Manchester United a Tampa Bay Buccaneers
Manchester United vyhrál v minulé sezoně titul v Premier i Champions League, ale největší Glazerovou trefou je udržení superstar Cristiana Ronalda v týmu United.
34 Tom Brady, hráč amerického fotbalu, New England Patriots
Odstavený letošním zraněním, věnoval se marketingu a ohrožoval prvenství Peytona Manninga, reklamního krále fotbalové NFL.
35 Jeff Urban, senior viceprezident, sportovní marketing, Gatorade
Jeho produktem je oficiální sportovní nápoj pro všechny čtyři hlavní sporty v Americe a pro fotbalisty v Evropě a v USA.
36 Paul Allen, vlastník, Seattle Seahawks, Portland Trail Blazers
Miliardář a spoluzakladatel Microsoftu neskóroval ve sportech navzdory vrhání balíků peněz do hráčů.
37 Scott Boras, prezident, Scott Boras Corp.
Baseballový superagent se bude po sezóně pokoušet prodat ranaře Marka Teixeiru a Mannyho Ramireze.
38 Dale Earnhardt jun., jezdec Nascaru
Jeho přechod do týmu Hedrick Motosports se zdá být tím, co potřeboval, když se „Little E“ vrátil v roce 2008 na vítěznou vlnu.
39 Peter Ueberroth, předseda, Olympijský výbor USA
Kdysi byl hráčem vodního póla, ale nikdy nezasáhl do olympijských her jako sportovec; přináší však olympijské zlato.
40 Chase Carey, CEO a prezident, DirecTV
Kdysi satelitní televizní společnost bývalého hráče rugby je úspěšná nabízením exkluzivních sportovních kanálů.
41 Rick Dudley, prezident a CEO, Octagon
Jeho agenturní soupiska klientů stále roste a zahrnuje hvězdy jako John Elway, Chris Paul a nějaký plavec jménem Phelps.
42 Michael Phelps, plavec
Jeho osm zlatých medailí z pekingské olympiády a 14 světových rekordů zaručují, že zažije sezonu pro reklamu nejvyhledávanější sportovní celebrity.
43 George Pyne, prezident, IMG Sports & Entertainment
Klíčový zástupce šéfa IMG Teda Forstmanna krouží kolem zeměkoule a podepisuje se sportovci sponzorské a licenční smlouvy.
44 Mark Cuban, vlastník, Dallas Mavericks, HDNet
Podpora od Davida Sterna a Johna Henryho nepochybně pomůže šancím technologického miliardáře přidat ke svému impériu baseballový klub Chicago Cubs.
45 Alex Rodriguez, baseballista, New York Yankees
Aktuálně nejužitečnější hráč baseballové Americam League se objevoval ve zprávách v poslední době často, ale nikoliv nutně kvůli hře v poli.
46 Casey Wasserman, CEO, Wassermann Media Group, vlastník a CEO Los Angeles Avengers
Odnož hollywoodské agentury reprezentuje basketbalový Dream Team, včetně fotbalistky Mii Hammové, 20 pekingských olympijských sportovců a sedmi z patnácti nejlepších NBA nadějí.
47 Jack Nicklaus, legenda PGA, partner Nicklaus Design, vlastník Nicklaus Golf Equipment
Golfový Golden Bear navrhl více než 200 golfových hřišť a navíc je autorem dvou knih z roku 2007.
48 Mark Ford, prezident, Sports Illustrated Group
Testuje čerstvé vody pro největší sporty každý týden, když nabízí v aukcích reklamní prostor online v naději, že získá nové globální zadavatele reklamy.
49 Bob DuPuy, prezident a COO, MLB
V současnosti pracuje na plánu ukončení restrikcí pro místní televizní stanice vysílat baseballové zápasy.
50 Danica Patricková, jezdkyně Indy Racing League
První žena, která zvítězila v závodě IndyCar a vzbudila cvrkot okolo této závodní kategorie.
