Menu Zavřít

Mohlo by být hůř

23. 10. 2003
Autor: Euro.cz

Francie

PRAHA (tpk) – Francouzský trh je s meziročním propadem prodejů o 7,1 procenta jedním z nejhorších v západní Evropě. Tamní automobilové koncerny si však nevedou špatně. Lépe je na tom Renault, kterému vzrostly za první tři měsíce roku tržby i zisk. PSA Peugeot Citroën musel snížit svůj výhled do konce roku, přesto jeho obrat za tři čtvrtletí klesl meziročně pouze o desetinu procenta. Oběma výrobcům navíc trvale škodí silné euro.
Renaultu pomohlo především uvedení nové generace vozů Mégane, z nichž je pro automobilku nejdůležitější model Scénic. Ten si mezi velkoprostorovými vozy (MPV) v západní Evropě stejně jako v Česku drží v počtu prodaných vozů první místo s podílem zhruba čtvrtiny trhu. Výsledky za devět měsíců výrazně pozitivně ovlivnilo právě třetí čtvrtletí, kdy nové vozy vstoupily na trh. Za letošní tři čtvrtletí se v porovnání s loňským rokem tržby společnosti zvýšily o 1,35 procenta na 27,365 miliardy eur, prodeje však klesly o 2,2 procenta na 1,78 milionu vozů. Celkový účet koncernu bude ještě doplněn o japonský Nissan, který svá čísla oznámí 6. listopadu.
PSA Peugeot Citroën zaznamenal výsledky zmíněných dvou ukazatelů v opačném gardu. Tržby automobilky mírně klesly o desetinu procenta na 40,175 miliardy eur, zatímco prodeje šly nahoru o 0,2 procenta na 2,44 milionu vozů (1,4 milionu peugeotů a 1,04 citroënů). „Myslím, že jsme se v první polovině letošního roku dotkli dna. Poslední čtvrtletí by mělo být lepší,“ uvedl pro agenturu Reuters šéf PSA Peugeot Citroën Jean-Martin Folz. Jenom kvůli silnému euru se letošní zisk koncernu sníží o 600 milionů eur. V příštím roce by však mělo přijít zlepšení jak na západoevropských trzích, tak v nabídce modelů francouzského výrobce. Na trh se totiž chystá vůz střední třídy Peugeot 407 a s novinkami přijde i Citroën.
Renault i PSA Peugeot Citroën doufají, že situace na západoevropských trzích už dosáhla svého nejhoršího bodu. V příštím roce je totiž čeká v zemích střední Evropy, které přistoupí k Evropské unii, nástup asijské konkurence. Té se k 1. květnu výrazně sníží dovozní přirážky na unijních deset procent, a budou tak moci zákazníkům nabídnout příznivější ceny než dosud.
Výhodnější pozici má Renault, který od roku 1999 vlastní rumunského výrobce Dacia. Díky tomu může vyrábět levnější modely určené speciálně pro středo a východoevropské trhy, jako bude od příštího roku X-90. Koncern PSA si na méně nákladnou výrobu v regionu bude muset počkat až do roku 2005, kdy mají být do provozu uvedeny závody v Kolíně a Trnavě.

KL24

Asiaté na uzdě
(současné clo ve střední Evropě pro vozy z Asie)
Polsko 35 %
Maďarsko 25 %
Česká republika 17,1 %
Slovensko 17,1 %
Slovinsko 15 %
Zdroj: CCFA

  • Našli jste v článku chybu?