Korejci mají přinést lepší časy Investice korejské automobilky Hyundai v Nošovicích je podle zástupců Moravskoslezského kraje přelomovou událostí, na kterou region dlouho čekal. Pro firmy v kraji znamená příchod obřího investora řadu příležitostí, zaznívají ale také obavy.
Korejci mají přinést lepší časy
Investice korejské automobilky Hyundai v Nošovicích je podle zástupců Moravskoslezského kraje přelomovou událostí, na kterou region dlouho čekal. Pro firmy v kraji znamená příchod obřího investora řadu příležitostí, zaznívají ale také obavy.
Nošovický závod automobilky Hyundai má produkovat kolem 300 tisíc vozů ročně. Továrna přímo zaměstná asi 3000 lidí, dalších přibližně 10 až 13 tisíc nových pracovních míst by mělo vzniknout v dodavatelských firmách.
Přípravné práce na stavbě továrny by měly začít v polovině roku, se zahájením provozu se počítá v roce 2008. Hyundai - největší investor v dějinách České republiky - získá od státu přímé dotace ve výši 4,3 miliardy korun a daňové úlevy 1,3 miliardy. Pokud investice Hyundai překročí miliardu eur, daňová úleva může být podle ministra průmyslu Milana Urbana ještě úměrně vyšší.
PRVNÍ PŘÍLEŽITOSTI: PŘÍPRAVA ZÓNY
Na konci června by zóna měla být připravena tak, aby jihokorejský investor mohl začít stavět výrobní haly. Kraj již vypsal několik souvisejících veřejných zakázek - hledá například firmu, která za téměř 376 milionů korun (bez DPH) zajistí skrývku ornice i podornice a výstavbu protihlukového valu. Další příležitostí za více než 50 milionů je napojení průmyslové zóny na blízkou silnici třetí třídy. Kraj hledá firmy také na zajištění demolice usedlostí, které musí stavbě zóny ustoupit. Samotný kraj investuje do výstavby zóny kolem 140 až 170 milionů korun. Celkové náklady na zónu o rozloze 276 hektarů mají činit 1,8 miliardy korun.
Příchod silného strategického investora ovlivní také další obory podnikání, které s automobilovým průmyslem ani stavebnictvím nesouvisejí. Ve Frýdku-Místku například výrazně zdražily ceny bytů, na více zahraničních hostů se těší i ubytovací a kongresová zařízení v Ostravě nebo nedalekých Beskydech.
Zástupci kraje očekávají, že zlepšení dopravní infrastruktury a příchod strategického investora přilákají také další firmy. Například společnost SungWoo Hitech počítá s tím, že po nastartování výroby nošovické automobilky Hyundai zdvojnásobí své investice v Ostravě a vytvoří o polovinu více pracovních příležitostí, než dosud uváděla. Korejská SungWoo buduje lisovnu karoserií v Ostravě-Hrabové od loňského září, výrobu chce zahájit v létě.
JEDNA DÁLNICE NESTAČÍ
Ještě před potvrzením příchodu korejské automobilky se firmy v kraji dočkaly změny k lepšímu v dopravní infrastruktuře. Po letech odkladů a slibů se konečně rozběhla výstavba dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy a Bohumína. Rychlé a komfortní spojení s Prahou přineslo regionu také zahájení provozu vlaků Pendolino. Chystá se rovněž modernizace letiště v Mošnově.
Korejská investice však výrazně zatíží i dopravu mezi Frýdkem-Místkem a slovenskou Žilinou k sesterské automobilce Kia. Již v těchto dnech se začal stavět dlouho očekávaný obchvat Jablunkova, v provozu má být od podzimu 2008.
Dopravního kolapsu se obává i FrýdekMístek, vzdálený od Nošovic zhruba sedm kilometrů. Podle místostarosty Petra Cvika je už nynější situace kritická, v souvislosti s výstavbou továrny a zejména po jejím dokončení dojde ještě k výraznému zhoršení. Město proto po státu chce, aby maximálně urychlil výstavbu obchvatu, jehož dokončení se původně plánovalo až na podzim 2010.
Podle poslance ODS Karla Sehoře však bude na opravy a modernizaci komunikací v Moravskoslezském kraji, souvisejících s připravovanou stavbou závodu automobilky, chybět zhruba 30 miliard korun. Peníze by se podle něj daly získat zvýšením podílu spotřební daně z minerálních olejů pro Státní fond dopravní infrastruktury, a to z nynějších 20 na 50 procent. Ministr financí Bohuslav Sobotka jeho návrh odmítá.
MENŠÍ FIRMY: BOJÍME SE ODCHODU LIDÍ
Podle odborníků může mít Hyundai potíže při shánění kvalifikovaných pracovníků, stejně jako se s tím potýkala kolínská automobilka TPCA. Podle obchodní ředitelky personální agentury Trenwalder Kappa People Petry Ršsselové může v kraji chybět až polovina vhodných zaměstnanců. Jihokorejský investor je tak zřejmě bude hledat jinde. „Problém může vzniknout nejen se zajištěním dělnických, ale i administrativních profesí,“ říká vedoucí pobočky Úřadu práce Karviná Jan Rychlý.
Firmy na severu Moravy často doplácejí na příchod velkých zahraničních investorů do regionu. Ti sice vytvářejí pracovní místa, často ale na ně přebírají zkušené zaměstnance. Lákají je například na lepší platy, ale často i na podmínky, které domácí zaměstnavatelé nenabízejí.
Například orlovská firma NAM system, která působí v oboru výroby, vývoje, servisu a dodávek pultů centrální ochrany, přišla kvůli zahraničnímu investorovi o dva pracovníky z oddělení výzkumu a vývoje. „Skandinávská firma TietoEnator, která otevřela pobočku v Ostravě, nám přebrala dva lidi. My máme týmy tak malé, že když nám někdo odejde, působí nám to obrovské problémy, protože u nás vývoj každého bloku trvá až dva roky,“ říká vedoucí obchodního oddělení společnosti Alan Fabík. (Investičním pobídkám a obavám menších firem se podrobně věnoval Profit v č. 13 a 14/2006.)
NEZAMĚSTNANOST KLESÁ
Míra nezaměstnanosti v Moravskoslezském kraji v březnu klesla o dvě desetiny procentního bodu na 14,2 procenta. „Počet dosažitelných nezaměstnaných, kteří mohli ihned nastoupit do práce, se oproti únoru snížil o více než 1000 na 91 346 lidí,“ řekla mluvčí ostravského úřadu práce Svatava Baďurová. Moravskoslezský kraj dlouhodobě vykazuje po Ústeckém kraji druhou nejvyšší míru nezaměstnanosti v zemi.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE Rozloha kraje: 3314 km2
Počet obyvatel: 1 251 883 (k 30. 6. 2005)
Sídelní město: Ostrava Míra nezaměstnanosti: 14,2 % (březen 2006) HDP na obyvatele: 222 638 Kč (rok 2004)
Pramen: ČSÚ