51 Derek Jeter, hráč amerického fotbalu, New York Yankees
Kapitán týmu a reklamní vůdce vede klub z American League na jeho nový stadion za 1,3 miliardy dolarů, který bude hotový v příštím roce.
52 Sidney Crosby, hokejista, Pittsburgh Penguins
V pouhých 21 letech a po třech letech profesionála je „Sid the Kid“ jedním z nejlepších hokejových hráčů a nejvíce zhodnotitelným sportovcem.
53 Adam Silver, zástupce komisaře a COO, NBA
Je považován za hlavního kandidáta, který by jednoho dne mohl nahradit Sterna, pokračuje v prosazování NBA do nových médií.
54 John Madden, komentátor NFL, ikona videoher
Letos zaznamenáme Maddenův třicátý rok v komentátorské kabině a 20 let od uvedení videohry s jeho jménem.
55 David Levy, prezident, Turner Broadcasting Sales a Turner Sports
Turner Sports rychle expanduje, od pokrytí basketbalové NBA na TNT a baseballových zápasů MLB na TBS po sportovní webové stránky.
56 Andre Agassi, tenisová legenda
Jeden z nejlépe v reklamě prodávaných tenisových hráčů všech dob; Agassi nyní využívá svou slávu a bohatství hlavně ve filantropii.
57 Tony Hawk, skateboardista, ikona videoher
Po uvedení extrémních sportů do hlavního proudu je Hawk hvězdou mezi hráči.
58 Earvin „Magic“ Johnson, člen Síně slávy NBA, předseda a CEO Magic Johnson Enterprises
Jeho firma vlastní kinosály, prodejny rychlého občerstvení a kluby zdraví v okolí center měst.
59 John Riccitiello, CEO, Electronic Arts
Společnost na videohry je přeborníkem ve sportech díky takovým produktům, jako jsou Madden NFL a NBA Live.
60 Jerry Colangelo, předseda a CEO Phoenix Suns, národní ředitel, Americká basketbalová asociace
Muž odpovědný za utvoření amerického „Redeem Teamu“, který rozdrtil všechny soupeře na pekingských hrách.
61 Dana White, prezident, Ultimate Fighting Championship
Vedená společností UFC, smíšená bojová umění odstrkují box stranou a jsou největším lákadlem fanoušků bojových sportů.
62 Gene Orza, COO, Major League Baseball Players Assn.
Významný hráč ve vyjednávání o baseballové kolektivní smlouvě v posledních dvou desetiletích.
63 Don Gaber, komisař, MLS, CEO v Soccer United Marketing
Fotbalová liga se čtrnácti kluby má v plánu přidat do roku 2011 další čtyři týmy.
64 Jim Nash, generální ředitel, sportovní poradce, Bank of America
Pomohl velké bance dát se dohromady s „Velkou čtyřkou“ amerických sportů: NBA, NFL, NHL a MLB.
65 Wayne Gretzky, hokejová legenda, částečný vlastník a hlavní kouč týmu Phoenix Coyotes
Bývalá hvězda Edmonton Oilers a Los Angeles Kings zeširoka těží z let, kdy byl přezdíván „The Great One“.
66 Ross Greenberg, prezident, HBO Sports
HBO je domovem několika z nejrespektovanějších pořadů o sportu, jakými jsou Costas Now a Real Sports with Bryant Gumbel.
67 Mike Ilitch, vlastník, Detroit Red Wings, Detroit Tigers
Zakladatel podniku Little Caesar‘s Pizza stále s Red Wings oslavuje první Stanley Cup ze sezony 2001-2002.
68 Jack Roush, CEO a spoluvlastník Roush Fenway Racing
Úspěch jeho týmu v sérii Nascar v této sezóně stojí na jezdci Carlu Edwardsovi.
69 Jeff Pash, výkonný viceprezident a generální rada, NFL
Tento právník je exekutivcem číslem dvě v lize číslo jedna.
70 Tom Cordon, agent NFL, CAA
Mezi jeho klienty patří i superstar LaDanian Tomlinson a bratři Manningovi - Eli a Peyton.
