Kdo opraví transportní vrtulníky Mi-17 afghánské armády? Spojené státy přes alianční agenturu zadaly zakázku slovenským Leteckým opravnám Trenčín. Rusku se to nelíbí.
Na ten kontrakt se v roce 2016 třáslo několik zemí. Včetně Česka. Soutěžilo se, kdo opraví až 36 starých transportních vrtulníků Mi-17 patřících afghánské armádě. Hodnota zakázky, kterou v rámci mezinárodní spolupráce platili Američané, se odhadovala na tři miliardy korun. Což by pro státní podnik LOM Praha představovalo téměř pohádkovou finanční injekci.
Své diplomatické zkušenosti se tehdy v létě na summitu NATO snažil oprášit i ministr obrany Martin Stropnický (ANO), a dokonce i prezident Miloš Zeman. Na bilaterálním jednání s představiteli Afghánistánu chtěli dosáhnout toho, aby stroje Mi-17 „zgenerálkoval“ LOM Praha. Neuspěli. Rozhoduje ten, kdo platí, což ve zbrojním byznysu funguje dvojnásob.
A Spojené státy pak přes alianční agenturu zadaly zakázku slovenským Leteckým opravnám Trenčín. I pomyslní holubi na střeše vojenské pošty si tehdy štěbetali, že kontraktem chtěl Washington poděkovat Bratislavě za to, že si od něj předtím bez soutěže pořídila devět nových vrtulníků Black Hawk v přepočtu za 6,5 miliardy korun.
Moskva píše
První opravený stroj Mi-17 předali Slováci afghánskému letectvu loni v létě, druhý na začátku letošního března. Zakázka se rozjela a trenčínský státní podnik získal na několik let jistotu dolarových příjmů. Tedy až do přelomu zimy a jara, kdy přišla nepříjemná zpráva z Moskvy.
„V návaznosti na publikování informací o předání druhého vrtulníků Mi-17 Afgháncům, upozorňuje holding Russian Helicopter, reprezentovaný vývojovým podnikem (Mil Moskva) a výrobcem (Kazaňský vrtulníkový závod) stroje Mi-17, na nezákonnost provedených prací,“ stojí v oficiálním prohlášení. „Holding Russian Helicopter se zbavuje odpovědnosti za vrtulníky opravené v Leteckých opravnách Trenčín.“
Hra na nakupování: armádní kontrakty jsou nad síly hnutí ANO
Podle ruských výrobců a vývojářů představuje zásadní zádrhel fakt, že trenčínský podnik provádí generálky na základě vlastní dokumentace, aniž by ji jakkoli nechal zkontrolovat společnostmi Mil Moskva či Kazaňským vrtulníkovým závodem.
Výsledkem je, že poměrně ostrá slova ruských společností razantně komplikují generálku helikoptér Mi-17 na Slovensku. Pokud totiž proti opravě zasáhne sám výrobce, zákazníkovi příliš řešení nezbývá. Buď budou vystrašené posádky létat s vrtulníky na vlastní riziko, nebo je provozovatel raději odstaví.
Ruská msta
Slováci se logicky proti nařčením Moskvy ohradili. Podle slovenského ministerstva obrany – zřizovatele Leteckých opraven Trenčín – práce probíhají v souladu s mezinárodní legislativou. „Společnost vlastní a udržuje všechny relevantní certifikáty, které ji opravňují vykonávat autorizované opravy a generální opravy vrtulníků série Mi-8/17. Letecké opravny Trenčín používají výhradně originální komponenty a náhradní díly pocházející od původních ruských výrobců,“ brání průběh zakázky Danka Capáková, mluvčí bratislavského resortu obrany.
I když zatím ještě nikdo přesnou příčinu rozepře a její řešení neodhalil, podle řady informací se zdá, že spíš než obavy o životy afghánských letců na palubách opravených Mi-17 stojí za tlakem Moskvy diplomatické zájmy. Slovensko se totiž dlouhodobě odklání od ruských vojenských technologií, čímž režim Vladimira Putina ztrácí důležitý ostrůvek na pomezí východní a střední Evropy a uvnitř Severoatlantické aliance.
Bratislava už dřív definitivně odstavila svou letku ruských bitevních vrtulníků Mi-24. A na konci loňského roku se odhodlala k dalšímu strategickému kroku. Ruské stíhačky Mig-29 - které nyní servisuje Rusko - pošle do šrotu a místo nich si pořídí americké letouny F-16.
Problém nových přileb pro vojáky? Nevydrží zásah z ruční zbraně
Z celé vrtulníkové epizody proto dýchá snaha Moskvy pomstít se Slovensku za to, jak se zbavuje posledních vazeb vedoucích na východ. Nicméně ať je to, jak chce, svou šanci začal opět cítit LOM Praha.
Afghánci ani Američané nemohou čekat donekonečna, a je proto možné, že opravy Mi-17 svěří někomu jinému. Pražský podnik se nabízí jako nejvhodnější řešení. I z toho důvodu, že v roce 2016 už LOM Praha čtyři afghánské helikoptéry opravil ke spokojenosti samotných Afghánců i Spojených států. Navíc české ministerstvo nyní stejně jako dřív Slováci velmi vážně přemítá o pořízení nových víceúčelových helikoptér z USA.
I Praha se tedy možná dočká všimného. Na úkor Bratislavy.
Čtěte také: