Banánová republika
BARRANDOV (sur) – ČSSD rozdělená na několik znepřátelených frakcí se konečně stává minulostí. Špidlova vize jednoty sociální demokracie, vytyčená na XXXI. sjezdu strany, se začala naplňovat na symbolickém místě: v pražském Prokopském údolí. Tento hluboký příkop totiž odděluje městské čtvrti Barrandov, kde v ulici Voskovcově bydlí špidlovec Stanislav Gross, a Velkou Ohradu, jejíž Klausova ulice je naopak hnízdištěm zemanovců Miroslava Šloufa, Jana Kavana, Karla Březiny aj. A právě mezi oběma lokalitami vyroste nový most, který údolí překlene ve výši rekordních sto metrů.
Na základní kámen mostního díla poklepal samotný předseda ČSSD Vladimír Špidla. „Přátelé, přítelkyně, zahajuji stavbu Mostu Přátelství. Často se mi vytýká neschopnost komunikovat. Proto jsem inicioval stavbu nové komunikace, jejíž ideou budiž to, čemu věřím: Jednotná sociální demokracie. Teď si budeme blíže,“ prohlásil.
Předlohou odvážného řešení se stal nikdy nerealizovaný návrh visutého řetězového mostu v Nuslích (Škodovy závody a inženýr Chochol) ze soutěže z roku 1927. Nový most má být dvoupatrový, ve spodní etáži bude vedeno tramvajové těleso. „Protáhneme z Hlubočep linku číslo dvanáct a zpřístupníme i lidem z nejnižších sociálních vrstev pohled na Prokopské údolí z ptačí perspektivy,“ libuje si ředitel pražského dopravního podniku Milan Houfek.
Sociální demokraté zvažovali i starší projekt ing. Stanislava Bechyněho na železobetonový most se třemi klenbami o rozpětí sto metrů; osa mostu byla navržena půdorysně esovitě zakřivená, aby symbolizovala složitost životního balancování nad slzavým údolím. Tento motiv oceňoval zejména Vladimír Špidla, jeho kolegové však „páteřovité“ řešení zavrhli.
Stanislav Gross zdůraznil, že podnět k realizaci stavby rozhodně nevycházel ze snah o zhodnocení pozemkového majetku na Barrandově ani o získání velké zakázky pro mostárnu nebo konsorcium stavebních podnikatelů.
Výstavbu mostu Přátelství bude zajišťovat nadnárodní izraelská společnost Housing & Construction, jež byla vybrána bez časově náročného výběrového řízení. „Vítězství v soutěži nás přesvědčilo, že Česká republika to i přes zrušení kontraktu na stavbu severomoravské dálnice D 47 myslí s podporou zahraničních investic vážně. Arbitráž iniciovat nebudeme,“ chválí záměr levicových politiků Amit Segev z Housing & Construction.
Vážného odpůrce má ovšem nová stavba v ministru dopravy Milanu Šimonovském (KDU-ČSL). „Nějak pořád nechápu účel mostu, vždyť vede odnikud nikam,“ kroutí hlavou.