71 Mike Helton, prezident, Nascar
Jako spojnice mezi jezdci a vlastníky týmů v sérii Nascar řeší rodák z Virginie všechny problémy spojené se závody.
72 John Walsh, senior viceprezident a šéfredaktor, ESPN
Poradce generálního manažera ESPN Johna Skippera pomohl kabelové síti a jejímu Webu k dominanci ve sportovním zpravodajství.
73 David Berson, výkonný viceprezident, programové plánování a rozvoj, ESPN
Ve své pozici rozhoduje, kdo bude „celosvětovým lídrem ve sportu“.
74 Katie Bayneová, ředitelka marketingu, Coca-Cola North America
Coca-Cola posílila svůj globální status vynaložením téměř 90 milionů dolarů na olympiádu v Pekingu.
75 Lesa Franceová Kennedyová, prezidentka, International Speedway
Nejvýše postavená žena v automobilovém sportu pomohla přivést příznivce na závodiště.
76 Arlen Kantarian, CEO, Americká tenisová asociace
Evropané dominují světovému tenisu; USTA začala s rozvojovým programem Elite Player Development v naději, že vytvoří americkou hvězdu.
77 Pat Bowlen, vlastník a CEO, Denver Broncos
Jeho Broncos se objevili v pěti Super Bowlech a Bowlen získal velké peníze od televizí za přenosová práva.
78 Christine Driessenová, CFO a výkonná viceprezidentka, ESPN
Zisk ESPN, dceřiné firmy Disney, pokračuje v růstu pod dohledem Driessenové.
79 Tony Vinciguerra, předseda a prezident, Fox Networks Group
Kabelový guru Foxu těží peníze z dohledu nad Fox Sports Network a zavádí nové, úzce zaměřené televizní kanály.
80 Richard Petty, legenda Nascaru, vlastník týmu
Nejúspěšnější jezdec Nascaru má vliv na dnešní sport coby spoluvlastník vozu , kterým jezdí Bobby Labonte.
81 rodina Rooneyů, vlastníci, Pittsburgh Steelers
Jejich tým málem vyhrál Super Bowl v roce 2006, ale rodinné neshody by mohly vést k prodeji.
82 Tim Brosnan, výkonný viceprezident, MLB
Brosnan vyjednal lukrativní distribuční smlouvu, která by měla dát baseballu nový kabelový kanál MLB Network a velké povzbuzení.
83 Bob Bowman, CEO, MLB advanced media
MLB.com se stává významným partnerem pro rok 2009, kdy MBL Network začne fungovat, pravděpodobně včas, aby pokryla jarní trénink.
84 Greg Carey a Joe Ravitch, generální ředitelé, Goldman Sachs
Pomohli financovat stavbu velkolepého nového stadionu Yankees za 1,3 miliardy dolarů.
85 Dave Morgan, šéfredaktor, Yahoo! Sports
Yahoo! Sports se rychle stává špičkovým zdrojem nových zpráv a her fantasy sports.
86 Jim Delany, komisař, Big Ten
Panuje nejsledovanějším univerzitním soutěžím.
87 Randy Freer, COO, Fox Sports Net
Podepsal letos smlouvy s mnoha novými týmy, a zajistil tak FSN TV práva na 48 z 84 hlavních sportovních týmů.
88 Steve Bornstein, CEO, NFL Network, viceprezident pro média, NLF
Bývalý šéf ABC a ESPN, který proklestil cestu NLF k velkým TV smlouvám, by mohl potřebovat od ESPN pomoc, aby zvítězil s NFL Network.
89 Wycliffe Grousbeck, vlastník a CEO, Boston Celtics
Po letech v podpalubí NBA porazili bostonští Celtics Los Angeles Lakers ve finále soutěže v roce 2008.
90 Roger Penske, zakladatel a předseda, Penske Corp.
Vlastní týmy v Nascaru, Indy Racing League a americké Le Mans Series.
