Leonardovo Zvěstování a Louvre loni přilákaly nejvíce zájemců, Češi stále klopýtají
Nejnavštěvovanější evropskou výstavou byla v loňském roce expozice Od Cézanna po Picassa, kterou si do pařížského Museé d’Orsay za necelé tři měsíce přišlo prohlédnout 482 tisíc návštěvníků. Denní průměr dosáhl 6239 osob. Žebříček celosvětové návštěvnosti každoročně sestavuje časopis Art Newspaper. Pořadí se nestanovuje na základě celkového počtu lidí, kteří výstavu zhlédli, ale právě podle průměrné denní návštěvnosti. Žebříček je tak objektivnější, protože déle trvající výstavy samozřejmě má příležitost navštívit více zájemců. Žádná z českých výstav se v přehledu Art Newspaper neobjevuje. Nejúspěšnější na domácí scéně byla loni retrospektiva Jana Zrzavého, kterou ve Valdštejnské jízdárně pořádala Národní galerie. Dosáhla průměrné denní návštěvnosti 570 lidí. To je v českých poměrech jistě úspěch, ale v celosvětovém srovnání rozhodně nejde o závratné číslo.
Žebříčku Art Newspaper v posledních letech dominují japonská muzea. Loni obsadila tři první příčky. Historicky nejnavštěvovanější výstavou světa – žebříček je sestavován od roku 1997 – se stala výstava Leonardova mysl v Tokijském národním muzeu, kterou navštívilo více než 10 000 lidí denně. To je o 500 návštěvníků denně více, než kolik před dvěma lety dokázal přilákat nejpopulárnější z mistrů japonského dřevořezu Hokusai. Celkem výstavu zhlédlo téměř 800 tisíc zájemců. Tento úspěch je o to větší, že vystavován byl jediný obraz, a to Zvěstovaní od Leonarda da Vinciho. Výstava byla součástí takzvaného Italského jara, série propagačních akcí na podporu cestovního ruchu a obchodní výměny mezi Itálii a Japonskem. Zapůjčení obrazu, který domovskou galerii Uffizi ve Florenci v minulosti opustil jen třikrát (ve 30. letech na výstavy v Paříži a Miláně a z bezpečnostních důvodů za druhé světové války), vyvolalo v Itálii velkou polemiku. Proti rozhodnutí ministerstva kultury obraz do Japonska poslat se stavěl ředitel galerie i tři stovky předních osobností italského kulturního života.
Druhou nejúspěšnější evropskou výstavou po pařížské přehlídce Od Cézanna po Picassa byla Mistrovská díla francouzského malířství ze sbírek Metropolitního muzea. Do berlínské Neue Nationalgalerie si ji přišlo přes léto prohlédnout 6115 lidí denně. Na třetí příčce se umístila putovní výstava Guggenheimovy sbírky, která v Bonnu přilákala 4771 lidí denně, na čtvrté (v celosvětovém pořadí patnáctá) budapešťská výstava Van Gogh s návštěvností 4702 lidí denně.
Ve Spojených státech se nejnavštěvovanější výstavou překvapivě stala přehlídka žijícího autora. Retrospektiva sochaře Richarda Serry, který je známý svými monumentálními ocelovými objekty, dokázala přilákat do newyorského Muzea moderního umění 8585 lidí denně. Nejúspěšnější výstavou konkurenčního Metropolitního muzea se stala přehlídka Rembrandtova doba s návštěvností 5192 lidí denně. Tato reprezentativní výstava holandského malířství 17. století byla unikátní v tom, že byla sestavena výhradně z děl ze sbírky Metropolitního muzea. Zřejmě žádné jiné muzeum by se při přípravě takovéto akce neobešlo bez zápůjček.
Art Newspaper letos poprvé zjišťoval také celkovou návštěvnost muzeí. Zatímco krátkodobé výstavy ovládlo Tokio, v návštěvnosti muzeí si nejlépe vedly Paříž a Londýn. Nejnavštěvovanějším muzeem světa je Louvre (8,3 milionu lidí za rok), jehož symbolem je další slavný da Vinciho obraz Mona Lisa. Na druhé příčce se umístilo pařížské Centre Pompidou (5,5 milionu), následované londýnskou Tate Modern (5,2 milionu) a British Museem (4,8 milionu). Metropolitní muzeum, které se honosí titulem největšího univerzálního muzea na světě, se umístilo až na pátém místě s roční návštěvností 4,5 milionu.
Překvapením byla zejména druhá příčka pro Centre Pompidou, které tak vystřídalo Tate Modern v pozici nejpopulárnějšího muzea moderního umění. Tate Modern přitom nabízí vstup do svých stálých expozic bezplatně. Úspěch Centre Pompidou je patrně výsledkem reklamní kampaně spojené s připomenutím třicátého výročí dokončení této provokativní stavby od architektů Richarda Rogerse a Renza Piana. Newyorské Muzeum moderního umění, kvalitě jehož sbírek obě zmíněné instituce mohou jen obtížně konkurovat, přilákalo „jen“ 2,2 milionu návštěvníků.
Do pražské Národní galerier, která má k dispozici sedm samostatných výstavních paláců se stálými expozicemi a pro krátkodobé výstavy využívá také dvě jízdárny (Valdštejnskou i Pražského hradu), v roce 2007 zavítalo 533 tisíc návštěvníků. To je téměř o 20 tisíc méně, než kolik byla návštěvnost vídeňské Albertiny, která sídlí v jediném paláci nedaleko Hofburgu a kterou její ředitel sám označuje za „největší z malých muzeí“.
Nejnavštěvovanější muzea podle Art Newspaper
1) Louvre, Paříž…………………………………………….. 8 300 000
2) Centre Pompidou, Paříž……………………………… 5 509 425
3) Tate Modern, Londýn………………………………….. 5 191 840
4) British Museum, Londýn……………………………… 4 837 878
5) Metropolitan Museum of Art, New York……….. 4 547 353
6) National Gallery of Art, Washington……………… 4 518 413
7) Vatikánská musea, Řím………………………………… 4 310 083
8) National Gallery, Londýn……………………………… 4 159 485
9) Musée d’Orsay, Paříž…………………………………… 3 166 509
10) Museo Nacional del Prado, Madrid………………… 2 652 924
29) Kunsthistorisches Museum, Vídeň…………………. 1 298 572
33) Pergamonmuseum, Berlín…………………………….. 1 134 567
43) Neue Nationalgalerie, Berlín…………………………. 792 042
46) Szépmuvészeti Múzeum, Budapešť………………… 764 000
56) Östereichische Galerie Belveder, Vídeň………….. 594 678
60) Albertina, Vídeň……………………………………………. 550 000
Jan Skřivánek,
šéfredaktor časopisu Art&Antiques
Popisky:
Na nejnavštěvanější loňské evropské výstavě Od Cézanna po Picassa viděli návštěvníci v Museé d’Orsay i Cézánnův Portrét Ambroisa Vollarda z roku 1899.(Olej na plátně, 101 x 81 cm, © Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris)
Výstavu Vincenta van Gogha v budapešťském Szépmuvészeti Múzeu navštívilo denně v průměru 4702 lidí
Obraz, o který byl v loňském roce největší zájem. Leonardo da Vinci: Zvěstování (Olej na dřevě, 98 x 217 cm, © Galleria degli Uffizi)
Nejnavštěvovanější výstavou současného umění se stala retrospektiva Richarda Serry v Muzeu moderního umění v New Yorku