91 Colin Baden, prezident, Oakley
Výrobce slunečních brýlí a outdoorového vybavení se nedávno spojil s nadací Lance Armstronga pro boj s rakovinou.
92 Robert Johnson, většinový vlastník, Charlotte Bobcats
První Afroameričan, který vlastnil tým NBA; přivedl Michaela Jordana a najal legendárního trenéra Larryho Browna, aby koučoval tým v sezoně 2008-09.
93 Mike Slive, komisař, Southeastern Conference
Úspěšné týmy z konference - Florida a LSU - vyhrály poslední dva národní šampionáty.
94 Stan Kroenke, vlastník, Colorado Avalanche, Denver Nuggets, částečný vlastník St. Louis Rams
Tři významné americké týmy mu nestačí; Kroenke se nyní angažuje i v britském fotbalu prostřednictvím akcií londýnského Arsenalu.
95 Kevin Plank, zakladatel a CEO, Under Armour
Firma vyrostla díky jeho pot absorbujícím tričkům a šortkám, ale i zásluhou sportovního vybavení, jako jsou sluneční brýle a podušky.
96 Ray Bednar, senior viceprezident pro sportovní sponzoring, Bank of America
Oficiální banka MLB a NFL je také hlavním sponzorem Nascaru a olympijského týmu USA.
97 Eric Grubman, výkonný viceprezident, finanční a strategické transakce, NFL
Jeden z bývalých šéfů Goldman Sachs MaA si odnesl své schopnosti z Wall Streetu v roce 2004 do NFL.
98 Arn Tellem, prezident, WMG Management
Tellem vyhledává talenty pro NBA. Sedm hráčů z první patnáctky na letošním draftu objevil on.
99 Jon Litner, prezident, Comcast Sports Group
Jeho regionální sportovní síť poskytuje Foxu cestu k penězům, přičemž SportsNet New York jasně vede.
100 Serena Williamsová, tenisová šampionka
Vítězka US Open 2008 a zlatá medailistka z Pekingu je k vidění v reklamách Hewlett-Packard, Nike a Kraft a má našlápnuto k dalším smlouvám.
Brian Burnsed, Geoff Gloeckler, Ronald Grover, Matt Lawyue, Tom Lowry a David Polek
Popisek s. 52: Ve směru hodinových ručiček, zleva: Tony Ponturo, Michael Jordan, George Bodenheimer
Popisek s. 53: Ve směru hodinových ručiček shora: Peyton Manning, Gary Bettman, Michael Phelps
Popisek s. 54: Zleva doprava: Casey Wasserman, Dana White, Danica Patricková
Popisek s. 57: Ve směru hodinových ručiček zleva: Robert Johnson, Katie Bayneová, Richard Petty
GLOBÁLNÍ PĚTADVACÍTKA
Na světovém jevišti získali nejvyšší ohodnocení tito mocní hráči
01 Joseph Blatter, prezident, FIFA
Jak fotbalový náčelník sám říká: „FIFA je jako Organizace spojených národů, jen má více členů a je mocnější.“
02 Jacques Rogge, prezident, Mezinárodní olympijský výbor (MOV)
Rogge předsedal v době olympijských her v Pekingu, které byly nejsledovanější v historii a přitáhly odhadem 4,4 miliardy diváků po celém světě.
03 Bernie Ecclestone, výkonný šéf a prezident, Formule 1
Zoom, zoom. Rychlá auta na prestižních okruzích zvýšily hodnotu Ecclestonova majetku téměř na pět miliard dolarů.
04 Herber Hainer, výkonný ředitel, Adidas
Adidas je ve fotbalu všudypřítomný, což činí německou společnost špičkou v evropském sportovním odívání.
05 David Beckham, fotbalový záložník, Los Angeles Galaxy
Možná již nebude hrát prim, ale jeho smlouva na 250 milionů dolarů potvrzuje, že je stále jedním z nejlépe zpeněžitelných sportovců.
06 Roman Abramovič, vlastník, fotbalový klub Chelsea
Ruský magnát a jeho slavní Blues byli jedinou penaltu od titulu Ligy mistrů v roce 2008.
07 Cristiano Ronaldo, fotbalové levé a pravé křídlo, Manchester United
Portugalský fenomén by mohl být nejlepším světovým fotbalovým hráčem, což vysvětluje nedávné přetahování o jeho služby.
08 Michel Platini, prezident, UEFA
UEFA je největší ze šesti svazů v rámci FIFA. Díky pokrytí evropského fotbalu americkou televizí ESPN přitahuje dokonce i americké obecenstvo.
09 Roger Federer, tenisový šampion
Federer právě dosáhl pátého po sobě jdoucího titulu na U.S. Open a má reklamní smlouvy s Gillette, Rolex a Nike.
10 Harujuki Takahaši, seniorní výkonný ředitel, Dentsu
Japonská společnost spoluvlastní vysílací práva v klíčových částech Asie na fotbalová mistrovství světa v letech 2010 a 2014.
11 Silvio Berlusconi, prezident, A.C. Milán
Poté, co přestal být zaneprázdněn funkcí ministerského předsedy Itálie, zbláznil se tento miliardář do nejprestižnějšího fotbalového klubu ve své zemi.
12 Lewis Hamilton, závodník, Formule 1
V pouhých 23 letech Hamilton aspiruje na to, stát se jezdcem, který nejspíše nastoupí na místo uvolněné po odchodu Michaela Schumachera.
13 Luca DiMontezemolo, prezident, Ferrari
Ferrari se vrátilo na vrchol jako vůdčí výrobce Formule 1.
14 Ramón Calderón, prezident, Real Madrid
Hlava jedné z nejpopulárnějších fotbalových značek na světě má zřejmě vůli utratit cokoliv, jen aby klub zvítězil.
15 Michael Schumacher, vysloužilý závodník Formule 1
Němec odešel na odpočinek po sezoně 2006, ale jeho osobnost se stále vznáší nad tímto sportem.
16 Jao Ming, centr, Houston Rockets
Téměř 230 centimetrů vysoká hvězda ční nad čínskými sportovci jako vzorový příklad a symbol národní pýchy.
17 Gilbert Felli, výkonný ředitel, olympijské hry
Posloužil jako klíčový hlas Mezinárodního olympijského výboru během letošních her.
18 Dietrich Mateschitz, spoluvlastník, závodní týmy Red Bull
Rakouský miliardář chytil štěstěnu svým energetickým nápojem, koupil mocný závodní tým Formule 1 a fotbalové kluby v Rakousku a v USA.
19 Lalit Modi, předseda a komisař, Indian Premier League
Pomohl vytvořit nejvyšší kriketovou ligu ve druhé nejlidnatější zemi světa.
20 Richard Scudamore, výkonný šéf, F.A. Premier League
Anglická soutěž dominuje v tomto roce evropskému fotbalu třemi ze čtyř semifinálových týmů v Lize mistrů
21 Ron Dennis, šéf stáje, Vodafone McLaren Mercedes
McLaren je v závodech Formule 1 druhým týmem po Ferrari.
22 Timo Lumme, ředitel, TV a marketingové služby, Mezinárodní olympijský výbor
Přinesl MOV stovky milionů dolarů prodejem marketingových práv na letní olympijské hry.
23 Sačin Tendulkar, indický hráč kriketu
Kapitán Mumbai Indians, Mistr Úder je řazen mezi nejlepší pálkaře v historii hry.
24 José Mourinho, manažer, Inter Milán
Jeden z nejlépe placených koučů ve fotbal přebírá šampiony Itálie v Sérii A za rok 2007/2008.
25 Maria Šarapovová, tenisová hvězda
Šarapovová využila svůj atraktivní vzhled a zničující servis, což jí slouží na kurtu i mimo něj.
Popisek s. 62: Zleva: Sačin Tendulkar, Bernie Ecclestone, Jao Ming
Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Marjánka Růžičková